Gå til innhold

ADHD er ikke en diagnose i Norge, navnet er et annet her..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å joda, ADHD er en diagnose i Norge. Hyperkinetisk forstyrrelse er et medsinsk forklarende ord på ADHD. ADHD(som er en forkortelse) er engelske ord på det samme....

ADD, derimot, er ikke en diagnose du får i Norge.

Skrevet

Les linken før du kommer med bastante påstander?

ADHD er IKKE en diagnose i Norge. Vi har samme lidelsen, men her (i vårt diagnosesystem) heter det hyperkinetisk forstyrrelse.

Skrevet

???

Både ADHD og ADD er da diagnoser her i Norge!

Skrevet

Lykke til med å finne ADHD og ADD som diagnoser i ICD-10

Skrevet

Sønnen min fikk diagnosen ADD før sommeren, de kalte det ikke noe annet enn det.

Skrevet

De kaller det det fordi du ikke hadde forstått hva de mente med hyperkinetisk forstyrrelse. Men diagnosen i Norge settes utfra 'icd-10 og det heter ikke ADHD eller ADD der.

Skrevet

Men i svarte?? Lager du virkelig en tråd om at ADHD ikke er en diagnose? Mange har denne sykdommen uavhengig av om det er en diagnose, eller ikke..

Skrevet

Skjønner du ikke hva som står? Ingen bestrider at sykdommen eksisterer, men den heter ikke ADHD i Norge.

Skrevet

Jaja,i epikrisen til min datter fra bup står det at hun er i grenseland til adhd,så adhd brukes nok i Norge også.

Skrevet

Jeg har selv diagnosen ADHD ICD-10 hyperkinetisk forstyrrelse. Det er satt av spesialistpsykiater(lege) I NORGE ;) Og det er det som står i mine papir.

Min sønn har det samme.

Jeg har mer ADD-varianten, men den er ikke en diagnose i Norge...... Det var det legen sa til meg for 2 år siden.......

Skrevet

ADD er ikke det samme som ADHD, bokstavene står for Attention Deficit Disorder og Attention Deficit Hyperactivity Disorder. ADD ville ikke blitt beskrevet som hyperkinetisk forstyrrelse i det hele tatt. Disse forkortelsene brukes av fagpersoner i Norge selv om det også finnes andre norske navn.

Skrevet

Først og fremst: Uansett er det ingen SYKDOM. Ingen påstår det. En UORDEN er det mest radikale som er sagt om ADHD/ADD. (Av den amerikanske legekongressen)

Mitt spørsmål er mer om det er riktig å behandle en uorden med amfetamin, eller om det ikke faktisk finnes en risiko for at det blir MER uorden da?

Skrevet

Her er ett utdrag fra mine papirer ang min diagnose:

"Dersom diagnose system ICD-10 ikke skille mellom AHDHD og ADD,må vi bruke det diagonistiske system DSM.III.Pasienten oppfyller kriteriene til Attention Deficit Disorder;DSM-III-R 314.01.

Altså,jeg har det som tidligere het ADD,men nå heter det ADHD uansett,det har bare tilleggsnavn:Enten hyperaktiv type,uoppmerksom type eller kombinert type.

Skrevet

Men så vidt jeg har forstått, så er det DSM IV som gjelder nå? Ikke DSM III???

Skrevet

Aner ikke,men disse papirene fikk jeg i fjor.

Skrevet

Altså.... ADD er ADHD uten H (som er Hyper)

Skrevet

...kan man ikke bare være enige om å kalle det ADHD da..så folk forstår det i stedet for å gå rundt å snakke om hyperkinetisk ett eller annet som et fåtall skjønner noe av???!

Skrevet

Det er så synd med slike som 20:15.

Så klart eksisterer det noe som skaper problemer for en stor gruppe mennesker. Om en kaller det ADHD, DAMP, Hyperkinetisk forstyrrelse eller fiol, så er det reelle problemer for de som er plaget.

Forklaring trengs ikke, jeg vet. Og jeg driter egentlig i navnet på det, for problemer skaper det for den som har plagene, okke som.

Det er ikke diagnosen som skaper vanskene, for de er der uansett. En bare døper det for noe som passer inn. Og det navnet det får kan utløse støtte fra det offentlige.

Vi hadde ikke trengt diagnosen, om det ikke var for at det offentlige krever en diagnose for å hjelpe på alle plan. Problemene hadde likevel vært der, diagnose eller ikke.

Skrevet

Ja..Som nevnt tidligere,det som før het ADD heter i dag ADHD uoppmerksom type.

Så har man ADHD hyperaktiv type og ADHD kombinert type.

Men til syvende og sist så heter det bare ADHD i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...