Gå til innhold

Pengegaver og dåpsattest..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har hatt dåp til barnet vårt, nå nylig.

Far tok med seg dåpsattesten hjem, og nekter meg nå å få den tilbake. Han mener det er hans, men er det ikke barnets attest? Og han bor her, så da er det vel naturlig at attesten også ligger her?

I tillegg fikk han dåpsattestholder fra slekta mi - Så hva skal jeg nå fylle den med?

 

Og pengegaver - Hva gjør man med de?

Jeg foreslo felles sparekonto, med begges underskift, slik at ingen av oss

kan bruke pengene til barnet, uten den andres samtykke.

Han sier selv at pengene fra hans slekt, skal inn på hans sparekonto til barnet.. Men kan man lage egen konto i barnets navn, uten den andre foresattes underskrift? Jeg fikk ikke engang vite hvor mye barnet vårt fikk i dåpsgaver, da slekta hans bare skrev "Penger satt inn på konto..".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få en kopi av dåpsattesten på prestekontoret. Da kan dere ha hver deres.Null stress.

 

Gaver fra hans familie kan far forvalte og ta vare på. Gaver fra din familie kan du forvalte og ta vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud er det mulig? Okay da oppretter du en sparekonto til barnet som kun du disponerer hvor du setter inn penger, bare gjør far oppmerksom på at dersom dere til sammen en dag overstiger ca 80000 kan dere begge risikre at styringen over kontoene blir overtatt av overformynderiet.

 

Ellers så er det jo greit å spare noe av dåpspengene, men går også ut i fra at dette var penger som ble gitt for at foreldrene skulle kunne bruke de på barnet om det manglet noe, dette ville jeg også ha nevnt for far. Du kan også si til han at han fint kan ordne med takkekort selv siden det ikke er så lett å takke for noe man ikke vet hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har en egen konto til barnet nå.

Men når barnet får gaver som er i form av penger, mener jeg det burde blitt satt inn på barnets konto, ikke HANS. Jeg vet jo ikke om den mannen bruker det på seg selv, eller på andre unødvendige ting..

 

Ja, takkekort får han fint lage selv. Er lei av å gi hele tiden, uten å få et takk for dåpsinvitasjon engang, tilbake fra han og slekta hans..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vet jo heller ikke hvordan du disponerer pengene du forvalter på vegne av barnet. Dette går begge veier...

 

Gaver som kommer fra hans side av familien har far rett til, mener jeg, å forvalte og ta vare på. Og det er faktisk langt smartere å spare på konto i eget navn enn å spare på konto i barnets navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpsattesten får du vel på kirkekontoret, som noen andre nevnte. Far har på ingen måte noen mer rett til den attesten dere fikk i kirka, enn deg, men det er jo noe som heter "pick your battles".

 

Angående pengene så skjønner jeg at dette irriterer deg, men det er antagelig greit å bare la far styre med gavene som kommer fra hans side av familien. Du har jo egentlig ingenting med det å gjøre. Hva han gjør med pengene får du ikke gjort noe med, rett og slett. Dette er jo en fin øvelse på å la være å tenke på dette, bare la det fare... Jeg skjønner som sagt at dette er vanskelig, men du har jo kontrollen over det som er på din side av familien. Forøvrig er det jo helt rett og rimelig at han ordner takkekort til sine egne.

 

Og så er det smart å ikke ha kontoen i barnets navn, som en annen nevner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det er uenigheter så er det ofte mindre konflikter å spare gaver å slikt på en konto i barnets navn, da kan ikke far ta ut penger uten mors underskrift og omvendt slik at pengene faktisk blir stående der til barnet blir voksent.

 

Her er det jeg som disponerer alt av gaver og annet men så har far ikke engang samvær og har skrevet foreldreansvaret tilbake til meg.

Vi bor i forskjellige land og det er enklest slik.

Fars familie gir gjerne pengegaver til barna og gir det til far men han overfører da dette videre til meg.

Siden han ikke er den som handler inn noe til barna, eller tar seg av dem.

 

Hadde far bodd her og hatt jevnlig samvær og samarbeidet ikke var bedre en i posten her hadde jeg bare glemt fars side av familien enkelt og greit.

Far kan holde egne selskaper og feiringer av barnet. Ta vare på de gaver som kommer derfra penger og annet og så får du gjøre det samme.

Dåpsattesten kan du få et til eksemplar av om du henvender deg til

riktig kontor så det er ikke noe problem.

 

La far ordne med å gi gaver fra barnet til sin familie og la han ordne med selskap om han ønsker at hans familie skal feire bursdager og annet med barnet.

Så ordner du med din familie og senere barne bursdag og slikt.

Mindre styr for deg og mindre skuffede og sinte følelser. Mindre konflikt rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...