Gå til innhold

Jeg er så sliten... Hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt et halvt års tid (100% og 50%) fordi jeg møtte veggen. Sov og spiste et par måneder og forsøkte å finne veien til overflata igjen, og gradvis ble det bedre. Nå har hverdagen begynt etter ferien igjen og jeg kjenner at alt gradvis blir verre. Jeg kjenner at jeg trenger mer og mer og mer søvn, er aldri uthvilt mer selv om jeg legger meg tidlig, og jeg begynner å bli irritabel og har fått tilbake en del depressive tendenser... Jeg har heldigvis legetime igjen snart, men vet ikke helt hva jeg skal si... At jeg er på vei nedover igjen i lysets hastighet? Det må være noe fysisk galt med meg, jeg greier ikke dette mer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men har du sjekket det fysiske da? Ville iallefall tatt en runde med fastlegen. Blodmangel, allergi m.m. Man kan bli sliten av mangt.

Vær ærlig og si at noe er galt her.

Skrevet

Ja, legen har sjekket det fysiske for noen mnd siden. Legen har tatt blodprøver, og de har vært normale. Jeg følges opp og har legetime hver måned, og egentlig trodde jeg at jeg holdt på å bli bedre, men med en gang hverdagen begynner å få opp farta med jobb, barn som skal i barnehage og på skolen, mann som jobber lange dager og må sove når han endelig kommer hjem igjen, går jeg rett ned i kjelleren. Jeg har fjernet så mange stressfaktorer som mulig fra livet mitt, nå har jeg ikke fler enn jobb og familie å ta av. Og alt gjør meg sliten og på gråten igjen... :(

Skrevet

Dette kan høres teit ut, men er du ute noe særlig? Jeg mener ute i frisk luft, altså. Det har veldig god effekt på milde depresjoner og gir deg energi og bedre søvn.

Og gjør du noe for deg selv? Du trenger nok å ta vare på deg selv, fylle på banken din. Det nytter ikke å ofre alt for mann og barn, du må balansere det med å ta vare på deg selv.

Skrevet

Jo... Når jeg henger ut klær, klipper plen, eller rydder... Når jeg tenker over det gjør jeg egentlig lite alene og for meg selv. Når jeg forsøker å gjøre noe for meg selv har jeg alltid så dårlig samvittighet for alt jeg heller burde ha gjort. Nå ble jeg faktisk virkelig lei meg, for det gikk opp for meg at de tingene jeg har luket bort den siste måneden kun var ting jeg gjorde for min egen del og uten mann og barn...

Skrevet

Vel, der har du det, du er nødt til å lære å gjøre noe for deg selv, ellers har du ingenting å gi.

Slik det er nå er det ikke gunstig for hverken deg selv, familien din eller jobben, så du må gjøre endringer i forhold til hva du gjør for deg selv.

Hva skal du gjøre i morgen?

Skrevet

Jeg gikk rett i kjelleren. Tenker det er best jeg ikke går på jobb imorgen og ringer legen...

Skrevet

- Tror du har svaret selv. Du sier du er ute: Når jeg henger ut klær, klipper plen, eller rydder... Når jeg tenker over det gjør jeg egentlig lite alene og for meg selv."

Og jeg går i "husmor/mamma" rollen går jeg også rett i kjelleren, på få uker. Jeg blir sur, gretten, blir sint på ungene/gubben, griner, alltid trøtt, alt er et ork etc. Har også vært hos legen fordi jeg har vært så sliten, men alt er nok oppi hodet mitt. Var der for ca 1mnd siden, så virkelig ikke poenget med å leve slik. Vi kom til et punkt det vi bare måtte gjøre noe. Startet med å ta noen fridager, der jeg bare koset meg (fikk noen fine sommerdager, og var ute i skogen å kosa oss)

Nå har jeg to kvelder i uka som er bare MINE (familien tjener virkelig ikke på at jeg har det slik). Da lager mannen mat til jeg kommer hjem fra jobb, jeg spiser og leker litt med ungene og er ut døra igjen etter 1,5-2timer. Jeg gjør noe der jeg ute og synes er morsomt. Ene kvelden går jeg på kurs, andre er jeg med venner eller annet som er lystbetont. I tillegg har jeg begynt å trene annenhver dag. -Det hjelper. Er også flinkere til å si at nei nå tar jeg med meg xxx og går f.eks. i skogen. Når jeg skal ut trenger jeg nødvendigvis ikke ha med meg alle (-DET er slitsomt å ha med seg 3stk med totalt forskjellig behov). I dag har jeg f.eks. tatt med meg kun eldste gutten halve dagen, -vi har hatt det kjempe kjekt, og jeg er ikke utslitt :-)

-Nå er svigermor er og på besøk og er til god hjelp. Hun går over gulvet (må taes hver dag da vi har hund, og ene ungen åler på gulvet), rydder og hjelper med klesvaska. -For meg handler det om at jeg ikke kan være flink pike, Jeg kan ikke være i full jobb, fikse alt med ungene, holde huset strøkent, få trent og mosjonert bikkja, og holde meg selv i form... -Døgnet har ikke nok timer til det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...