Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #1 Skrevet 14. september 2011 Når innvilges det? Hvis det f.eks viser seg på ultralyd at noe er feil vil man få det da?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #2 Skrevet 14. september 2011 Etter utgangen av tolvte svangerskapsuke kan svangerskapsavbrudd skje når a) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnens fysiske eller psykiske helse. Det skal tas hensyn til om hun har disposisjon for sykdom; svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon; c) det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom, som følge av arvelige anlegg, sykdom eller skadelige påvirkninger under svangerskapet; d) hun ble gravid under forhold som nevnt i straffeloven §§ 197-199, eller svangerskapet er et resultat av omstendigheter som omtalt i straffeloven §§ 192-196 og § 199; eller e) hun er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad. Ved vurderingen av begjæring om avbrudd begrunnet i forhold som nevnt foran i tredje ledd bokstav a, b og c skal det tas hensyn til kvinnens samlete situasjon, herunder hennes muligheter til å dra tilfredsstillende omsorg for barnet. Det skal legges vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon. Kravene til grunn for innvilgelse av svangerskapsavbrudd skal øke med svangerskapets lengde. Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #3 Skrevet 14. september 2011 Ok. Takk for informative svar! Hvor tidlig kan man se på ultralyd om alt er som det skal med barnet?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #4 Skrevet 14. september 2011 Vær klar over at det er lite diagnoser som viser på ultralyd..... Hva skal du da gjøre, om barnet har en av de andre som ikke viser der? Det er det jeg lever med til dagen, og det er mye hardere enn f eks Downs......
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #5 Skrevet 14. september 2011 Det varierer... Jeg var til ultralyd i uke 12 og fikk beskjed om at alt var helt perfekt, var i hvertfall ikke noe alvorlig nevrologisk sett sa spesialisten.. da jeg kom til ordinær ultralyd i uke 20 var beskjeden en helt annen. Jenta vår var alvorlig syk og svangerskapet måtte avbrytes. Det er mye man aldri ser men ofte kan dem se ting som indikerer at det er noe galt og du blir deretter henvist til spesialister. Du er gravid og bekymret??? Ikke tenk på alt som kan være galt, prøv heller å slapp av. Du får mest sannsynlig en frisk og velskapt baby
Anonym bruker Skrevet 15. september 2011 #6 Skrevet 15. september 2011 Uff ja... Er gravid og bekymret... Og rart med det... Det er ikke første mann, men synes jeg blir mer bekymret for hver graviditet...
Anonym bruker Skrevet 15. september 2011 #7 Skrevet 15. september 2011 Jeg kjenner til den følelsen... Vi mistet vårt andre barn, fikk nr 3 for 5 mnd siden og jeg hadde ikke en god dag inni meg gjennom det svangerskapet. Om det kan være til hjelp for deg selv så kan du bestille en ultralyd privat om du er over uke 12? Som oftest ser dem ganske mye allerede da...jeg hører til sjeldenheten som ikke ble oppdaget den gangen. Ønsker deg lykke til! Det er helt normalt å bekymre seg for det kjæreste man har
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå