Gå til innhold

sykepleier og ammefri?


januarbaby + novemberspire

Anbefalte innlegg

Om 2 uker skal jeg jobbe litt igjen. Jeg skal jobbe 4,5 uke mens pappaen har permisjon, for deretter å ha perm til januar. Er sykepleier på et sykehus, og er så usikker på hvordan det blir om jeg ber om ammefri. Jeg ammer fortsatt 5 ganger i døgnet. Det jeg er redd for er at det bare blir stress for meg med ammefri, siden jeg da går glipp av rapport osv, og tviler på at de setter inn noen som skal gjøre mine arb oppgaver når jeg er borte. Med andre ord får jeg like mye å gjøre på kortere tid. Men samtidig trenger jeg veldig ammefri, da jeg i tillegg har lang reisevei til jobben.

 

Hvordan har dere andre som er sykepleiere løst dette?

 

Noen tips/ erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at min søster hadde ammefri da hun begynte å jobbe. Tror hun begynte litt seinere og sluttet litt før.

 

Du får snakke med arb.giver :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en har rett på to timer ammefri pr vakt, men en får bare betalt for en time. Hos oss kan en velge mellom 1/2 time x 2 eller 1 time x1 pr vakt og kan i grunnen gjøre det som passer en best.

Vet dette praktiseres forskjellig fra avdeling til avdeling så jeg ville tatt kontakt med sjefen før jobbstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som prøvde det, med ammefri på kveld, hun bodde to minutter unna sykehjemmet. Det fungerte ikke, var igrunnen bare stress så de sluttet med det på kveldsvakter ganske kjapt.

 

Selv har jeg ammet to unger til de var 18 mnder, begynte å jobbe rundt 10 måneder. Ammet sikkert 3-5 ganger i døgnet. Men jeg valgte å ikke ta ammefri da jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skulle fungert i en hverdag om jeg ikke skulle ha fått rapport og ikke kunnet gi rapport. Eller planlegge å være borte på et gitt tidspunkt midt på dagen. Sykehus fungerer ikke slik etter min erfaring.

 

Jeg rakk å amme 6, 16, 18 og eventuelt noe på natten/grytidlig morgen av og til...

 

Du får tenke etter selv hva som vil fungere på din avdeling, men hva slags oppgaver kan du gjøre om du ikke får rapport/gi rapport? Jeg følte at da hadde jeg ikke noe å gjøre på jobb.

 

Det spørs jo selvsagt på barnets alder, men pumper du deg midt på dagen så bevares jo den runden frem til du skal i permisjon i igjen? Barnet kan jo få en flaske midt på dagen, eller det du pumpet dagen før?

 

Ikke for å være negativ altså, men ammefri har jeg ikke sett fungere i helsevesenet som annet enn oppsamlet til en hel dag i ny og ne for å ta seg inn at man ammer på natt/tidlig morgen...

 

En ting er hva man har krav på en anne ting er hva som er gjennomførbart i jobben en har.

 

Og en annen ting om far skal komme til deg med barnet og har lang reisevei, hva blir da igjen av dagen hans i permisjonstiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er sykepleier og hun gikk før fra vakt de gangene hun hadde mulighet. Noen vakter var det helt greit, mens andre var det håpløst og selvfølgelig ble det ikke satt inn noen andre for henne, så hun kunne ikke gå de gangene det var mye å gjøre. Hun ammet når hun hadde mulighet for det og opprettholdt ammingen en stund selvom det ble litt uregelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med arbeidsgiver! finn ut hva som er den beste løsningen for deg. Du har krav på inntil to timer pr dag. De fleste velger å begynne to timer seinere eller slutte to timer før :-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alle i helsevesenet krav på 2 timer ammefri?

 

 

 

 

§ 12-8. Ammefri

Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du i stat eller kommune har du iallefall rett på to timer ammefri MED lønn.

 

Jeg har brukt ammefri til begge mine barn, og det har fungert helt supert, både på dag- kvelds- og nattevakter!

Da har jeg kommet en time seinere, og gått hjem en time før. Av og til litt problematisk i forhold til nattevaktene, men stort sett gikk det veldig fint.

 

Vi har stille rapport, altså man leser alt av rapport på data, ergo ingen problemer i forhold til når man kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet i hjemmetjenesten og tok en time fri på slutten av vakta. Den eneste måten som fungerte nogenlunde.

Fikk da med meg morgen og midtrapport, samt tid til å registrere på dataen. Travle greier, men er jo bare en drøy månede for din del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...