Gå til innhold

Hva stemmer dere?? Og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stemmer ap i kommunen vår, og krf i fylket. Høyre om det skulle vært på landsplan.

Skrevet

Stemmer AP. Er egentlig mest enig med Venstre, men velger AP fordi jeg vil ha bort Høyre/FrP-byrådet i Oslo.

Venstre i Oslo har valgt å legge seg på den håpløse linja at de nekter å være med i et byråd hvor FrP er med, samtidig som de likevel gir sin støtte til et slikt byråd. Det stemmer altså for å ha FrP i byråd, men da vil de ikke være med selv.

Fordi som ikke er kjent med måten det er i Oslo, så har vi en ordning som ligner på den vi har på nasjonalt nivå. Velgerne stemmer inn politikere til et bystyre, og så velger bystyret et byråd. I praksis er det byrådet som styrer byen.

Bystyret tilsvarer altså Stortinget, mens byrådet tilsvarer Regjeringen.

Skrevet

Jeg stemmer høyre i kommune fylke og stortingsvalg. i kommune for de er imot eiendomskatt og mer privatisering. fylke for de er imot fylkesammenslåing.

Skrevet

Hos oss er Høyre for alle de tingene de er i mot hos deg. :)

Skrevet

Er Høyre imot privatisering i kommunen din? Høres ikke ut som Høyre...

Skrevet

Oops.. nei men alt det andre. Sorry, hoppa over det ordet i lesinga. :)

Skrevet

"fylke for de er imot fylkesammenslåing."

– Og så? Det er vel Stortinget som bestemmer eventuelle fylkessammenslåinger, og ikke fylkene selv? Høyre er vel forøvrig et av de partiene som er ivrigst TILHENGER av å redusere antallet administrative enheter, ved å slå sammen kommuner og fylker.

Skrevet

Stemmer arbeiderpartiet fordi de er for ny barnehage i det området i kommunen der det faktisk bor barn (vi har i teorien full barnehagedekning, men de ledige plassene er i grendene og de fleste barna bor i sentrumsområdet. En umulig situasjon for dem som faktisk liker å være sammen med barna sine å skulle bruke så mye ekstra tid på bringing og henting).

De er også det partiet med mest troverdighet når det gjelder skole og eldreomsorg her i kommunen.

Skrevet

Hvis det er sammenslåing av Agder-fylkene du snakker om, så tar du feil om hva Høyre mener.

Høyre-politikerne er FOR fylkessammenslåingen, men de har ikke programfestet noe standpunkt i saken. I stedet har de bestemt å følge resultatet av en folkeavsteming, uansett hva utfallet blir.

Høyre-topper sier ja til ett Agder:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7504640

Skrevet

Jeg har akkurat vært og stemt på Høyre.

I vår kommune er det de som kjemper mest mot eiendomsskatt og for næringslivsutbygging. Bor på et lite sted med masse mennesker... men få arbeidsplasser. Derfor viktig at vi får utbygd litt mer i sentrum.

Ellers har vi hatt Høyre som "styrer" her i mange år, og er fornøyd med jobben de gjør.

Skrevet

SV

På grunn av deres satsing på barn og unge, fordi de ønsker å opprettholde en velferdsstat hvor alle er inkludert, miljøpolitikken osv.

Skrevet

Har forhåndsstemt forrige uke og det ble Høyre.

Skrevet

Arbeiderpartiet i kommunevalget, fordi jeg ikke syns representantene for SV og Rødt her lokalt er særlig gode. Stemmer SV eller rødt ved fylkesvalget.

Hovedgrunner for at jeg stemmer rødgrønt: Jeg betaler gladelig skatter og avgifter for å få de offentlige tjenestene vi har i Norge! Viktigst for meg er rettferdighet. Like rettigheter og plikter for alle, og like muligheter uansett sosial bakgrunn, kjønn religion eller etnisk opprinnelse. Hjertesaker for meg er gode barnehager og skoler, gode støtteordninger for alle dem som trenger det, og et effektivt miljøvern.

De blå vinner nok uansett i denne byen, dessverre, men jeg kan ikke bare gi opp av den grunn, jeg må gi min stemme!

Skrevet

09:15, det høres ut som om du vet hva du snakker om. Derfor vil jeg spørre deg om noe! Jeg bor også i Oslo og ønsker å stemme Venstre. Men har hørt, som du sier, at det er en stemme til FrP. Mitt problem med å svelge dette argumentet er imidlertid: hjelper det ikke hvis bare NOK folk stemmer Venstre? Hvis alle V-velgerne i Oslo tenker strategisk blir jo Venstre aldri stort nok? Jeg skjønner selvfølgelig at det er urealistisk å håpe på Venstre-skred i denne omgangen, men ville det ikke gavne oss på sikt å stemme med hjertet?

Jeg kommer til å stemme Venstre i dag uansett og håper FrP/Høyre ikke rekker å få gjort så mye ugagn før "regjeringsslitasjen" kommer og tar dem. (Jeg er KLAR OVER at det ikke er Stortingsvalg, haha.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...