ToneC Skrevet 16. september 2011 #1 Skrevet 16. september 2011 Har hatt rutiner på at småen legger seg mellom 20.00 og 21.00. I går og forrige dagen ble det litt sent. La han rundt 21.00. Men han har sovet natten gjennom (Jippi!!). Men, det er et men her.. Han våkner nå 05.30 og da er visst han klar for dagen, litt tidlig etter min mening.. Pluss at han neppe kan ha fått nok søvn. Skal jeg legge han før og heller tåle en oppvåkning? Målet er jo at han skal legges kl 19.00 etterhvert. Han er forresten 14 uker.
Ann-Kristin og William Skrevet 16. september 2011 #2 Skrevet 16. september 2011 Hei Kanskje ikke noe trøst men vi hadde det samme med mini her en periode når han var rundt en 3-4-5 mnd, vi la han for kvelden i 7tida, og når klokka var 5 (gjerne halv 5) var han lysvåken å klar for å starte dagen! Det holdt på i et par måneder, nå er han 7 mnd, og våkner ikke før rundt 7
ToneC Skrevet 16. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2011 Hmmm, men bør jeg legge han før? Han har ofte siste dupp til ca 18.00, så da blir det dumt å legge han kl 19.00.. Han sov før til 09.00. Han sovner igjen ca halvannen time etter han har våknet, men er litt tidlig for det..
magica fra tryll Skrevet 16. september 2011 #4 Skrevet 16. september 2011 Dette høres helt normalt ut. Har ihvertfall tatt betraktelig lengre tid for alle mine 6 barn å sove lenger sammenhengende. Min erfaring er at mange små barn synes det er helt supert å starte dagen i 5-tida. Så da er det bare å legge seg tidlig og få med seg soloppgangen:)
magica fra tryll Skrevet 16. september 2011 #5 Skrevet 16. september 2011 Hvis han har dupp til 18 er det vel ikke mulig å legge kl 19? Etterhvert kutter han nok ut den seine duppen, og legger seg tidligere istedet:)
Tired mama Skrevet 16. september 2011 #6 Skrevet 16. september 2011 Det der er nok bare en periode. Slik var mine to eldste også. Helt jævlig å stå opp så tidlig egentlig, men plutselig gikk det seg til. Det vi gjorde var at om de våknet før kl 6, prøvde vi å la dem ligge i senga og ikke ta dem opp før kl. 6. Alt før kl. 6 er natta etter mitt syn... :-) Hos oss gikk det over etter hvert...
ToneC Skrevet 16. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 16. september 2011 Lurer på om vi skal prøve å legge han før, men vil det si at han da våkner 05.00? Skrekk og gru..! Vet jeg er heldig at han sover natten gjennom, men min er erfaring er at alt endrer seg HELE tiden med disse småtrolla;-)
Gjest Madolyn Skrevet 16. september 2011 #8 Skrevet 16. september 2011 Her starta vi med sen leggetid (kl 21) når gutten var 4 mnd gammel; da sov han fort mye bedre på nettene. Og i det siste har vi skrudd frem leggetida med 15 min hver fjerde kveld, og gutten våkner fremdeles kl 07 (eller, alt mellom 0630 og 0710). Han legges nå og sovner kl 20:15 Våkner fremdeles 3-4 ggr per natt da, så du er heldig som har baby som sover rundt Så jeg vil anbefale dere å skru frem leggetida med 15 min over noen dager og se når han våkner. Om han fortsetter å våkne på et akseptabelt tidspunkt, så skru frem ytterligere
Bad habits har tre små Skrevet 16. september 2011 #9 Skrevet 16. september 2011 Det er ikke sikkert dere gjør noe "feil" i det hele tatt. Babyer kommer med en stor porsjon personlighet og temperament, så selv om de kan "formes" inn i enkelte rutiner - vil det ikke være så lett å få til alt! Jeg synes ikke det er rart at han kvikner til ved 05.30 tiden. Alle mine har gjort det, og de har forblitt morgenfugler. Selv om han ble lagt litt senere i går, så er det ikke rart at han står opp til vanlig tid. Det tar en stund før rutiner endres. Dersom du har lyst til at han skal sove lengre, kan du jo forsøke å legge ham kl 21 fremover. Er du heldig, vil han etter en ukes tid sove en time lenger på morgenen. Jeg for min del synes du skal være takknemlig for at han faktisk sover såpass lenge i et strekk om natten! Det er det nemlig ikke alle som gjør;-)
ToneC Skrevet 16. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 16. september 2011 Når du sier skru frem, damener du tidligere, ikke sant?
Gjest Madolyn Skrevet 16. september 2011 #11 Skrevet 16. september 2011 Ja jeg mener tidligere så klart Men vi hadde kl 21 som leggetid da dette ga en fin våknetid (dvs mellom kl 0630-07). Så når våknetida ble stabil, så begynte vi sakte men sikkert å legge tidligere. Og enig med Bad Habits; du er veldig heldig med baby som sover natta gjeenom; min er 1,5 mnd eldre enn din, og er ikke engang i nærheten
ToneC Skrevet 16. september 2011 Forfatter #12 Skrevet 16. september 2011 Ja.. vet jeg er heldig(skrev jo det i innlegget). Men tidligere sov han til 8 og 9, han får jo litt lite søvn tenkte jg da. Har plutselig ndret seg, derfor jg lurte.
Gjest Madolyn Skrevet 16. september 2011 #13 Skrevet 16. september 2011 Åå ja da skjønner jeg at du klør deg i hodet.. Når dere har hatt fast leggetid og han nå plutselig våkner 2-2,5 timer tidligere Ikke lett å forstå seg på disse små! Kan det være tenner?? hehe
ToneC Skrevet 16. september 2011 Forfatter #14 Skrevet 16. september 2011 Jepp, nettopp! Han har sovet fra 21-07/09, men da har han våknet en gang på natta. Nå sover han gjennom, men er LYS våken kl fem (gir han til pappa'n i blant da:-). Tenner er kanskje litt tidlig..?
Bad habits har tre små Skrevet 16. september 2011 #15 Skrevet 16. september 2011 Våre små har sovet har sovet greit lenge på morgenen (kl 8)frem til ca tre måneders alder. Etter det har de som regel våknet ved 6 tiden. Og det holder de jammen på med fortsatt:-) Jeg synes mye skjer rundt tre månders alder når det gjelder mat, og søvn spesielt. Babyen din har nok bare kviknet litt til! Små barn hopper gjerne til og fra rutinene, uten at det nødvendigvis finnes en årsak til det.
ToneC Skrevet 16. september 2011 Forfatter #16 Skrevet 16. september 2011 Ok.. Prøvde en kveld å legge han kl 20.00, men da var han våken fra 02.00-04.00.. så det er jo ikke så gøy da. Men i kveld prøver vi kl 20.30. Så får vi se hva som skjer..:-). (han har forresten vært veldig trøtt på dagen i dag, så har nok fått for lite søvn på natta).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå