Gå til innhold

15-månedersvelling til ni og en halv måneders?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på å forsøke med velling istedet for grøt på kveldene nå. Litt fordi frøkna innimellom kan være litt kranglete å gi mat med skje på kvelden, men også med et håp om bedre nattesøvn.

Nå har jeg lett igjennom produktlistene til de fleste barnematprodusentene jeg kan komme på, men den eneste vellinga jeg kan finne er fra Nestlé, men merka fra 15 måneder. Er det eneste alternativ, om vi ikke lager selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det eneste jeg veit om her til lands. Jeg bruker svensk velling og den som er til 8 mnd inneholder 3 g kostfiber, den norske 15 mnd har 5 g, stor forskjell på fullkorns%. Jeg er forsiktig med introduksjon av gluten og den norske varianten har endel hvete i seg, jeg bruker nå kun havrevelling. Hvilken grøt gir du til vanlig?

Skrevet

Det var det jeg frykta, ja!

Hun får litt diverse fullkornsgrøter. Det har gått i åtte måneders fra Nestlé stort sett. God natt-grøten og fullkornsgrøten med frukt.

Skrevet

Ifølge produktinformasjonen for grøtene vi har brukt, er det henholdsvis fem og seks % kostfiber i dem, og mye mer per porsjon enn med den vellinga. Uten at jeg helt veit hva dette med kostfiber har å si :)

Skrevet

Da er hun jo vant med litt "tung" grøt som inneholder hvete... Jeg har ikke noe råd, men tror nok jeg hadde lagd velling selv... Som en overgang iallefall. Hvis jeg går tom for svensk velling lager jeg på de litt lettere 8 mnd grøttypene til småfolk og hipp, synes den til nestle er litt heavy. Han spiser den med skje altså. Men det finnes jo ikke noe fasit på dette... Synd at de ikke gir ut velling her også så hadde vi sluppet trikse og mikse ;)

Skrevet

Jeg får pønske ut noe lurt. Magen hennes har vi slitt med bestandig, uansett mat og drikke, så vi må til med svisker stadig vekk til vanlig, så sånn sett blir det kanskje det samme.

Takk for tips og råd! :)

Skrevet

Føler ikke at jeg var til noe hjelp! Hehe...

Kostfiber er vel jo mere fiber jo mettere, nestle har mye kostfiber i sine grøter, småfolk litt mindre og hipp har minst. Sønnen min vil ikke ha kun nestle, så jeg må blande litt for at han skal bli fornøyd ;) Han sover natta igjennom på de 3 %, da brukes 200 ml vann og 3/4 dl pulver. Men velling fungerer iallefall strålende her, istedenfor strigråt i en stol koser han seg med en flaske på fanget ;) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...