Gå til innhold

Spm ang Fadder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne i ett anna land som jeg ønsker at ho skal være fadder på jenta vår når ho skal døpes men det er usikkert enda om venninna mi kan komme til Norge til barnedåpen. Kan hun være fadder likevel om ho ikke er tilstede i barnedåpen? Må faddere være norsk statsborger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3125

Står ingenting om at fadderen må være norsk statsborger, men fadderen må være over 15 år, og må tilhøre den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster dåpen.

En kan ha fra 2 til 6 fadder, og minst 2 faddere må være tilstede i dåpen.

Skrevet

Broren min og hans kone var faddere for vårt barn, og de var ikke tilstede. De bor i Danmark, og hans kone er dansk.

Det var ikke noe problem!

Skrevet

Tusen takk for svar:) Jeg er ikke fra Norge men har bodd her i flere år. Jeg er ikke døpt men jeg er fadder på to stk. Så det skal jo være mulig å være fadder uten å tilhøre ett kirkesamfunn... Men det jeg lurer på om når noen bor i Tyskland feks kan bli fadder på en unge her i Norge... Hi

Skrevet

Ene fadderen til datteren vår er ikke medlem av den norske statskirke. Gikk fint det.

Skrevet

"må tilhøre den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster dåpen"

Jeg gjenntar: ELLER et annet kirkesamfunn som ikke forkaster dåpen

Skrevet

13.04 jeg gjenntar at jeg måtte ikke tilhøre nårsk kirke eller annen kirkesamfunn for å kunne være fadder!! Jeg er fadder på to her i Norge og det var ikke noe problem! Skjønner ikke helt hvorfor du skriver det du skriver...

Skrevet

Jeg er også fadder og tilhører ingenting. ;)

Skrevet

Hvis barnet er døpt inn i den norske kirke, er kravet at fadderene må være medlem av den norske kirke eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen.

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3510

http://www.kirken.no/?event=dolink&famID=3125

Hvis du er ateist eller humanetiker, vil du nødvendigvis ikke få være fadder til et dåpsbarn.

Skrevet

15.05 da er det jo rart at flere her skriver at dem ikke tilhører norske kirke men er fadder på barn likevel... Mine fadderbarn er døpt i norsk kirke men jeg fikk være fadder uten at jeg tilhører noe!

Skrevet

Det er nok ikke rarere enn at presten ikke har tid og mulighet/gidder å sjekke opp alle fadderene. Derfor spør han foreldrene om fadderene står i den norske kirke eller annet kirkesamfunn....., og sier disse ja, så blir fadderen skrevet inn i kirkeboka.

Er man ikke kristen eller tilhører et kirkesamfunn som godtar barnedåp, skal man heller ikke være fadder.

Skrevet

Det er opp til presten som skal forrette om det går greit at et ikke-kirkemedlem er fadder. Så det et veldig ulik praksis rundt omkring!

Veldig ofte er man også medlem av den norske kirke uten at man vet om det, da de har drevet med det jeg vil kalle medlemsjuks siden midten av 90-tallet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...