Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #1 Skrevet 14. september 2011 For et par år siden oppsøkte jeg legen fordi jeg var så sliten og trøtt hele tiden. Selv når jeg ikke jobbet orket jeg nesten ikke lage middag eller slike huslige syssler. Alt var er ork. Legen tok div. blodprøver for å se om jeg hadde matallergi siden jeg også sliter med hard mage og mye luft i magen, men hadde ingen allergier. Men nå forrige uke var jeg hos gynekolog pga. manglende mens og mellomblødninger når mensen først kom. Hun kunne se mange cyster hos meg, å sa at jeg mest sannsynlig har pcos. Skal ta en blodprøve når mensen kommer for å få en sikker diagnose på det. Men både mamma og tanten min (tvilliger) har også dette. Men gynekologen sa at jeg ikke ville merke noe til dette før jeg evt. ville prøve å få flere barn. At jeg ellers ikke ville ha noen symptomer. Men nå har jeg googlet pcos, å leser jo flere steder at det er mange symptomer på dette. Også trøtt og slapp som jeg er... Jeg gikk en periode på levaxin (?) for lavt stoffskifte, men et år etter var det greit igjen. Normalt at stoffskiftet kan variere slik? Tenkte også at jeg skulle få målt blodsukkeret mitt når jeg tar den blodprøven. Leser jo at en del utvikler diabetes pga. dette. Men jeg sliter også med å gå ned i vekt. Jeg er ikke overvektig nå. Men legger fort på meg. Så sliter jeg veldig med å gå ned igjen. Nå har jeg gått ned fra 74 kilo til 66 kilo. Men jeg kunne tenke meg å gå ned enda litt, er bare 165 høy. Men jeg får det ikke til! Hvilke symptomer har dere? Har dere slitt med å bli gravide, eller går det greit når man får hormoner for å bli gravid? Jeg har jo et barn allerede, han er 4 år. Men han var det ikke planlagt (men hjertlig velkommen ) Er også redd for å begynne på p piller, fordi jeg er redd det klusser mer med et system som allerede ikke virker. Men hva er deres erfaringer? Ble veldig redd jeg for å ikke kunne få flere barn.. Mamma har jo fått 3, men..
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #2 Skrevet 14. september 2011 Jeg har ingen symptomer annet enn ureglemessig og sjelden menstruasjon, store smerter ved mentruasjonen, litt uønsket hårvekst og cyster som innimellom gjør for jævlig vondt. Er nok også noen kilo for mye, men det kan nok like gjerne skyldes mangel på trening. Jeg har også lavt stoffskifte, men har aldri hørt om noen sammenheng mellom det og PCOS. Jeg har ikke hatt noen problemer med å bli gravid, har to barn.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #3 Skrevet 14. september 2011 Jeg har pcos, med uregelmessig mens, uønsket hårvekst, overvekt, fare for diabetes. Etter at jeg la om til lavkarbo-kosthold har jeg fått normal mens, jeg har gått ned 18 kg og mitt høye blodsukker er borte. Jeg har mer energi enn noen gang tidligere, er mer utholdende når jeg trener og syns jeg har fått et helt nytt (og bedre) liv!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #4 Skrevet 14. september 2011 Takk for svarene! Så flink du har vært! Men på lavkarbo, er det slik at du bare kutter ut mye brød, pasta, ris osv.? Leste at sukker og fet mat ikke er å anbefale til kvinner med pcos. Er det ikke mye fett i lavkarbo? Jeg har ikke peil altså, bare spør Lurer på om det vil fungere på meg, vil ned 5-6 kilo til. Vil gjerne ha mer energi! Hvor uregelmessig mens hadde du da? Hos meg kan det gå alt fra 6 uker til 3- 4- 5 mnd. mellom hver mens.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #5 Skrevet 14. september 2011 Har mens ca 1 gang i året, mye uønsket hårvekst (spesielt hake, kinn, hals, mage), overvekt, cyster på eggstokkene... Pcos'n "brøt ut" etter jeg fikk et barn.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #6 Skrevet 14. september 2011 Sukker og fet mat i KOMBINASJON er ikke å anbefale. Kutt ut sukker (også det meste av frukt), brød, pasta, hvetemel, ris. Erstatt med mer grønnsaker, kjøtt/fisk og fett. På biblioteket kan du låne "frisk med lavkarbo" eller "etter slankekuren" eller annen lavkarbobok. Der vil du finne gode råd. Jeg går på ketolyse og skal ned minst 7 kg til, totalt 25 kg, men med dine 5-6 kg er det unødvendig. Generell lavkarbo vil hjelpe hormonbalansen din like bra. Min mens var alt fra 7-12 uker, det var slitsomt å aldri vite.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #7 Skrevet 14. september 2011 Ah... Da må jeg ha viljestyrke, all den gode maten.. Hehe Men tror magen min og energien min hadde blitt mye bedre med et slikt kosthold. Takk for tips. Skal låne meg den boka. Lurer på om det har brutt ut på meg også etter første barnet. Men det vet jeg jo ikke. Har ikke uønsket hårvekst eller overvekten, men føler jeg har alle de andre symptomene.. Men ble mest redd for å ikke kunne få flere barn.. =/ Men satser på at når jeg nå vet det, så blir det lettere den dagen vi skal prøve på nr. 2. Takk igjen for svarene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå