Gå til innhold

far må delta aktivt i svangerskapet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Yeah right... Det står overalt i litteratur, infohefter osv vi som kommende foreldre får. Og han var så interessert og aktiv med nr en. Nå har jeg en mnd igjen med vår nr to, ikke ett eneste bilde av magen, ikke en side av aktuell litteratur har han lest, han er overhodet ikke interessert i hvor langt babyen er kommet, han bryr seg ikke om å snakke eller pleie mine "ondter". Jeg har det tungt og sliter skikkelig i dette svangerskapet, og at han ikke er tilstede er noe jeg alltid vil huske. Det har gått så langt at jeg bruker natta til å tenke og gråte, jeg vurderer å ikke ha han med under fødselen.

Noen kommentarer?

Fikk ikke respons på debattsiden "far svarer mor", håper på noen kommentarer her da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du forklart han hvordan du har det da? Jeg tror at mange menn er ivrig når noe er nytt og kanskje han nå føler han har gjort dette før & det gikk jo bra? Det er så typisk menn... Jeg har snakket med flere venninner som har fått nr 2 og 3 der de selv ikke har oversikten over hvilken uke de er i osv pga at det var mer nytt & spennende den første gangen. At de nå ikke har det samme behover (selv om de gleder seg sykt til å få ny baby :) Så kanskje han har det på samme måte denne gangen?

Har du foresten spurt han om han kanskje har lyst til å ta et bilde av magen? Om han kan massere føttene dine osv? jeg må gjøre det med min mann og jeg er førstegangs...i boken vi har fått så leser jeg opp uken vi er kommet i høyt, eller legger boken oppslått foran han. STORE hint ;) Jeg tror at det er lurt å fortelle hvordan du har det,si at alt er mye tyngre i dette svangerskapet & at du trenger litt omsorg...la tårene trille!

Tror ikke det er så lurt å "true" med å ikke ha han med på fødselen...for det første tror jeg det sårer veldig å få høre noe slikt...og vil DU egentlig gå gjennom noe slikt alene? Lykke til...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i 11:31 over her. Tror nøkkelen er å kommunisere til han hvordan du føler det på en god måte. Det er ikke sikkert pappaen forstår hva du trenger for tiden - ihvertfall ikke at du trenger HAN til noe. Han er kanskje trygg på at du har kontroll og mestrer dette bra selv ("det gikk jo så fint sist") ? Da er det viktig at du ikke tenker at det er hans ansvar å se hva du trenger - du må selv kommunisere det til han på en måte han forstår (uten at han får dårlig samvittighet eller føler at han har sviktet deg).

 

Men når det er sagt kjenner jeg meg igjen i det du skriver. Jeg har også netter hvor jeg gråter og tenker på dette forholdet. For min del tror jeg det hovedsaklig er hormonene som regjerer - jeg er så sensitiv for hver minste ting om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons, begge to. Kommunikasjon ja. Jeg har uttrykt mine ønsker og behov, så mye at jeg føler at jeg maser.... da er det sårt at han ikke stiller opp slik jeg har behov for. Syns det er synd å ikke ha magebilder å vise Knøttet, ferien f.eks. Fins ingen bevis på at jeg var med på ferien i år... Føler meg stor og usexy, denne følelsen underbygger han ved å ikke ta bilder av meg og magen min, og jeg føler meg enda verre. Har hatt det slik i flere mnd nå, og nå gidder jeg bare ikke å be han om å ta bilder, lese ditt og datt, ta på magen og kjenne babyens bevegelser, massere leggene mine når krampa kommer.... Hvis han virkelig ikke klarer å late som han er interessert engang, liksom... Hvorfor ha han med på fødselen da? Jeg gruer meg skikkelig til denne fødselen, mer enn til de forrige ( har en 11 åring med en annen), og når jeg ikke kan snakke om det med han, ærlig talt, hva trenger jeg han der for da....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som i perioder er lik. og enkelte ting gidder han bare ikke, selv om jeg har yttret mine ønsker og behov flere ganger. d gjør meg også ganske trist til tider. han vil liksom ikke høre på meg. når jeg sier, kjenn på magen, så kan han kommentere med arrh...jeg orker ikke nå. d blir for mye for meg.!! og da har han kanskje ikke kjent/tatt på meg på mange dager.

har bare noen uker igjen, så jeg føler han går glipp av en del nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det på akkurat samme måte... Med en var han oppmerksom og opptatt av meg og magen.. Nå får eg bare beskjed om at eg klager og viser ingen interesse for magen .. Det er veldig sårende å bli behandlet på den måten. Tror det rett og slett ikke er spennende lenger det at eg går gravid , for nå vet han hva han går til.. Menn er enkle vesener og tenker ikke alltid lengre enn til nesetippen. Denne tiden vi er inne i gir Oss mammaer mange tanker og sterke følelser , vi kjenner barnet veldig sterkt og merker at fødselen mer er seg.. Å være alene med alle tankene og følelsene er vondt. Vi får trøste oss med at de er nok der når det gjelder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...