Gå til innhold

Noen sotm vet om man har krav på gradert permisjon året etter mammaperm?


Tjukkemagen *m/jente 1.mai*

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg håper noen kan hjelpe meg. Har hørt at man har krav på et års permisjon etter mammapermen er over, det vil si direkte etter. Men har man noe krav på gradert perm? F.eks 20% slik at man kan jobbe 80%? Sjefen er ikke villig til å se på løsninger for at jeg skal få jobbet redusert i en periode.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber du i det offentlige er det helt sikkert sånn - det er avtalefestet, men forøvrig må du se i arbeidsmiljøloven. Den finner du på lovdata.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke automatisk rett til det, men de kan ikke nekte uten å bevise at det er til vesentlig ulempe for bedriften.

 

Les lovdata.no arbeidsmiljøloven § 12-6. Delvis permisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har små barn har du rett på å jobbe redusert om det ikke er til vesentlig ulempe for bedriften.

 

Du må søke skriftlig og forvente et skriftlig svar, om du får avslag på søknaden skal det begrunnes godt fra arbeidsgiver hvorfor det er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver.

 

Jeg gikk ned i 80% stilling etter at jeg fikk siste barnet, men siden det var veldig uheldig for jobben min å være hjemme en dag i uken ble det kortere dager som ble løsningen for meg. Må jo sies at jeg jobber i en privat bedrift hvor de først ga meg muntlig nei på å jobbe redusert, men da jeg opplyste om hva jeg hadde krav på snudde de og det var plutselig ikke noe problem lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har behov for at jeg jobber redusert mens sambo tar gradert permisjon etter at jeg er ferdig med min permisjon, løsningen blir at jeg er hjemme to dager i uka og har hjemmekontor noen timer begge dagene. Det er helt klart luksus å ha en jobb som kan gjøres hjemmefra, men har man ikke arbeidsoppgaver som MÅ gjøres hver dag burde det være fullt mulig å gå ned til 80%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...