Anonym bruker Skrevet 12. september 2011 #1 Skrevet 12. september 2011 Jeg er student og går på os. Jeg har hørt at noen får lån/stipend fra lånekassa i tillegg til os. Men jeg har også hørt at det ikke skal gå.. Er det noen som vet hvordan dette egentlig fungerer? Jeg trenger jo ikke ta opp studielån, men om stipendet kommer i tillegg til os, hadde jo det vært ganske greit..
Anonym bruker Skrevet 13. september 2011 #2 Skrevet 13. september 2011 Jeg har os og stipend og lån. snakket med nav om dette og det sa de ikke var noe problem.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2011 #3 Skrevet 13. september 2011 Sånn som jeg har forstått det, kan du få stipend/lån i tilegg til os, men en del av stipendet vil bli omgjort til lån, fordi os blir sett på som inntekt.
lavendelblomst Skrevet 15. september 2011 #4 Skrevet 15. september 2011 Dette er nok riktig. Det var det jeg fikk beskjed om ifra lånekassen.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2011 #5 Skrevet 16. september 2011 Stipend-delen blir mindre, fordi du har OS. Og lånedelen blir større. Det er det eneste som skjer. OS blir ikke påvirket av stipend og lån. MEN om du mottar bostøtte med dagens inntekt som grunnlag, så vil også stipend og lån bli regnet som inntekt.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #6 Skrevet 10. oktober 2011 OS blir påvirket av inntekt. Stipend og lån er ikke inntekt. Derimot er OS en inntekt og stipend delen blir redusert og lånedelen økt. OS kan i følge folketrygdloven § 15-6 forlenge perioden dersom aleneforeldren er under utdanning.Den kan utvides med opp til 2 år fram til barnet fyller 8 år når den enslige moren er under NØDVENDIG utdanning. husk å sjekke med nav og søke om dette. Viss OS avslutter før påbegynt skoleår er ferdig kan NAV utvide OS til å gjelde ut den mnd skolen er ferdig. Jeg ville søkt om max stipend du får jo forsørgerstipend + annet stipend merk den andre delen kan gjøres om til lån dersom ikke bestått eksamen!!Tror ikke de gjør noe med forsørger stipendet om du består eller ikke.Har du prøvd å søke om utdanningsstønad etter folketrygdloven §15-12. DEt strå mer om OS i §15-6. Se på siden www.lovdata.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå