Gå til innhold

Voldsomt temperament på ettåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 15 mnd, og sint som en tyrk! De sier han er i godt humør i barnehagen, men når vi kommer hjem er han et mareritt. Han skriker seg hes, gråter, raser og vil ingenting. Ingen leker er morsomme, han vil sitte på fanget, men så fort han kommer på fanget vil han ned. Sitter jeg på gulvet med ham er han blid i fem minutter, så er det på'n igjen.

Han blir rasende hvis det er noe han ikke får lov til, og han vil ha alt han ikke får. Virker som om han er frustrert for at han ikke klarer å uttrykke seg heller, han vet hva han vil men misforstår jeg ham så blir han helt knust og skriker som besatt.

Det er synd å si det, men det er en befrielse å få ham i seng på kvelden, og så setter jeg meg ned og griner og føler meg som verdens mest håpløse mamma som ikke klarer å gjøre ungen min glad.

Kan noen fortelle meg at dette går over, eller gi meg noen råd, for dette tærer virkelig på meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet mitt var på samme viset, og har egentlig alltid vært en kruttønne, så du er ikke alene! :)

Nå er jenta snart to - og jeg synes det er litt bedre, men hun klikker fortsatt daglig når hun ikke får det som hun vil:)

Hun har begynt å lære seg at det likevel ikke nytter.., så jeg merker det har blitt litt fremgang.

Greia er å være konsekvent, og lære barnet at det ikke nytter å mase. Legger hun seg ned og hyler i bue, så tar jeg meg en tur ut på kjøkkenet - og går inn igjen etter en liten stund og spør om hun er ferdig og om hun har lyst å leke noe:) Er det "NEEEIII!!!", så går jeg meg en liten tur igjen;)

Skrevet

En ting til jeg har merket meg. Har hun ikke fått sovet 12 timer om natta, så er hun merkbart surere og mer vanskelig dagen etter - sult kan og spille inn.

Hilsen forrige anonym.

Skrevet

Høres ut som min 15 mnd gamle sønn på en prikk!! Snakket med HS om dette og hun sa det var en reaksjon på barnehagestart. Han tester oss ut og er kanskje forundret over den nye situasjonen.

Savner gladgutten min jeg :(

Skrevet

Kanskje et innspill i debatten om ettåringer og barnehage?

Skrevet

Godt å høre at det ikke bare er min da... kan sikkert være noe i det HS sa til deg 21.42.

Og du 21.48, spar deg....

HI

Skrevet

Må si jeg får ekstremt dårlig samvittighet. Er student og har heldigvis korte dager foreløpig. Har fri innimellom også men nytter ikke å ha han hjemme 2-3 dager i uka hvis vi ønsker at han skal bli trygg der.

Ah.. håper det gir seg snart, er helt på gråten.

Skrevet

"Nytter ikke å ha ham hjemmme 2-3 dager i uka hvis han skal bli trygg der"??

Hvor mange dager i uka har du den vesle ungen din der da?

Fatter ikke hva du snakker om, jenta mi starta da hun var ett år, 60 %

Da gikk hun 2 dager fra 8-14 og var hjemme annahver mandag med meg, pluss en fast dag med meg og en fast dag med pappan sin.

Hun gikk altså 2 dager en uke og 3 dager beste uke.

Det er bare TULL at de må være i barnehagen HELE tida for å bli trygge. Vil påstå det heller er motsatt...

Hun var trygg, trivdes og ble ikke så sliten som du beskriver.

Nå er hun 2 og går 4 dager. To dager fra 8:15-16 og to dager fra 8-14.

Og de dagene hun går til kl 16 er hun fullstendig utslitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...