Gå til innhold

Blir babyen smittet om jeg er syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hostet mye nå, lett feber og vondt i magen. Vet jeg skal amme selv om jeg er dårlig, men kan dette smitte over til lillegutt? Han hadde veldig tyntflytende avføring nå, 2. gang i dag (mot vanligvis hver 3. dag..) forholdsregler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, baby kan bli smittet av deg, men ikke gjennom melken.. Hvi han er veldig liten anbefaler jeg å kjøpe otribaby nesesuger på apoteket.. SUPERT for tette babyneser..

Skrevet

Tja. Det er vel det vanlige... god håndhygiene, og hoste i armen (og ikke i hendene). Jeg vet ikke hvor lite barnet ditt er, men det sies vel at barn som bare får morsmelk er relatvit godt beskyttet mot basselusker den første tiden.

Skrevet

Gjennom amming og melken din får babyen antistoffer mot infeksjonen (beskyttelse) du har, så det er stort sett viktig og bra å amme når man er syk. Det tar litt tid før du danner antistoffer, så i mellomtiden kan babyen bli syk, men foråpentligvis blir han/hun da raskere frisk etterhvert som du danner antistoffer.

Forhåndsregler blir da å unngå smitte via hender og hoste/spytt/snue. Man kan f.eks vaske hender hyppig, og unngå å susse for mye på babyen.

Skrevet

Antistoffer danner du så vidt jeg vet allerede før du blir syk. Et normalt immunforsvar begynner umiddelbart å nedkjempe fremmede celler (smitte), og er i godt i gang før sykdommen bryter ut. Dermed kan du ha antistoffer mot sykdommer du ikke merket at du var utsatt for, og beskytte barnet mot feks en forkjølelse du ikke ble særlig syk av. Du kan bli syk selv om immunforsvaret har begynt jobben sin, men ikke like syk som dersom du ikke hadde noe immunforsvar. Etter cellegiftbehandling har man feks null immunforsvar, og må være på isolat fordi en vanlig forkjølelse kan drepe, og HIV-positive er også en gruppe som blir veldig syk av småting fordi de har nedsatt immunforsvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...