Gå til innhold

Ååååå, jeg savner så veldig kjøttpålegg på skiva! Hva spiser dere andre gravide..

Anbefalte innlegg

Spekemat må varmebehandles før gravide kan spise det (stekes i panne eller ovn). Listeria bakterien dør ikke i fryseren...

Fortsetter under...

Haha, at det går an å være så dum!

Både jordmor og HI.

Hvis man ser på grunnen til at man ikke kan spise speket kjøtt, så skal det ikke store elementærkunnskaper til for å forstå at man kan spise vanlig varmbehandlet kjøttpålegg.

*klasker meg i pannen*

SALAMIIIIIII i massevis! :P

jeg er nå 7 mnd på vei, spiser det jeg har lyst til, og akkurat salamien ser jeg litt mellom fingrene på.. er nøye med at det skal vøre nyest mulig dato og at de ikke skal vere åpnet lenger enn to døgn da.. men det er ikke noe problem.. en npakke kryddersalami er borte her på 2 dager! :)

spiser også fårepølse, vanlig kokt skinke/krydderskinke osv.. er ikke begeistret for disse upastauriserte ostene, spekeskinke eller annen spekemat som har hengt til modning over tid..

om en skal være veldig hysterisk så skal en vel ikke spise majones heller da det inneholder egg som ikke er varmebehandlet?

Det er helt riktig at man ikke bør spise kjøttpålegg. Dvs om man bryr seg om fosteret i magen, gjør man ikke det kan man jo spise hva som helst som mange av de Idio**** som har svart deg her.

Spis markell i tomat, leverpostei, brunost, gulost (med spennede garnityr, druer, ananas, paprika etc.), banan, eple, syltetøy osv.

Uff, slike som deg får jeg litt brekninger av! Du spiser det du har lyst til, for buhu om du skulle måtte ofre noe... Bryr du deg ikke noe om fosteret i magen? Selv om det er liten sjans, er jo sjansen der for at fosteret ditt kan dø eller få skader av mikroorganismer som kan være på salamien, og det synes du er helt ok? Tar du virkelig sjansen for det for å kunne gjøre som du vil de få mnd du går gravid??

For salami har ikke åpnet dag så mye å si, enten er det toxo der eller ikke. Kun listeria åpningsdagen har noe å si for, men det kan være listeria i salamien og da. Kanskje en fordel å kunne litt om det før du bestemmer deg for at mattilsynet og alle som har greie på slikt tar feil og du har rett?

Egg?? Usaklig!! Det er ikke toxo og listeria i egg, du er jo fullstendig uvitende om det her!! At det går ann! Utrolig at det er så mange blivende mødre som ikke bryr seg. Tipper du er typen som vil henge teppe over vogna og...

Annonse

22.59 hvordan kan du si at det er helt rett at man ikke skal spise kjøttpålegg, helsemydighetene for gravide sier da virkelig at man kan spise kokt skinke hvertfall så lenge den e rnyåpnet å ikke nær utløpsdato. Det de sier man skal holde seg unna er spekemat, ikke vanlig kjøttpålegg. men selvfølgelig roastbeef er jo rått så det skal man jo ikke spise.

Ja, så dum som deg... Hvis du hadde kunnet noe som helst om det her så hadde du vist at varmebehandlet kjøttpålegg kan bli kontaminert etter varmebehandling og derfor ha listeria i pakken. Det er derfor kan ikke skal spise kjøttpålegg. Sjansen for smitte øker etter hvor gammel pakken er da listeria vokser fint også i kjøleskap temperatur.

Kanskje du har klasket deg litt for mye og litt for hardt i pannen??

DU KAN SPISE KJØTTPÅLEGG! Bare hold deg unna spekemat.

Hvem tror du har mest rett av helsemyndighetene og jordmora di? ;)

Ærlig talt, du kan da spise kokt skinke, hamburgerrygg og annet kjøttpålegg. Du kan til og med spise salami, så lenge den er godt innenfor datostempling. Det er sånt et overhysteri vettu at det har gått over alle grenser.

Annonse

NÅ SKRIVER JEG MED STORE BOKSTAVER SLIK AT ALLE SAMMEN SKAL FORSTÅ.

DU KAN SPISE KJØTTPÅLEGG. KOKT SKINKE, HAMBURGERRYGG, SERVELAT OG KYLLING OG KALKUN PÅLEGG.

MEN, DU KAN IKKE SPISE SALAMI, DA DETTE REGNES SOM SPEKETMAT, OG DERMED KAN INNEHOLDE LISTERIA OG TOXOPLASMOSE. TOXOPLASMOSE BAKTERIER FORSVINNER VED FRYSNING, MEN LISTERIA FORSVINNER KUN VED VARMEBEHANDLING, SÅ MED MINDRE DU STEKER SALAMIEN, IKKE SPIS DEN.

DET ANDRE KAN DU NYTE! FORSTÅTT??? ALLE DERE ANDRE SOM KOMMER MED FEILOPPLYSNINGER OGSÅ?

Hva feiler det deg 22:59?

Om man bryr seg om fosteret?? Om man bryr seg om fosteret sørger man for å få i seg variert mat, også proteiner fra kjøttpålegg, man sitter ikke å spiser hvitost hver dag i flere måneder. Det du kaller oss andre speiler virkelig deg selv.

ok, listeriabakterie da, og toxoplasmose parasitt.. oppfattet. men poenget er jo det samme..

hilsen hun med store bokstaver.

Ta deg sammen eller - TA DEG SAMMEN.

Jo, du kan spise salami nå og da, hold de innen datostemplingen og oppbevar det riktig.

Slutt å skriv med caps, du gjør det fader meg i så mange innlegg at jeg blir matt. Du sitter ikke på noen fasit her dermed har du ingen rett til å capse. En gang til og jeg rapporterer deg for spam. Diskuter som alle oss andre du også.

Det er i fårepølse faren er høyest, og ikke der engang er den særlig høy. Utenlandsk spekemat bør man holde seg unna. Salami er varmerøkt og dermed trygg. Om en skal føle seg truet av salamien så er det mye annet og en bør holde seg unna for denne parasitten kommer når noen som arbeider med maten har tatt i den med uvaskede hender, så da regner jeg med dere desinfiserer epler, druer, paprika, agurker, grønnsaker, snacks - ja alt som er rørt av mennesker i produksjonen.

Du er jammen meg ikke helt rett 08.34. ikke kom her og si at jeg skriver med caps i så mange innlegg, for det er faktisk første gangen jeg svarer på denne tråden.. Du burde vite at du ikke kan spise salami som er spekemat. slutt å gå ut med feil opplysning. fasit eller ingen fasit, jeg skriver med store bokstaver om jeg vil. Det du sier er feil, og det vet de fleste her inne. men om du velger å ta sjangsen og spiser salami i svangerkskapet, deg om det, men en dag kan det være listeria i den, og da er det ditt problem, og det stakkars barnet ditt. hjelper ikke om du åpnet pakken samme dagen eller ikke.

For ikke å snakke om alle som piller på maten i butikken, og handlekorgene er jo testet, var jo så mye avføring å de at det er rart folk tør ta i handlekorgene når de er gravide.

Holder dere unna katteavføring også da? Plukker aldri ut fra kassen, for der finnes også parasitten.

Ærlig talt, tenk litt da på alt annet dere gjør som er laaaangt høyere sjangs for å få denne parasitten som dere likevel gjør.

Regner også med at alle de hysteriske testet seg for toxo ved første kontroll, for den er veldig vanlig i kroppen vår også, har du ikke testet deg så er du jo "skikkelig uansvarlig" - ja, i deres øyne iallefall.

Vet du hva HI og dere andre? Spis akkurat hva dere måtte ønske. Dere vil ikke høre på anbefalinger uansett. Dere har deres egen oppskrift på hva som er trygt.

Syns det mest forkastelige er at dere gir råd, som trosser myndighetenes anbefalinger. Jeg driter i om noe måtte skje med deres baby, men ikke dra andre ned i driten i samme slengen!

Flere tråder kjære deg. Skjnner du ikke den?? Ikke i denne tråden, flere innlegg i flere forskjellige tråder. Det er ikke nettetikette i debattforum å rope.

Nei, det jeg sier er ikke feil. Les deg opp på det, og da ikke på barnimagen eller doktor online - les skikkelig litteratur om bakteriene og parasittene. Men mulig du ikke tør drikke et glass vann legner da.

Listeria kan være overalt der mennesker har vært å tafset, du har sikkert listeria på tastaturet du sitter å trykker på nå.

Det er listeria i grønnsaker, i kjøtt og da kan kjøttpålegg med ekstra lang holdbarhet være utsatt, ikke fordi de inneholder mer listeria enn kjøttdeigen du bruker i pastaen, men fordi folk lar det ligge lenge i kjøleskapet og listeria klarer å formere seg også i kjøleskapstemp. Det betyr ikke at det er det, men at det kan være det.

Salami er røykebehandlet og er derfor tryggere, så lenge det ikke ligger leeeenge i kjølen, røket laks er trygt, innenfor datostempling, gravet laks derimot bør man ikke spise - altså, les andre plasser enn der hysteriske gravide skriver sin såkalte empiri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...