Honningmelon Skrevet 12. september 2011 #1 Skrevet 12. september 2011 Nå er jo jenta mi småspist da, men greit å vite hvor mye andre bebiser spiser, så jeg ikke setter for høye krav til hvor mye hun bør spise. Hva spiser de i løpet av en dag? Og av hvor mye vann lager dere grøt? Spiser de frukt? Middag? Og hvor mye av dette? Melk?
Gjest Madolyn Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 Gutten her har akkurat rundet 5 mnd, og jeg er veldig opptatt av at han skal få mest mulig av næringen sin via morsmelk en god stund ennå. Han får enten 1/2 porsjon maisgrøt utblandet m/morsmelk (50 ml mm + 1 ss grøtpulver), eller 80-100 gram grønnsakspurè en gang ila formiddagen. På kvelden får han 1 porsjon Nestle risgrøt m/banansmak (1 dl grøtpulver, og så tilsetter jeg varmt kokt vann/kaldt kokt vann til ønsket konsistens bare). Utover dette så ammes han hver 2,5-3 time på dagtid (prøver så godt jeg kan å la det gå 3 timer da han tydeligvis får i seg nok næring), og som regel 2 ganger i løpet av natten. Han våkner mye sjeldnere nå som vi har gitt kveldsgrøt i en knapp mnd. Vi tilbyr vann på tupperware tutekopp etter hvert måltid med fast føde. Han er 67 cm og hele 9 kg, så jeg har motsatt problem av deg Litt lei av folk som sier "åååå så DIGER han er", "de hendene der var skrudd godt fast" osv.
Endelig mamma:):) Skrevet 12. september 2011 #3 Skrevet 12. september 2011 Jeg har en gutt som akkurat har rundet 5 mnd. Han spiser grøt om ettermiddagen/kvelden laget av 5 ss vann og 5 ss grøtpulver (risgrøt m/ banansmak). Har spist dette i to dager (nettopp økt porsjonen hans). Vil ikke ha MME eller vann og drikke til grøten. Utenom dette spiser han 120-150 ml MME ca. 5 ganger i døgnet. Har slått til med 170 ml enkelte ganger, men dette er sjelden. Han ligger nederst på kurven. Veier 5630 gram og er 62,5 cm lang.
Honningmelon Skrevet 12. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 12. september 2011 Vet godt hvor mye du har slitt med bebisen din, Madolyn, alikevel misunner jeg deg en stor og matglad bebis Men, jeg skal innrømme at vi sliter ikke med søvn da. Får ta med det som er positivt. Jenta mi er like lang som din, men veier 2 kg mindre Hun er ikke spesielt matglad på morgenen. Da spiser hun hvis jeg er heldig, grøt av 50 ml vann + frukt. Ikke alltid hun spiser opp. Hun stopper ofte etter noen få skjeer, men prøver å få lirket i henne mer. Enda da har hun ikke spist siden 23.30. Spiser frokost 0830-0900.
May the force be with you Skrevet 12. september 2011 #5 Skrevet 12. september 2011 Gutten vår på 4 1/2 mnd. får litt grønnsakspure eller 1/2 glass fruktmos på dagen, så får han en god porsjon risgrøt m/banan eller ris-/havre-/hvetegrøt på kvelden:) Jeg blander i morsmelk eller morsmelkerstatning i grøten da, slik at det blir mest mulig næring i den:) Så prøver jeg å amme mest mulig, så det blir ofte hver 2.-3. time fra han står opp v/09-tiden til han legger seg 22.30/23.00-tiden på kvelden:) Han er 68 cm. og ca. 8500 gr. Stor gutt:)
Løvinna82 Skrevet 12. september 2011 #6 Skrevet 12. september 2011 hvorfor tar man ekstra melk i grøten? Det er jo MME pulver i de grøtene som man skal tilsette vann i...
Gjest Madolyn Skrevet 12. september 2011 #7 Skrevet 12. september 2011 Dersom man tilsetter mm/mme i grøtene som det skal tilsettes vann i, så blir de mer energirike (dvs babyen får i seg mer kalorier). Ikke noe farlig med andre ord, og kan sikkert være lurt for tynne/lette babyer som liker grøt Men grøten blir sikkert desto mer mektig da, så grøt laget på vann først, og så pupp for tørsteslukking, kan sikkert ende i samme kalorimengde per måltid.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 12. september 2011 #8 Skrevet 12. september 2011 Jeg lager en porson av Hipp sin 4 mnds grøt, er jeg heldig spiser hun halve (1dl vann og ca 6 skjeer pulver). Men her er hun mer interessert i vannet enn grøten... Gir henne grøt ettermiddag/kveld. 1 1/2 time etter grøt er det natta, og da vil hun svært gjerne ha 200-250 ml mme! Hun spiser 2 ganger iløpet av natten, og spiser 100-120ml til frokost.. får 1/3 grønnsakspuré og litt mme etter første luren.. av og til får hun fruktnett som "mellommåltid", da hun ikke får i seg så mye enda:) Men hun liker det kjempegodt! Hun spiser som oftes hver 3-4 time.. Hun var 61cm for en mnd siden, og idag veide hun 6435:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå