Gå til innhold

Hvordan vet man om man er gode foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det fins jo så mange historier om familier der barnevernet har gått inn og hentet barna fra tilsynelatende intetanende familier. Man begynner jo å tenke selv når man hører sånt, hvis disse foreldrene trodde de gjorde alt riktig og barnevernet tok fra dem barna, gjør jeg alt rett selv? Har minien det bra, får det hun trenger, får dekker både fysiske og psykiske behov? Ser vi for mye på tv? Er vi for lite ute? Leker vi nok sammen med henne? Klarer vi stimulere henne nok mentalt? Er vi rett og slett gode nok foreldre? Hvordan vet man egentlig at man er gode foreldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man vet at man er gode foreldre når man gjør sitt beste for å dekke alle behovene et barn har og at man ber om hjelp når man innser at man kommer til kort.

Skrevet

Barnevernet forteller ikke sin side av saken til det offentlige, og en sak har alltid to sider. Barnevernet har ALLTID en god grunn for slike tiltak, og de tenker kun på barnets beste. Det er mye rart rundt omkring, og mange som ikke skulle vært foreldre. Å se litt mye på tv, ha "feil" parkdress eller ikke spise den sunneste maten er ikke grunner til at barnevernet kommer på døra. Det har også ofte vært forsøk på samarbeid i forkant.

Skrevet

Barnevernet har taushetsplikt, de har ikke lov til å fortelle sin side av historien, og jeg tør omtrent garantere deg at et barn aldri har blitt tatt fra sine foreldre uten en ekstremt god grunn. Jeg vet derimot om flere tilfeller der jeg skulle ønske at barnevernet hadde fjernet barnet fra foreldrene...

Som svar til deg:

*Slår du barnet ditt?

*Brenner du det med sigaretter?

*Glemmer du å gi det mat en hel dag, eller mer?

*Drikker du deg sanseløs full foran barnet ditt stadig vekk?

*Er du ofte ruset foran barnet ditt?

*Sier du jevnlig til barnet ditt at det er stygt, fælt og aldri kommer til å bli noe i livet?

*Synes du det er tull å møte opp på alle foreldremøter, foreldresamtaler, møter på helsestasjon osv for barnet ditt?

*Misbruker du barnet ditt seksuelt?

*Synes du det er helt greit om det går et par uker mellom hver gang barnet ditt dusjer/bader?

*Hender det ofte at du glemmer å kjøpe nye klær til barnet ditt når det vokser ut av de gamle klærne?

*Lar du barnet ditt (på under 16 år) reke ute til alle døgnets tider uten å bry deg det minste om hvor det er?

*Dersom du har store psykiske problemer, finner du det likevel greit å ikke be om hjelp til å ta vare på barnet?

Svarer du nei på alt dette er du neppe i faresonen på å bli fratatt barnet ditt. Jeg vet om tilfeller der foreldre kunne svart ja på flere av punktene, og de har likevel omsorg for barnet sitt. Forstå det den som kan. Og ja, barnevernet er selvsagt involvert.

De aller, aller fleste foreldre vil det beste for barna sine og er også gode foreldre for barna sine. De som ikke er gode foreldre er i et fåtall, og de vet nok innerst inne godt om det selv (evt er veldig psykisk ustabile).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...