Gå til innhold

Når er det vanlig at barn lærer å lese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på facebook at min venninnes datter som ble 5 i mai har lært seg å lese. Min jente er året eldre å startet skolen uten å kunne noe annet enn noen få bokstaver. Bør jeg bekymre meg, eller er det uvanlig at de skjønner sammenhengen så tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter kunne lese da hun var 5 år, men hun hadde likevel ikke så mye leseforståelse. Det lærte hun først da hun begynte i 1.klasse

Skrevet

Jeg leste når jeg var 4, og er ikke uvanlig smart tror jeg;) Men har alltid elsket å lære nye ting. Søstra mi som er 2 år eldre lærte ikke å lese før hun var 7. Jeg gjorde leksene hennes de første årene, kanskje derfor hun ikke lærte det, hehe. Men hun HATET å lære noe.

Skrevet

Det vanligste er nok å lære det ved skolestart. Om ikke barnehagene har noe spesielt opplegg for det da.. men meninga er jo at de skal lære bokstaver og lesing i første klasse.

Jeg kunne lese før jeg var fire, men det er nok ikke så vanlig :-)

Skrevet

Jenta mi har også begynt på skolen i år. Hun kan også bare noen få bokstaver. Det tror jeg er ganske normalt. Noen kan lese ganske bra når de begynner på skolen, andre kan så godt som ingenting. Fra jeg selv gikk på skolen er det i hvertfal slik at det var liten sammenheng mellom hvem som var tidlige til å lese og hvem som endte opp med god utdanning og gode jobber. Jeg tror ikke du skal bekymre deg.

Skrevet

Jenta mi var nesten 4 da hun knekte lesekoden. Ikke lange ord såklart, og kun store bokstaver.

Tror det er store forskjeller der, men tro meg; ALLE lærer seg å lese, og det er IKKE noe "krav" om at de skal kunne det før de begynner på skolen.

Skrevet

Dattera mi er nettopp blitt 6 og går i 1. klasse. Hun kunne også bare noen bokstaver før hun begynte. Nå har hun lært seg å lese noen få ord som ris, is, ape o.l Men tror det går mer på gjennkjennelse av ord enn akkurat lesing. Og blandt de jeg kjenner med unger på samme alder er dette heeelt vanlig.

Skrevet

Varierer svært mye når barn knekker lesekoden. 4-8 år er vanlig. De fleste lærer å lese når de er 6-7

Skrevet

Stoltenberg lærte å lese da han var 11 og vi ser jo hvor han har havnet i samfunnet. Så det er ingenting å uroe seg for, nei.

Skrevet

Det vanlige er vel at de lærer det ved skolestart. Snupp på 3,5 er i ferd med å knekke koden. Dette har noe med stimulering og barnets interesse å gjøre. Vi har bare svart grundig hver gang hun har spurt.

Skrevet

Og dessuten må du sjekke kildene dine. At moren skriver på facebook at ungen kan lese betyr ikke at hun faktisk leser og forstår en tekst slik du vil forbinde med å kunne lese.

Unger er uansett forskjellige.

Skrevet

Folk har litt forskjellig definisjon på lesing også da, noen mener det er lesing når baret klarer lese et enkelt lite ord, andre mener barnet må kunne lese en liten tekst og svare riktig på spørsmål fra teksten etterpå...

Eldste barnet mitt lærte å lese etter jul i 1.klasse, og da leste han lange tekster med god forståelse av hva han leste.

Nest eldste kunne hele alfabetet da han var 5 år, men lese tekster klarte han ikke før ca høstferien i 1.klasse.

Målet til skolen er at alle skal lese innen utgangen av 1.klasse, og det gjør de aller aller fleste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...