Gå til innhold

Refinansiere i en annen bank?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi har kjørt oss skikkelig på ræva for å være helt ærilg og er redd vi kanskje mister huset. Vi har vert i kontakt med vår egen bank og kommunen å søkt om startlån. Tviler på vi får det siden v har startlån på huset fra før.

Huset står på meg, og vi har kontrakt på at samboeren min betaler husleie på 8000 pr mnd (som vi måtte ha for å få lånet). I utgangspunktet så går jo hele lønnen hans inn til meg, så vi tenker å endre på beløpet for husleie til 20 000 i mnd. Siden jeg har gått ned i inntekt og vi ønsker å refinansiere.

Grunenn til at vi vil refinansiere er fordi vi har tatt opp en del kreditt som gjør at det ikke går rundt. Alt begynte å gå til H når jeg måtte vente 2 mnd på dagpenger og så etterpå 2 mnd før foreldrepengene tredde i kraft. Da skulle de ha inn hele beløpet på kredittkort osv. Min samboer har gammel gjeld og er derfor ikke med på boliglånet, men denne gjelden har vi foreløpig bare lagt ligge siden vi ikke får til noe i bank osv. Det som står på meg er på 300 000 ca.

Vi kjøpte huset for 1,6 og sist verdivurdering hadde d steget til 2,2.

Det jeg lurer på er om det kan være lettere å refinansiere i en annen bank? I vår bank så sa de at det burde gå om vi endret beløpet på kontrakten men at det kom rødt lys pga jeg hadde hatt minus på kontoen noen ganger osv.

Vi skal i møte med en annen bank i morgen, men lurer på om det i det hele tatt er noen vits liksom?

Er det også noen som har peiling på dette med startlån, kan man få det to ganger på samme hus. Altså en gang for å kjøpe huset og en gang for å refinansiere gjeld. (vet man kan få to ganger på forskjellige hus ved kjøp)

Vi har forresten 2 barn og ønsker veldig å få beholde huset. En regning på 180 000 (brukt på huset) er gått til namsmannen, så det haster litt, så vi prøver jo alle mulige løsninger, selvom det ser litt mørkt ut akkurat nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har du gått ned i inntekt? I den situasjonen dere er har dere ikke råd til sånt - dere må jobbe, jobbe, jobbe for å prøve å kvitte dere med gjeld.. Og "la gjeld ligge" er jo det dummeste derer gjør - da vokser jo bare gjelden hele tiden.. Dere trenger ikke enda mer i lån - dere trenger økonomisk veiledning ut av det rotet dere har i økonomien.. Kan ikke tenke meg til at dere får noe mer i lån fra husbanken, og refinansiering kan dere nok se langt etter på bare din inntekt som du selv sier er redusert.... Ta kontakt med nav og be om veiledning, kan hende det lureste er å kvitte dere med huset slik at dere kan betale ned annen gjeld...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...