Gå til innhold

Er det virkelig forventet at 4 åringen skal kunne skrive navnet sitt, kunne skrive bokstaver og tall på 4 årskontrollen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det er på ingen måte forventet.

 

Men det er forventet at de skal kunne holde en blyant og tegne en runding, og noe som minner om et menneske.

Om helsesøster ser at barnet har riktig blyantgrep, og tegner en fin mann men øyne, nese og munn spør hun gjerne om barnet kan noen bokstaver bare for å se hvor nivået er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4 åring skal på kontroll i desember. Har pr. dags dato ikke blyantgrep.... Han kan tegne en runding, hvertfall noe som ligner. Noe mer kan han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes ikke det er så mye å forvente. mitt barn på 2,5 år kan å skrive 6 bokstaver( og h*n forteller at hvem sin bokstav det er), å tegne ansikt, øyer, nese, munn, hår og ører på rett plass.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tidlig da!

 

Jeg har en 4 åring og en på 2,5 år, og yngste tar selvfølgelig etter storesøster. Derfor tegner min jente på 2,5 år hodefotinger med lange armer og ben, i barnehagen har de sagt flere ganger at hun er veldig tidlig ute med slike motoriske egenskaper. Det er ikke vanlig at en 2-åring tegner mennesker, de tegner som regel bare kruseduller enda.

 

Har akkurat vært på 4-års kontroll med storesøster og hun ble bedt om å tegne en runding og et kryss, når hun greide det ble hun bedt om å tegne et menneske. Da hun gjorde det også spurte helsesøster om hun kunne noen bokstaver også skrev hun noen bokstaver også. Helsesøster skrøt veldig og sa hun var flink, men det regner jeg med hun hadde gjort uansett ;)

 

Vet ikke hva som egentlig var forventet, men regner med de regner med at hun klarte runding og kryss ihvertfall og fortsatte utfordre henne siden det gikk så greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 3,5 år, som er en anelse tidlig ute på det verbale/mentale. Blyantgrep har hun hatt fra dag 1 når hun fikk en blyant i hånden, så der vet jeg ikke hva som er normalt, men jentungen har fortalt at noen andre barn i avdelingen øver på dette (storebarn).

 

I det siste har tegningene virkelig begynt å ligne på noe som vi kan se hva er uten å spørre.

Kan alle bokstavene, men skriver bare noen få av dem. (har ikke lært henne det bevisst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...