Gå til innhold

For oss med barn som IKKE tåler ull...


Alva♂️♂️♂️♀️

Anbefalte innlegg

Ull blir jo mer og mer vanlig å finne i alle butikker nå. En utrolig forskjell på for bare noen år siden. Og ull er helt supert! :-) Men, ikke alle barn tåler ull, og det er jammen ikke like enkelt alltid å skulle forklare dette til de mest ihugga ull-entusiastene. Heldigvis finnes det gode alternativer til ull, nemlig superundertøy og silke. Problemet er bare at dette ikke alltid er like enkelt å finne. Spesielt ikke til en overkommelig pris, greie farger og i små størrelser.

 

Det er her denne tråden kommer inn. Kan ikke dere som finner superundertøy, eller silke, skrive inn hvor dere har funnet dette?

 

Selv har jeg noen ganger funnet superundertøy på Cubus, men da stort sett bare i mørkeblått, og aldri i minste størrelse enn i str 3 år. Skulle gjerne hatt noe rosa eller lilla i str 2, enten superundertøy eller silke, men hvor finner en det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kjøpt rosa Devold-ull. Det er superundertøy mot huden og ull ytterst. Men det koster 250 pr del så skulle gjerne hatt tips om noe lignende til en billigere penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket Claire (selges på Reflex og Undertøysmagasinet vet jeg) er ull med bomull på innsiden. Litt dyrt, men godt og mykt. Fine farger og små strl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen skal få!

Eldstejenta mi tålte en lang periode ikke ull. Så vi brukte vanlig bomull. Og hun var verken varm eller klam. Noe hun ble av ull. Nå bruker alle ull, men kudos til dere som må utstå ullhysteriet hvor fantastene ikke tåler at noen barn ikke tåler ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Filifjonka

Jeg har et barn som ikke LIKER ull, jeg, og det er verre. Vi har fått en del kritikk for det opp gjennom årene.

 

Jeg har funnet rimelig superundertøy på Obs! og faktisk på Europris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har superundertøy i feks rosa og andre farger på Europris i hvertfall, sånt teknisk. Har et sett selv, mykt og deilig mot huden, ikke like bra som ull, men bedre enn bomull i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gsport, stormberg og diverse sportsbutikker pleier å ha. Devold superundertøy/ teknisk superundertøy har også vært ok. Synes jeg ser i alle sportsbutikker, men devold er vel den med mest farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så masse flotte tips! :-)

 

Ser at noen har i små størrelser også, men i delte størrelser. De har 1-2 år, og 3-4 år. Noen som har erfaring med disse størrelsene/plaggene? Vesla er 2 år og bruker str 92. Jeg vet ikke helt nøyaktig hvor lang hun er, men ca 88-89 cm kan jeg tenke meg, bitte litt under snittet. Er redd 1-2 år kan bli litt knapt, mens 3-4 år er altfor stort...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man at barnet ikke tåler ull?

 

Er ei skikkelig ull-mamma, og begge ungene våre har omtrent vokst opp i ull, men de siste årene har storebror på 5 nektet å kle på seg ull. Han hevder at det klør, uansett hvor myk merinoull vi bruker.

Jeg kan ikke se noe utslett, men vet at han av og til kan ha "tørr-flekker" på kroppen. Faren har atopisk eksem, men tåler allikevel ull.

 

Hva gjør jeg?

 

Fortsetter å lure på ungen ull, og antar at han sier at det klør bare fordi han egentlig vil ha på seg noen kulere klær?

 

Tar han på alvor og lar ham bestemme selv, selv om vi da ender opp med en unge som kun bruker bomull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min nest eldste sier det klør, og etter hvert som han har blitt eldre, har han begynt å nekte å kle på seg ull. Når jeg prøvde her om dagen, etter en lang sommer uten ulltøy, så tok han tøyet av seg igjen.

Men jeg er sensitiv for ull selv. Det klør veldig. Så etter en dag i ulltøy er jeg helt oppklødd på kroppen, men har vært varm da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det fordi barna mine (de tre yngste, ikke eldstemann) får tørre flekker på kroppen av det, de har altså atopisk eksem. Dette blir MYE verre av ull, mend et går fint med bomull, silke og superundertøy. Du må jo ikke bruke bomull på gutten din, er jo derfor jeg spør om råd for superundertøy og silke, fordi det er varmere og gaske bra det også :-) Jeg selv er også sensitv for ull, men jeg tåler det og kan i nødsfall gå med ullundertøy. Det bare klør... Eldstemann her tåler ull fint, og han elsker og gå med det og skriver faktisk ull på ønskelisten sin selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...