Gå til innhold

Hva spiser/spiste dere ikke under graviditeten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vel....jeg hadde sinnsykt lyst på ting jeg helst ikke skulle spise, og sannsynligvis ville ikke skjedd noe...men var jeg villig til å ta sjansen?NEI. Hva er 9 måneder med avhold kontra å miste et barn??? Du som spiste Brie tok en rå sjanse etter min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mange døde i mors liv og ble født med hjerneskade av uviss årsak....

 

Heldigvis er forskningen kommet så langt i dag at vi vet hvilke skader enkelte bakterier og parasitter kan gi. Dette gir oss gode muligheter til å ta forholdsregler og slippe å ta unødige sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holdt meg unna blåmugg oster og rakfisk;) Det var det legen min sa var viktig å holde seg unna, ellers kunne jeg spiste jeg det jeg hadde lyst på;) Spurte han om spekemat og slikt, men sa at det var helt greit. Når det kom til biff spiste jeg medium stekt hvis jeg lagde den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal ke spise rått kjøtt pga faren for toxoplasmose. Dette kan ligge i en cyste inne i kjøttet. Om kjøttet blir varmebehandlet vil cysten ødelegges og bakterien drepes. Blir det kun røkt feks eller saltet, overlever den........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av lege at det å spise rå mat ikke var farlig så lenge du visste det var ferskt. Altså faren for matforgiftning måtte ikke være der. Så 100 % sikker blir man jo aldri, uansett hvor bra rullering/hygiene regler spisesteder har. Derfor kan man spise biff som du selv har kjøpt og tilberedt... Men bedre å være sikker å steke den godt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man lager det hjemme vet man jo hvor ferskt det er da... Men som hi skrev over her, hjelper det ikke å fryse det da? Trodde det jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere kan spise så mye brie dere vil damer.. så lenge osten er pasteurisert er det helt problemfritt. og det er bare på svært gode ost-utsalg osten ikke er pasteurisert, alt som selges i dagligvaren er det. blåmuggost også. kjør på.

 

angående rått kjøtt tror jeg derimot ikke det er så enkelt... slikt som en lege hadde sagt om at dersom man vet det er ferskt... den sjansen hadde ikke jeg tatt. frysing tenkte jeg ikke på engang! skal høre med legen neste gang:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holder meg unna rått kjøtt og ost som anbefalt, da jeg kjenner en som er født etter at mor ble smittet med listeria når hun var gravid, så jeg holder meg unna, kan jeg unngå å få en funksjonshemma baby, gjør jeg det jeg kan for å unngå det i hvertfall :)

 

Men kos dere med tartar, spekemat og ost damer :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ere som spiser brie ol. Her er hentet fra matportalen.no:

 

Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste som normalt. Skal sies at jeg ikke liker brie, div oster, krabbepostei, tartar og spekeskinke. :P

 

 

Jeg ser ikke vitsen med å spise sånt som er anbefalt at man ikke skal spise. Er jo tydeligvis noe i det siden anbefalingene er slik. Ja, det kan hende at det ikke skjer noe, men du har ingen garanti. Osten kan se fersk ut, men du aner ikke hvordan behandling den har fått i butikk og på reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke brie. Har så utrolig lyst på Ritz kjeks og brie, men må nok vente. Jeg spiser fryktelig sjeldent salami, da kun ei brødskive fra helt nyåpnet pakke, noe som er helt greit jenter så ikke ta av.

 

Jeg liker ikke rått kjøtt likevel så det er intet tap for meg at jeg ikke får noe tartar. Bare tanken gir magen kolbøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiste alt jeg hadde lyst på ;)

heldigvis er jeg ikke så glad i brie og rakfisk og råttkjøtt så det holdt jeg meg jo unna :P

men jeg spiste maaaasse salami og annen spekemat..

 

jeg er ikke så hysterisk jeg..

og ungen er helt fin ;)

 

Alt med måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spiser du rått kjøtt og egg og mykost. Noe du ikke skal spise når du er gravid.

 

Det jeg holdt meg unna var rått kjøtt, mykost, spekemat og så fikset jeg ikke reker og rød fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bakterier kan du ikke dra den "alt med måte". Enten så er de der eller ikke og da hjelper det ikke om du bare har spist en liten bit.

 

 

 

Det er mange babyer som har død i mors liv av slik tankegang.

 

 

 

 

Husker dere hun som fikk servert mykost på sykehuset og mistet tvillingene veldig sent i svangerskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...