togutter Skrevet 11. september 2011 #1 Skrevet 11. september 2011 Nå har jeg gått over termin, og har funnet ut at kvelden skal brukes til å bake noe som kan fryses ned og serveres når jeg får besøk etter babyen er kommet til. Så, har dere noen forslag? Gjerne kaker som kan fryses ned, er ikke særlig god på gjærbakst desverre:-(
Mamma i lykkerus Skrevet 11. september 2011 #2 Skrevet 11. september 2011 Sykt luftig sukkerbrød (jeg bruker dette og har i epler, sukker og kanel, får kjempehøy og fin eplekake!) 6 egg 180g eller 2 dl sukker 180g eller 3,5 dl hvetemel 1 ts bakepulver Visp egg og sukker i ca 30 min, den skal bli meeeeget stiv. Den er ferdig når du kan skrive en H som forblir en H i den- Bland bakepulver i melet, sikt det oppi eggedosisen og vend det deretter forsiktig inn. Hell røren i en smurt form, gjerne 26cm og stek på 160 grader i 45 minutter. ********* Verdens beste/Kvæfjordkake (ikke noe særlig å fryse, men himla god) Sett ovnen på 180 grader. Bunn: 100g smør (ikke smeltet) 100g sukker 4 eggePLOMMER 100g hvetemel 1,5 ts v.sukker 1,5 ts bakepulver 4 ss melk Bunn: Pisk smør og sukker til en lys krem. Mens du venter dekk bunnen i en langpanne med smør, legg bakepapir over og "lim" fast med smør også over bakepapiret. (Kaken er skjør når den skal av papiret) Pisk inn eggeplommene og melken. Sikt over mel blandet med v. sukker og b.pulver. Bland til en jevn røre. Bre utover langpannen. Unngå sprekkene i bakepapiret, husk at kaken er skjør når den skal av papiret. Marengs: 4 eggeHVITTER 2 dl sukker 2 dl mandler Marengs: Stivpisk eggehvittene, tilsett sukker litt og litt. Pisk til det blir en seig, blank masse. Du skal se at det former seg et mønster i marengsen. Fordel marengsen over røren i langpannen. Lag gjerne litt "flytende" mønster med marengsen. Strø på mandler og stek i ca. 25 min eller til marengsen begynner å bli gyllen Fyll: 4 pl gelatin 1 pk ferdig vaniljekrem 2 dl kremfløte Fyll: Bløtlegg gelatin i kaldt vann i ca 5-6 min, klem ut vannet og løs platene opp i ca 3 ss kokende vann. Pisk fløten og alt blandes og settes kjølt mens kaken steker. Finish: Avkjøl kaken litt i formen før den løftes forsiktig ut ved hjelp av bakepapiret over på en rist. Kaken deles i to, en bunn og en topp, fyllet legges i midten. TIps: Vil du ha en friskere kake, kan bytte ut mandlene med bær, det er kjempegodt med blåbær, jordbær og bringebær og kjempestilig som 17.mai-kake. Bland bærene med gelatin og strø over kaken, da fester de seg og bruk gjerne litt sitronblader til pynt. Husk at gelatinen må kjøles av litt. ************** Mammas boller 100 g smør 4 dl melk 1 pakke gjær 1 dl sukker 1/2 teskje kardemomme 1/2 teskje salt 1 teskje bakepulver ca 1 liter hvetemel + ca 1 dl til utbaking. Smelt smøret i en kjele. Hell i melken. Rør gjæren ut i den fingervarme blandingen. Bland det tørre i en bolle, rør inn melkeblandingen og elt deigen til den er jevn og glatt. Hev deigen i a 1 time. Rull ut til 16 ca boller og etterhev på platen. Pensle med egg og stek i ovnen på 225 grader i 10-15 min. ********* Ellers pleier jeg å bake skillingsbollene fra boller til burritos kokeboka, de er gode de!!!
Dragonfly81 Skrevet 11. september 2011 #3 Skrevet 11. september 2011 Brownies i muffinsformer: 2egg 3dl sukker 100g smelta, litt avkjølt smør/margarin Klype salt 3-4 ss bakekakao Litt vaniljesukker 1,5 dl kveitemjøl Hiv oppi ei skål, rør saman, tøm i muffinsformer, steik på 170 grader i ca 25 min(altså verken spesielt varmt eller lenge) Gode å frysa. Dryss over litt melis når dei er tatt opp og skal serveras, sikt gjerne over med ei tesil, så blir d lekkert. Ekstra fancy: klipp ut et lite hjerta e.l. I papir og legg oppå som ein sjablon før du siktar på melis, så blir besøket superimponert over kaffematen ;-) Lykke til med bebissen!
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 12. september 2011 #4 Skrevet 12. september 2011 LANGPANNEKAKE/PRINSESSEKAKE Del 1: 9 dl hvetemel 9 dl sukker 1 ts salt 2 ts natron 1-2 ts vaniljesukker Del 2: 400 g smeltet smør 4,5 dl lunket vann 4-5 ss kakao 1 beger rømme 4 lett sammenpiskede egg Bland de to delene hver for seg, så sammen og ta med eggene. Det er ikke nødvendig å vispe, bare røre sammen. Stekes i langpanne 180 grader ca 30 min (i min ovn må kaka stekes i 40-45 minutter, men det kommer litt ann på størrelsen på langpanna. “Liten” langpanne = høy kake = lenger steketid) Glasur 200 g smeltet smør 10 ss melk 4 ss kakao 3 ts vaniljesukker 1 pk melis. Første gang jeg laget glasuren ble den litt gummiaktig, etter det har jeg alltid blandet inn 1 egg i glassuren. Da får den også en veldig fin glans. Denne kaka er det "umulig" å gjøre noe feil med, og den er farlig god. Når den er ferdig og av kjølt, kan du skjære den opp i passe stykker og fryse med bakepapir i mellom. Tror ikke den egner seg til tining i micro/steikeovn, da fyllet vil renne ut. (jeg har bare tint den i romtermperatur)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå