Gå til innhold

Hva er en porsjon for din baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt med å finne ut hva som er ok mengde mat til mini. Jeg tror ikke han får for lite mat for tiden, men litt usikker på hva som er nok/for mye. Disse oppskriftsbøkene med barnemat sier liksom ikke så mye om porsjoner annet enn at oppskriftene er til 4-5 porsjoner. I mange av disse tilfellene høres dette lite ut i forhold til hva mini her spiser til ett måltid.

Foreløpig spiser han (av fast føde):

Frokost: 200-250 gram grønnsaksmos. Om porsjonen er liten blander jeg gjerne i litt grøtpulver. I tillegg spiser han fruktmos, f.eks. en smoothie pose fra Ella's Kitchen eller annen fruktmos.

Mellommåltid: Fruktmos, samme som over.

Kveldsmat: Full porsjon grøt, med frukt blandet i + fruktmos til dessert.

Noen ganger virker det ikke som det er bund i gutten, så da får han kanskje en halv skive i tillegg.

Så lurer på hva som regnes som en porsjon ved f.eks. grønnsaker, brødmat o.l.

Og i forhold til grøt, er det greit å gi mer enn full porsjon? "Når" er dette da ok i forhold til 6 mnd grøt til 7 mnd baby?

Har jo ikke lyst og overmate ungen heller, men det er kanskje ikke noe særlig problem?

Utenom fast føde får han mm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min på snart 8 mnd har begynt å spise ganske mye nå for tiden. Det begynte når han skjønte ordentlig dette med tygging.

Nå spiser han 1,5 porsjon grøt morgen go kveld, en skive pluss fruktmos og melk til lunsj, og et middagsglass til middag. Så får han melk i sengen når han legger seg. Og kanskje en flaske om morningen hvis han våkner tidlig.

Jeg hadde bare gitt til gutten virker mett. Hvis han blir overmatet vil han nok gjerne gulpe eller få vondt i magen, så det skulle en vel merke.

Så kommer det vel litt an på aktivitetsnivået til småtten også. Forbrenningen skyter jo i været når de begynner å bevege seg.

Jeg syns du bare kan fortsette som du gjør, og så er du vel til kontroll innimellom og veier han regner jeg med, så da følger du jo litt med :)

Skrevet

Babyen min er 8 mnd gammel og ganske stor for alderen (jente).

Måltidsrytmen er omtrent slik:

tidligfrokost: mm

frokost: 1 brødskive + fruk (maks en frukt(revet/most), eller ett fruktbeger) + vann å drikke

lunsj: mm

middag: 1/2-1 glass eller ca 1 dl hjemmelaget varm middagsmat (megden kommer litt an på om det blir noen mer tette måltider eller lengre tid imellom) + vann å drikke

kveldsmat: grøt (laget av 1,5 dl vann med "riktig" mengde pulver- er dette som står på grøtpakka for baby på 8 mnd) + vann å drikke + mm helt til slutt

Jeg prøver å tenke litt på mengde. De kan jo bli overvektig på fast føde så skjønner hva du mener. Jeg velger f.eks. grovt brød, uten smør og med kun tynt lag pålegg (også viktig med tanke på saltmengde). Når jeg lager middag selv, så prøver jeg å ikke bruke for mye ris/potet i maten ettersom det er det mest usunne av ingrediensene, og blander det alltid ut med vann og ikke melk.

Skrevet

Takk for svar.

Prøvde å spørre HS om dette også, men hun hadde liksom ikke noe svar på det. Men mente at f.eks. med grønnsaksmos, så kunne han i grunnen bare spise det han ville ha. Han har faktisk ikke fått potet enda, men får en del søtpotet, gulrot og pastinakk for at det skal være ting som metter litt mer i mosen også, sammen med f.eks. squash, blomkål, brokkoli, eple etc.

I dag var han for øvrig ikke særlig interessert i grønnsaksmosen, så da dyppet jeg brødbiter oppi og gav det til ham. Det var visst mye mer interessant og spise. :-)

Men ut i fra det du skriver så får han jo ikke så utrolig mye mer mat enn din. Min er stor for alderen, men ligger helt fint i forholdet lengde/vekt, så han er ikke noen bolle akkurat. Og aktivitetsnivået stiger jo bare mer og mer etterhvert som han blir mer mobil.

Skrevet

Hei, Busy_bee!

Jeg synes det høres ut som minien din får litt lite mat? Får han bare 3 måltider i døgnet, eller misforstår jeg her? Min gutt er 8 mnd og stor for alderen (lang) men her får han:

Hvis våkner tidlig/natt: 210 ml mme

Frokost: 120 ml mme + 1 skive + 1/2 beger med sviskemos

Lunsj: grøt 1,5 porsjon + vann

Dagmåltid: 120 ml mme + 1 skive + vann + fruktbeger

Middag: 1 glass med middagsmat (er ikke flink å lage selv...)

Kvelds: 1,5 porsjon med grøt + vann

Av og til går han uten dagmåltidet - kommer helt an på når han fikk frokost, og om vi er på farten. Men her er altså 5-6 måltider hver dag normalen. Og han er ikke overvektig. Han følger sin egen kurve veldig fint:)

Skrevet

Hei Dottie80,

Takk for svar. Det er jo litt derfor jeg spør, for jeg synes det er så vanskelig å vite hva som er mye/lite og om han burde få mer.

Her får han ca. dette:

Tidlig frokost: MM

Frokost: grønnsaksmos (ca. 200-250 gram) + fruktmos (ca. 100 gram)

Lunsj: MM + nå også fruktmos (ca. 100 gram)

Tidlig kvelds: MM

Kvelds: grøt, full porsjon med frukt oppi + fruktmos (ca. 100 gram, noen ganger dobbel porsjon)

Noen ganger får han brød i stedet for grønnsaksmos.

Så ser jo av dette at din ser ut til å få mer enn min. Er det meningen at de skal ha fast føde til alle måltider nå som de er 7-8 mnd? Jeg har jo flere måltider og gå på ser jeg med lunsj og tidlig kvelds/middag. Er bare litt redd det blir så veldig tett og mye mat. Vil ikke at han ikke skal ha MM heller og det vil han kun ha dersom han får bli sulten. :-) Siden han sover gjennom natten så har jeg liksom regnet med at han får nok mat, men jeg skal veie ham i morgen og se hvordan kurven er i forhold til for noen uker siden og se om det er tegn til at han bør få mer.

Skrevet

Gutten min på 8mnd spiser:

kl 06 210ml mme

kl 09 1 porsjon grøt+vann

kl 12 brødskive+frukt+120ml mme

kl 15 middagsglass+vann

kl 18 1 porsjon grøt+vann

kl 19 120ml mme før legging.

Hvor mye han kunne spist aner jeg ikke for han gaper uansett..

Skrevet

Det dere betegner som en porsjon, er det en porsjon i følge grøtpakken?

Her går det rimelig trått. Mini er 6 mn og en uke (altså ikke noe stress) og spiser: KUN mm + 1/3 porsjon grøt tkl 18.00. Etter 1/4 grøt begynner han å gråte. Syns ikke det er stas i dte hele tatt. Akk. Håper det kommer seg! Begynte for 2 uker siden. Når løsnet det med deres babyer og det å gape og svelge og like mat?

Han er 72 cm og 8,3 kg, så ingen fare altså

Skrevet

Vi kunne nok fulgt noe liknende dette, men ser han sover over middags-tiden, noe som gjør at vi "mister" et måltid foreløpig.

Her er det:

Kl 07: Ammer

Kl 09: Grønnsaksmos + fruktmos

Sover

Kl 12 - 13: Ammer + fruktmos eller grønnsaksmos (la til dette måltidet m frukt nå nettopp)

Sover

Kl 16: Ammer

Kl 17.30: Grøt, litt mer enn full porsjon + grøt

Kl 19 eller 20: Ammer

Så foreløpig er det kanskje litt vanskelig med middag, men kan kanskje utvide lunsjen litt. :-)

Skrevet

Jeg tenker at hvis baby virker misfornøyd, evnt våkner på natt/gryyytidlig på morningen for å spise, så ville jeg økt enten måltidene eller kanskje mengden mat, eller porsjoner som du sier.

Det som står på pakkene regner jeg som en porsjon (når det gjelder grøt), og tror det er 190gram i ett vanlig middagsglass, og jeg tenker det som ett måltid/1porsjon.

Her er gutten 8mnd og 19dager, altså snart 9mnd og spiser:

Tidlig frokost/våkner: 200ml mme

Frokost 9-10 tiden: 1brødskive uten skorper med pålegg, eller en porsjon grøt, + vann,

evnt frukt/fruktmos, men det pleier jeg å gi sånn imellom måltidene når jeg føler for det

Lunsj 12 tiden: 200ml mme (drikker kanskje rundt 100-150 noen ganger)

Middag 15 tiden: ett middagsglass (dette har vi akkurat begynt med, har spist et halvt hittil, og hvis vi ga mer spydde han i kveldsgrøten, :S)

17/18-tiden - god natt grøt, en porsjon

19- 200ml mme :D

Skrevet

Er i samme enden av skala her. Gutten er 7 mnd og vi var oppe i hel porsjon kveldsgrøt ved 5 mnd. Gav ham smaksprøver i forbindelse med de andre måltidene fra 4 måneder, og forsøkte å innføre grøt til frokost fra 5 mnd etter anbefaling fra hs. Det likte han en stund (var oppe i halv porsjon), men så ble han mindre interessert. Startet da med brød og fruktmos og det spiste han litt av. Grønnsaksmos og middagsmat har han aldri likt noe særlig. Det er først nå som vi gir ham biter av vår mat som han kan spise selv - som han syns det er interessant. Men det er ikke snakk om mere enn tilsvarende 3-4 skjeer som går ned. Han vil gjerne ha pupp etterpå. Har nå i det siste spist opptil 1,5 porsjon kveldsgrøt + 1/3 lite glass sviskemos på kvelden, men er altså rimelig småspist ellers ila dagen.

Jeg er ikke bekymret for vekta, han ligger stabilt 1 kurve over gjennomsnittet på vekt/lengde og vekt/alder, men han tar ikke flaske (liker ikke mme heller), og jeg skal ut i jobb om en drøy måned. Vi ammer/spiser ca hver 2,5 timer (har alltid spist ofte. Før var det hver 1,5 timer).

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Mille på 6 mnd spsier ca:

06: 170 ml mme

09: en halv porsjon grøt i følge grøtpakken. da blir det 2-3 ss grøtpulver + 80 ml mme + vann å drikke

13: fruktmos + vann å drikke

13/14 mme + et glass rotmos

17/18 halvporsjon grøt + ca 80 ml mme

Dette virker egentlig ikke så mye syntes jeg, men hun vil ikke ha mer..

Skrevet

Mamma050311,

Med en porsjon regner jeg det som står på pakken ja.

Vi begynte med grøt da mini var 4 mnd. Begynte på dagtid I en ukes tid og gikk over til kveld rimelig kjapt. Porsjonen økte ganske sakte til 2/3 porsjon over 3-4 uker. Så spiste han vel ca. det i en god måned før vi kom opp I full porsjon.

Her var han mer interessert I grøten om det var fruktmos i, spesielt svisker, aprikos eller fersken.

Det viktigste er å ikke pushe for hardt. Her gav jeg mini mange pauser I måltidene for at han skulle få tid til og smake og fordøye maten. :-)

Skrevet

Littlefairy,

Ser ikke ut som våre vaner er særlig annerledes enn det du skriver her. :-)

Jeg hadde håpet å slippe for mange måltider m fast føde før mini kan sitte selv. Det er så mye enklere å mate ham når han sitter enn når han må være på fanget f.eks. De måltidene som mangler er typisk på de tidspunktene vi normalt er på farten.

Han virker foreløpig fornøyd og sover hele natten når han bare får mm ved leggetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...