Anonym bruker Skrevet 15. september 2011 #1 Skrevet 15. september 2011 Vi er en sammensatt familie med dine-mine-vårt barn. Annenhver uke har vi alle barna her. Nå har min stedatter begynt å snakke om å være mer hos mamma, fordi der er alt mye "enklere" og friere. Her vil hun ikke spise verken frokost eller skolemat, for det er ikke noe hun "liker" her. (Hun er 12 år...). Hos mamma får hun choco-pops til frokost og sjokoladepålegg på skolematen. Dessuten blir hun kjørt dit hun vil, hos oss må hun klare å komme seg litt rundt på egenhånd. Hun har både sykkel og 2 friske bein. Mine barn klager selvfølgelig også litt i blant, men jeg og min x har felles regler på det meste når det gjelder barna. Så der er det ingen "trusler" om å flytte. Jeg synes det er veldig leit, og har litt skyldfølelse for at hun ikke trives hos oss. Nå skal det sies at jeg og min samboer er helt enige om reglene, så det er ikke bare meg hun er sint på. Men jeg vet at han var mye rundere med henne den tiden det var bare de to her. Noen nye grenser har hun fått, men det har jo også blitt noen nye goder. Jeg vil ikke sy puter under armene på barna mine, jeg tror på en oppdragelse hvor de lærer seg å gjøre en innsats for å opp nå noe. For eksempel å komme seg rundt til venner. Og å spise sunt, selvfølgelig. Vi kan jo ikke behandle barna forskjellig bare fordi de har det annerledes den uka de ikke er her... dette er så vanskelig! Noen som har erfaringer de vil dele med oss?
Smurfemamma *1rosa+2blå* Skrevet 17. september 2011 #2 Skrevet 17. september 2011 Ja, dette er en kjent utfordring..og jeg er helt enig med deg..jeg tror at barna er best tjent med å lære å bli selvstendige. Som foreldre er det vår jobb å sørge fir at de er i stand til å ta kloke valg senere i livet..spesielt det med kosthold er viktig..freit med choco pops en gang i blant, men ikke hver dag.. Skillsmissebarn har et overtak på en måte, de kan true med å flytte hvis de ikke får det som det vil, hvis man gir etter på slike trusler, ja da gir man rom for utviklingen av en manipulerende personlighet..tror jeg da... Greit med noen "basic rules" som er felles for alle, men noen individuelle forskjeller må det være rom for og da.. hvis din stedatter ønsker mer frihet, da ville jeg spurt henne om å konkretisere hva hun ønsker, og sagt at frihet kommer som en følge av at hun viser at hun kan ta riktige valg.. Vi har fem stk til sammen, men de er ikke så store at vi har fått disse utfordringene på ordentlig enda, barna godtar fremdeles det vi sier (tstort sett)...
Anonym bruker Skrevet 17. september 2011 #3 Skrevet 17. september 2011 Vi har bare hans og felles, og det er relativt stor aldersforskjell, så problemene er ikke så store, og problemstillingene er ikke så store. Men opplever jo ofte at det blir påpekt fra hans ungers side om ting de fikk lov til, som våre ikke får gjøre. De er typiske skilsmissebarn som har hatt dårlig med grenser, og flinke på manipulering, og foreldre med dårlig samvittighet som begge alltid ble og fortsatt blir spillt opp mot hverandre. Det er helt uaktuelt at MINE unger skal få styre og kontrollere vårt hjem slik som de holdt på, og til dels holder på fremdeles. Ikke så stort problem fordi nå kommer de ikke her så ofte, av praktiske årsaker og også at de er i midten av tenårene og holder på med sitt. Jeg tror det er litt sårt for dem, for de begynner til å forstå at de selv ikke fikk den beste oppdragelsen når de var mindre.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #4 Skrevet 13. oktober 2011 Ja en utfordring. Fellesbarn og hans barn. Hans barn blir kjørt overalt, har null ansvar og gidder ingenting, blir sure hvis de må hjelpe til. De er på ferie uken de er hos far, og ferie uken de er hos mor pga deres dårlig samvittighet. Fellesbarn må lære seg å bli selvstendig som andre unger og er langt fra på ferie hver uke. Ett lite helvete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå