Gå til innhold

Hadde foreldregenerasjonen våres like mye "mas" om pedagogisk oppdragelse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste de bøker om hvordan man skulle oppdra og på hvilken måte? Ikke misforstå kjempe bra at vi har mulighet til å opplyse oss selv litt på området, men er det sånn å forstå at hele min generasjon ikke har fått riktig oppdragelse? Hva slags utslag har dette hatt på oss?

 

Jeg har blitt spurt om jeg er oppdatert på hvordan oppdragelse skulle utføres- barnepsykologi osv. Merket jeg ble litt stressa for å si det sånn...

Jeg har egentlig ikke overanalysert foreldrerollen, men tenkt å bruke sunn fornuft, 1 dæsj tålmodighet, 1 klype med gode råd og ellers bruke mye jeg har hjemmefra.... Kommer selvfølgelig til å lese litt også, men kommer ikke til bli helt knekt hvis jeg ikke følger boka. Har såpass selvinnsikt at jeg vet jeg kommer til å gjøre mange "feil", uansett hvor mange bøker jeg leser.;)

 

Barn kommer jo ikke med en bruksanvisning....(hadde vært deilig), så vi gjør vel ikke en så dårlig jobb på egenhånd?

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at mine foreldre hvertfall ikke har lest en eneste bok om hvordan oppdra barn, det er nå helt sikkert!

 

Jeg kommer ikke til å lese bøker jeg heller, jeg praktiserer learning by doing. Gjorde noen feil med førstemann, prøver å rette opp det med andremann, så kanskje jeg blir en mønstermor hvis vi får en til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått spørsmålet, og så tenker jeg at det er forskjell på hva som er "foreldregenerasjon" for oss her inne. Min "foreldregenerasjon" har passert 60 og vel så det. Det var litteratur da også, men ifht at vi nå har internett og at det er mye mer fokus på barn nå enn før, så tror jeg at vi blir pepret mye mer. MEN det blir vi jo om alt!

Så ikke så mye i aviser og blader om slanking for 40 år siden heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest en eneste bruksanvisning ihvertfall... Det kan være greit å lese for å vite 'hva er normalt?' - i den forstand vi kan si at noe er normalt da, men la oss heller kalle det gjennomsnittet. Det er så mange som mener så mye, da er det greit å ha tenkt gjennom ting selv. Jeg tror de fleste av oss kommer til å gjøre det beste vi kan, men det er slettes ikke sikkert at barna våre kommer til å synes det var godt nok når de er blir voksne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Min foreldregeneresjon var født på 40-50-tallet, og de ble tatt med storm av boka til dr. Spock.

Han var den første som beskrev en annen type barneoppdragelse enn autoritær dressur. Han anså faktisk barn for å være mennesker, og hans ideer og ideologi går på å oppdra barn gjennom å la dem skjønne hvorfor det er OK / ikke OK å gjøre noe, i stedet for å bare kreve lydighet og true med Gud, juling eller busemannen for den som er ulydig.

 

Dessuten bygde han sine teorier på psykologi, f eks belyste han angst, skyldfølelse, fortrengninger osv som resultater av autoritær gammeldags oppdragelse, og brukte også tid på å forklare barnas ulike stadier - at det er vanlig at toåringer er opptatte av bæsj o.l. og at man da ikke trenger å si fy og belegge det hele med skam, men bare la det gli over.

 

Alt dette er jo selvsagt i våre dager, men også vi er dr. Spock en stor takk skyldig. Boka hans solgte enormt på 60- og 70-tallet, så du må regne med at også våre foreldre starta sin foreldregjerning under et stort press mht å gjøre det "riktig"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant, sant 09.47.. Mine foreldre er vokst opp på 60-70 tallet, da ting gjerne ble litt friere vedrørende barneoppdragelse. Min pappa husker sin far som svært autoritær, streng og litt fraværende.. Dette har ikke han tatt med seg videre;) Men både mamma og pappa har ikke lest noen bøker på området, men har prøvet og feilet vil jeg tro;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 70-tallet av var det populært med "fri oppdragelse", mulig at det påvirker dem som er voksne i dag.. Men hvordan?

 

Mine foredre var mer autoritære i stilen, og jeg tror nok det har påvirket meg også, Jeg har lært mye om grensesetting, men har også et sterkt ønske om å ikke bli for streng, og å ha masse tid og kjærlighet for barna mine.

 

I dag er det nok et altfor stort press på oss foreldre til å være pedagogiske. Men. Jeg tror likevel det kan være positivt å lære om barns utvikling og slikt, i alle fall når en har med seg ting i bagasjen som gjør at en kan havne litt skjevt ut med ungene. Det blir jo fort slik at man tar med seg videre det man har lært hjemme. Omsorgsstilen går i arv, på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen ting som jeg tror dagens foreldre er dårlig på. Bla barnehage i for ung alder, tv før de er fem år gamle (Ødelegger kreativiteten) tv spill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...