Skaubinna Skrevet 8. september 2011 #1 Skrevet 8. september 2011 I dag, som dugg for vinden, forsvant mitt lager for optimisme og pågangsmot. Jeg har ikke flere ideer om hva jeg kan gjøre med denne ungen min som driver meg til vanvidd. Hun har alltid vært en håndfull med tanke på soving. Hun sov knapt de første 3 mnd av sitt liv pga KISS og smerter. Behandlet for dette. Fra 3,5 mnd og til 6 mnd klarte vi et eller annet. Hun sov gjennom nettene, med en pupping pr natt. Med søvn ble andre ting irrelevante og jeg hadde det fint. Men så....fra slutten av juni begynte helvete. Å få henne til å sovne er i grunn ikke problemet, men HVER ENESTE TIME HELE NATTEN HVER NATT våkner hun til. Gråter. Jeg føler jeg har prøvd det jeg evner her. Og har sikkert gjort mye feil på veien. Noen feil er åpenbare, men jeg MÅ få litt søvn. Hun har sovet 2 økter a 40 min på dagtid, da har hun måtte enten bysses i søvn med vogna i gangen eller holdes fast i sengen til hun sovner, evt rugges i armene mine og deretter legge henne i sengen. Hun legges mlm 19-20 hver dag, avhengig av når hun våkner, sover osv. Sovner på kveldene på samme måte som dagen, bortsett fra at jeg ikke bruker vogna. Holdes fast i sengen eller helst vugges i søvn med flaske med mm eller smokken. (dumt jeg vet.....men jeg er så sliten når kvelden kommer at jeg må få hvile). Etter 40 minutter våkner hun, vi må opp og dytte smokken inn og så KANSKJE hun sover to timer....så er det i gang. Deretter må vi opp HVER TIME hele natten for å dytte inn smokken (som hun jo egentlig klarer å ta i munnen selv ellers) eller kose, trøste henne. HUn får ikke mat på nettene lenger. I det siste har mannen min måtte ta henne noen netter også i ukedagene, for jeg klarer ikke mer. Jeg må sove lenger enn en time i strekk. Det har hjulpet masse masse. Snille mannen min. Men hva gjør vi her???? Vi gjør jo opplagt noe feil, men hva? Har prøvd mye. Tar henne ikke opp av sengen dersom vi kan roe henne med hysjing og stryk på kinnet. Holder det å dytte inn smokken, gjør vi kun dette. Har sluttet å vugge henne i armene mine eller pappan sine når hun skal legges. Nå er det flaske og sang på armen, og så legges hun ned i sengen, våken. Jeg tror selv problemet hennes er at hun ikke klarer å finne søvnen på egenhånd og at hun sovner og våkner på ulike måter slik at dette frustrerer henne. Nå den siste uken har vi sittet ved sengen og holdt en hånd forsiktig på brystet hennes, evt ved bleien og sagt hysj hysj hysj ørten ganger. Om jeg reiser meg og går når hun nesten sovner, hyler hun til. Jeg får meg ikke til å gå gjennom noen gråtekur på henne, i alle fall ikke ennå (hun er 8,5 mnd). Sitter ved sengen uten å se på henne og hysjer til hun sovner..... Men hun våkner hver time likevel. I blant kan det gå to timer. Da må det hysjes igjen. Har begynt å stå opp fast kl 07, og det har gjort at hun faktisk sover halvannen time på første dupp. Deretter 40 min på ettermiddagen, aldri senere enn at hun våkner til 16. Somregel har det blitt rundt 15. Hun legges derfor nå ca 1830. Vi vet ikke hva vi skal gjøre lenger, så er det noen her som har råd? Evt ser hva vi gjør galt? Er nå i kontakt med Karin Naphaug, om noen har hørt om henne, for hjelp. Håper jeg kan unngå gråtekur. Likevel må jeg ha søvn, og ungen trenger jo selv å få sove ordentlig! Har tenkt utviklingssprang, tenner, sykdom......alt dette har riktignok kommet siden juni....men nå er tennene ute av tannkjøttet og utviklingssprang varer vel ikke sammenhengende i 2,5 mnd?? Riktignok har hun blitt forkjøla i natt stakkars så nå må jeg vel belage meg på urolige netter uansett til hun ikke er tett i nesen lenger, men hun har vært frisk før dette, sjekket hos lege. Dette ble litt langt, men det må da være noen mødre her med erfaringer, synspunkter og råd???? Hva har dere gjort for at deres små sover natten gjennom eller i alle fall begrenser våkninger til toppen et par ganger pr natt???
Skaubinna Skrevet 8. september 2011 Forfatter #2 Skrevet 8. september 2011 Med det nye hysjeopplegget brukte jeg først 3,5 timer på å få henne til å sovne, da gråt vi sammen. Andre kvelden 2,5 timer, så 2 timer....men vi kommer oss ikke ned fra 1 time som vi nå altså bruker på kveldene før hun kollapser....stakkars.
kinaputten Skrevet 8. september 2011 #3 Skrevet 8. september 2011 hei, jeg har ingen tips til deg, sorry, men vil bare si at jeg føler med deg og at vi har det ganske tøft med lillemann på 10 mnd når det kommer til soving. Han har aldri vært særlig god til å sove, som nyfødt baby kunne han sove kanskje en time i løpet av en hel dag og det var en time fordelt på kanskje 2-3 lurer. Et mysterium hvordan en liten baby kan klare seg på så lite søvn. Om natten sov han på meg hengende fast i puppen, etthvert forsøk på å flytte han over i sin seng endte med at han våknet, så da ble det til at jeg sov sittende, veldig behagelig for han men ikke for meg, men hva gjør man ikke for bare bittelitt søvn. Så i en periode som du også beskriver, sov han plutselig lengre og i sin egen seng. Dvs han har ikke klart å finne søvnen selv og måtte ammes i søvn. Nå er vi inne i en periode hvor han feks sover godt fra klokka 7-8 til rundt midnatt eler litt senere for så å bli lys våken i alt fra 2 timer til 3-4 timer. han turner rundt i stor senga, ja for jeg tar han da inn til oss eller legger meg på madrass på gulvet på rommet hans, for hvis jeg bare lar han være i sin seng, så VRÆLER han og blir SÅ sinna, visste ikke at en 10 mnd gammel baby kunne bli så sint. Eller scenario 2 er at han våknet en halv time etter legging og holder det gående med oppvåkninger gjennom hele natta, hver time og bare sutrer, men kan ikke ignorere sutringa for da bryter det ut i sinne. Her i forrige uke hadde vi 4 netter hvor han plutselig bare sov sååååå godt og vi senket skuldrene litt, hadde kun 1 oppvåkning etter legging og jeg sov maaaaaaange timer i strekk. Men det varte ikke og vi er tilbake til mange oppvåkninger pr natt. Men det er ikke sånn at alle nettene er like. Vi kan ha en ok natt, så en kjempeille natt og så en sånn passe ok natt. Man vet altså aldri. Han sover ikke etter 3 hvis jeg kan forhindre det, for ellers vil han ikke legge seg før midnatt. Og jeg trenger litt tid for meg selv. (akkurat nå sover han en liten blund og jeg får slappet LITT av De fleste dagene er han i supergodt humør og det selv om han ikke har sovet om natta, hvordan han klarer det er et mysterium. Jeg har hele tiden hatt en unnskyldning på hvorfor han sover så elendig, tenner, forkjølet, utviklingssprang etc, men hjelpes, jeg blir til et spøkelse snart og sikkert derfor jeg hele tiden blir syk, nettopp hatt omgangs syke også et par uker etterpå slår jeg til med influensa, jewg som aldri ble syk før. Tror det er fordi jeg har sånt underskudd på søvn. Men jeg er veldig interessert i å høre hva karin Naphaug sier, skal hun møte dere, komme hjem til dere? Klem
www.sovehjerte.no Skrevet 8. september 2011 #4 Skrevet 8. september 2011 Jeg er langt fra noen ekspert, men tror faktisk det er så enkelt at babyen din er avhengig av deg for å kunne sove videre... ? Hun tror at hun trenger deg for å sove videre, så når hun våkner er det første hun tenker "hvor er mamma, jeg må få henne til å holde meg så jeg kan sovne igjen". Min jente på 4 mnd sover elendig nå i disse dager og jeg føler jeg har lest såpass mye om søvn at jeg tør å kommentere her, men det er ikke sikkert det er sånn for dere. Jeg har ihvertfall skjønt at hvis babyen min klarer å sovne av seg selv så er mye av jobben gjort. I disse dager jobber vi med å sove uten bevegelse (vugging, byssing, gåing) så får vi se hvordan det blir etterhvert. I går sov hun en lur på 15 time og da slukket jeg lyset på rommet og lot henne alene i det un sovnet inn. Så da trengte hun meg ikke når hun våknet senere Tror det ligger noe i det, og det er en vanskelig jobb å lære de små å sove ser det ut som, men det er verdt det. Her gjør jeg det jeg kan for å unngå skrikekur altså Opp-ned metoden og soveKarins hysjmetode er prøvd, funket vel på en eller annen måte (nå skriker hun seg ikke blå når vi legger henne ned lenger). Dessuten så har du vel sikkert lest om, og prøvd "the no-cry sleep solution"? den anbefales på det varmeste
www.sovehjerte.no Skrevet 8. september 2011 #5 Skrevet 8. september 2011 skulle være en lur på 1,5 time hehe
Skaubinna Skrevet 8. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 8. september 2011 Hei costamummy og takk for at du tok deg tid til å svare meg!! Selv om jeg føler med deg, må jeg si det er litt godt å høre jeg ikke er alene om å ha det sånn. Alle rundt meg har sånne perfekte sovebabyer, jeg er for misunnelig til å snakke mer med dem om dette;-) Høres skremmende likt ut hos dere som hos oss! Har du lagd deg noen teorier om hva det kan skyldes du? Er dere flinke til å følge rutiner på dagene? Er så vanskelig syns jeg når man på den ene siden skal være god på rutiner og samtidig sosialisere med venner og familie uten å få stempelet "hønemor" fordi vi må gjøre slik og sånn klokken da og da. Vi vurderer litt frem og tilbake vedrørende Karin Naphaug. Men lurer på om vi går for hele sulamitten med hjemmesbesøk osv. Når jeg først skal gjøre dette, så kanskje gjøre det til gangs og få ordentlig hjelp samt svar på alle spm:-) Kan jo gi deg eventuelle råd når jeg selv har fått noen?! LYKKE TIL du også med sovinga....er rene torturen og ikke få sove over lang tid. Klem
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. september 2011 #7 Skrevet 8. september 2011 Oppvåkninger om natta vet jeg alt om, så dette føler jeg at jeg kan svare på hehe;) Hvis hun er 8,5 mnd gammel synes jeg det høres ut som at hun kanskje sover litt for lenge på ettermiddagen, eventuelt legges litt for tidlig... Da loppa var 8-9 mnd gammel måtte hun ha minst 4 timer våkentid mellom siste blund og legging for å bli trøtt nok, dvs siste blund til senest kl 15 og i seng kl 19. Hvis hun sov lenger enn dette på siste blunden ble kveldssøvnen mildt sagt urolig, og vi måtte inn å roe ned heeele kvelden omtrent (egentid på kvelden var et fremmedord..). Vi merker det samme fortsatt, nå som hun er snart 1 år gammel- hvis hun legges litt for tidlig får vi X antall oppvåkninger på kvelden, derfor får hun ikke sove til lenger enn maks kl 14, og i seng ca 19.30. Hun må rett og slett "slites" litt ut, for å bli trøtt nok, slik at hun sover bedre og tyngre på særlig kveldstid. På natta samsover vi, siden jeg ikke orker å fly ut og inn av senga hele natta, og vi begge sover bedre på denne måten (som regel sover hun nå natta gjennom, dvs etter at jeg legger meg på kvelden, med visse unntak ved tannfrembrudd, sykdom osv) Du har ikke vurdert å sove sammen med henne om natta da? Vi slet mye med søvnen til vår eldste også, og var da i kontakt med Karin Naphaug. Jeg synes vel at det var begrenset hvor nyttig akkurat det var, siden jeg følte at hun kom med lite "nytt" egentlig, og jeg ikke er så fan av alle metodene hennes (mye skriking). En av de største feilene jeg gjorde med eldste (ser jeg nå i ettertid), var at hun fikk sove litt for mye på dagen, siden jeg var så redd for overtrøtt unge. Man leser jo overalt at overtrøtte barn sover dårlig, men her har problemet oftest vært motsatt- at undertrøtte barn sover veeeldig lett og våkner ofte. Men dette kan sikkert variere litt fra unge til unge, så her må man bare prøve seg litt fram tror jeg.. Min yngste sover ihvertfall mye bedre på kveldstid nå, enn det storesøster gjorde på samme tid, så her har lærdommen fra sist runde hjulpet mye:)
kinaputten Skrevet 8. september 2011 #8 Skrevet 8. september 2011 hei, nå er det nesten sånn at jeg ikke kan tro det. Jeg måtte hente mannen min som kom fra Norge idag og lillemann sov i bilen i 1 time fra klokka 5-6. Tenkte for meg selv at dette går aldri, han kommer til å være våken til i morgen. Men neida, han fikk grøte litt senere enn vanlig, sånn i 7 tiden, så var det litt kos og lek, bad og mere kos også tenkte jeg, nei nå ammer jeg litt og ser om han er trøtt. Han klagde en del og tullet med puppen, men var døsig, så jeg tenkte at nei jeg legger han i senga og ser hva som skjer og tror du ikke han kavet litt rundt i en 5 min tid mens jeg hysjet og sang so ro lillemann og plutselig sov han med hodet i fotenden vel og merke, men jippi, han sovnet fra våken tilstand uten pupp! Oh lord! Får håpe at det kan gjentas og spent å se hvordan natten blir når han sov 1 time så sent før leggetid. Sånn med rutiner, så har vi stort sett de samme hver kveld, med grøt i 6 tiden, kos, bad, kos, amme i søvn. Vi har vært en del på farten med han etter leggetid og det har gått bra, man kan jo ikke mure seg helt inne heller Dagsrutiner er litt forskjellig fra dag til dag, men han spiser stort sett morgen grøt klokka 7.30-8, brødskive klokka 11, middag klokka 2, mellommåltid klokka 4 og grøt klokka 6-6.30. Når naboen passer han og han skal sove, bærer hun han opp i dobbelsenga deres, ligger inntil han, synger en engelsk natta sang mens hun stryker han i håret og så sovner han innen 2-3 min!!!!!!! Så du kan tro jeg mange ganger har vært ved å hente naboen inn hit midt på natta eller ved leggetid Og ikke bare sover han bedre hos henne, kan gjerne sove 1 1/2 time mot de skarve 30 min han tar her hjemme. Tror du jeg får høre det fra mannen min eller? :/ Men jeg er så glad for at jeg har naboen min, hun er en engelsk dame på ca 60 og hun har hjulpet oss mye. Feks nå sist da jeg hadde omgangssyke og mannen min hadde armen i gips, da tok hun Kai inntil seg hele dagen mens jeg spydde. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten henne. Alle fortjener en sånn nabo Håper du får en god natt og at jeg får en god natt
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 9. september 2011 #9 Skrevet 9. september 2011 Hei Skaubinna! Skrev akkurat et innlegg ang "verdens beste døgn". Min er straks 7 mnd og vi har ca 3 ukers tid hatt det slik at han har våknet ofte, spesielt frem til midnatt, og det toppet seg denne uken med oppvåkninger hver time nesten natta igjennom. Sovner bare med pupp om kveld og natt. Her ble løsningen å overse sutringa. Gikk ikke inn til ham (da blir han så ivrig) før det ble stille igjen for å legge over ham dyna. Han sovnet da fra det selv 3 ganger. Hadde aldrig trodd det! I natt våknet han 1 gang etter legging (la ham tidlig fordi jeg skulle på trening) og sov så sammenhengende 11 timer. Vet jo ikke hva som evt vill funket i deres tilfelle, men det funket her. I tillegg kan nevnes at han sov i ullpysj og med vinduet åpent de to siste nettene.
Skaubinna Skrevet 9. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 9. september 2011 Hei alle dere søte, oppmerksomme mammaer som har orket å lese gjennom hele innlegget mitt, og svart meg i tillegg :-)! Jeg setter veldig stor pris på tilbakemeldinger. Jeg syns det er godt å få andres synspunkter og tilbakemeldinger og til og med forslag til endringer. Vil tro de aller aller fleste mammer gjør det beste de kan for barna sine, men i blant trenger man litt hjelp likevel, og det gjør jo ingenting! Costamummy: Så kjempeflott at guttungen og sovingen hans var bedre da!!! Hvordan har natten deres vært? Jeg har lest alle innleggene til dere andre flere ganger og tatt til meg deres erfaringer. Hos oss er det både utesolskinn og mental solskinn :-) I går ser dere, ringte jeg til selveste sove-Karin, mannet meg opp og forberedte meg på denne strenge bergenserdamen som skulle være litt ufølsom , ikke ha tid, og kanskje også være ørlite grann nedlatende.... Men vet dere.....makan til hyggelig dame! Jeg var rolig og informerende i starten, og ga henne et raskt overblikk mens hun satt på toget på vei til et utenlandsseminar og tok seg tid til meg (!!!). Da jeg fortalte om hvordan dagene våre var, hva vi gjorde hvordan babyen sov, eller rettere sagt ikke sov, sa hun plutselig: "stakkars lille babyen som er så overtrøtt og urolig og stakkars mammaen og pappaen som gjør så godt de kan. Sånn kan dere jo ikke ha det! Dette skal vi fikse!" Ja.....så gråt jeg da vet dere ;-) Til et fremmed menneske over telefonen.....huff, flaut å tenke tilbake på. Uansett, vi fikk et opplegg av henne som vi skal følge til mandag. På mandag skal vi ringes igjen og evt avtale hjemmebesøk om det trengs. I helgen kunne vi bare ringe om noe skar seg eller vi ble usikre, hun skulle svare oss så raskt hun kunne! Snille damen!! Jeg skal innrømme at jeg var meget skeptisk til hennes opplegg som vi fikk både over tlf samt på mail etter samtalen. Men pokker heller, det vi har gjort, har jo helt tydelig ikke funket, og denne dama kom nettopp fra et seminar i Australia for å lære om søvnproblemer og hjelp for dette, og har MANGE års erfaring. Så jeg og mannen min ble enige om å følge hennes forslag rett og slett fordi vi er desperate. Skal ikke kjede dere med detaljer her....MEN, ungen har fulgt opp det sovekarin sa hun ville dersom opplegget ble fulgt opp!!! Jeg har kunnet sove i.....hold dere fast, 9 timer i natt om jeg hadde klart det!!!!!!!!!!!!!! Har sovet urolig selv, vært inne og sjekket om jentungen puster...men hun har sovet hun. Våken kun en gang i natt!!!! EN GANG ALTSÅ, EN ENESTE GANG!!!!!!!! Jeg er pokker meg så inni hel***e sjokkert at jeg ikke vet hva jeg skal si!!!!!!! Nå er IKKE alt bra altså, og vi er midt i en prosess for å få babyen min tilbake og ikke være så utslitt og overtrøtt som hun helt tydelig har vært. Hun sover nå også :-) Har sovet over 40 minutter, og dette er andre duppen i dag (den varte for øvrig 1,5 time) Så costamummy: si for all del fra om du vil ha oppskriften :-D!!!!!!! Jeg er så glad så glad så glad at jeg bobler her jeg sitter. Nå er det håp, nå skal vi få ting på stell her i heimen. GOD HELG!!!
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 9. september 2011 #11 Skrevet 9. september 2011 Åh, så bra! Gratulerer! Men hva ble oppskriften?
Gjest Madolyn Skrevet 9. september 2011 #12 Skrevet 9. september 2011 Så utrulig bra!! Men sier som Costamummy; hva er oppskriften?? Håper det varer for dere! Her våkna gutten ca 8 ganger hver natt når jeg la ham kl 19, og det ble MYE bedre når vi utsatte leggingen til kl 21, at jeg kutta koffein tvert, og la gutten på eget rom. Så det er mine 3 tips hvertfall + all jobbinga med å få gutten til å sovne selv. Det med å sovne selv går veldig opp og ned, men jeg trur veldig bestemt at babyer sover MYE bedre om de klarer å finne søvnen selv. Her har han ikke klart det de siste 3 dagene, men jeg vet han kan, og vi øver hver gang han skal sove! <3
InsomNina Skrevet 9. september 2011 #13 Skrevet 9. september 2011 Gratulerer, så bra!! Jeg vil også gjerne ha oppskriften
Skaubinna Skrevet 9. september 2011 Forfatter #14 Skrevet 9. september 2011 Jada...da er første dag over med nytt regime. Og dere......det funket!!!!!! Nå sover a der oppe på rommet sitt!!!! Sovet en time nå, etter en times protester. Oppskriften ja....hehehe.....vel.....hva skal jeg si? Lettere om dere har konkrete spm. På generelt grunnlag sa hun at dagens babyer sover alt for lite, og at dette er hovedårsaken til at mange foreldre sliter. Hun sa videre at det har blitt for mye fokus på dette med at babyer ikke skal gråte. Å gråte betydde ikke alltid at babyene har det ille eller at de er redde. Med det sagt, mente hun ikke at babyene skulle legges og så grine seg i søvn etter to timer. Men for at de skal lære seg å sovne på egenhånd etter all den servicen vi foreldre gir dem, må de få lov å protestere når godene plutselig forsvinner. Har de blirr puppet i søvn i mammas varme eller blitt strøket eller bysset i søvn, er det jo ikke rart de vil protestere når de så må sove på egenhånd. Det innebærer noe gråting, men jeg er fullstendig i mot disse gråtekurene, og har klart å gjennomføre dette opplegget uten å svikte. Først og fremst fordi vi er desperate her i heimen. Nå sover hun, og her skal fredagstacoen nytes med pepsi max og film. Håpet om en ny god natt er der, men er foreløpig realist ;-) Spm tas i mot om noen har noen, så skal jeg forsøke å svare etter beste evne. :-)
tessass Skrevet 9. september 2011 #15 Skrevet 9. september 2011 Jeg har to spm 1.) Hvordan få dem til å sove lenger enn 30-40 min på dagtid (prøvd alt det der med å gjenskape den situasjonen han sovnet inn i, men det fungerer sjelden.. 2.) han våkner ofte på natta! Holder ofte bare å stryke han litt på hodet før han sover videre selv om vi noen ganger må ta han opp og roe han fordi han gråter skikkelig for da å sove videre.
Skaubinna Skrevet 9. september 2011 Forfatter #16 Skrevet 9. september 2011 Nå er ikke jeg noen ekspert altså, og har kun en tlf samtale bak meg. Så det er sagt før jeg gir råd :-) 1 og 2 ville jeg sagt går under ett- mest sannsynlig er ungen overtrøtt og klarer derfor ikke å finne roen på egenhånd. Det kan altså være derfor han ikke klarer å bikke 40 minutter. Hvor gammel er han? Hvor lenge er han våken mlm duppene sine? Har dere faste rutiner på dagene? Man må altså gå inn for et opplegg tilpasset babyen.
tessass Skrevet 9. september 2011 #17 Skrevet 9. september 2011 Han er litt over 5 mnd og er våken 1,5-2timer før han får seg en dupp. Han får grøt klokken ett og klokken syv og sover til klokken åtte, ellers amming kl syv, elleve og fire. Vi har ingen problem med å få han til å sovne på kvelden av seg selv, men dette er umulig på dagen. Da er hver dupp en liten kamp å få til..
Skaubinna Skrevet 9. september 2011 Forfatter #18 Skrevet 9. september 2011 Sånn jeg forsto det, er det ofte slik at om babyene har hyppige oppvåkninger på nettene, er dette grunnet at de er overtrøtte og ikke har fått nok søvn på dagtid. Du bør kanskje komme han i forkjøpet og legge ham raskere? Evt legge ham før? Om han våkner for amming på nettene er også et av hennes forslag at man ikke ammer i foreldresengen og deretter koser masse med dem. Da blir det en slags belønning for dem å våkne. Finn et annet sted hvor du kan amme ham, ikke snakk med ham eller skift bleie om det ikke er nødvendig og vær mest mulig nøytral. Det skal altså ikke være kos og hygge og stas å være våken på nettene. Man gjør kun det nødvendige......om du forstår? Hvor raskt legger du ham på første dupp? Altså når han har våknet på morgenene? De skal i alle fall legges ganske raskt igjen da. Gjerne allerede etter en time, max halvannen.
tessass Skrevet 9. september 2011 #19 Skrevet 9. september 2011 Første dupp er bare 30-60 min etter han våkner første gang og da sover han ca 45 min. Deretter er han våken 1,5-2 timer mellom hver veldig korte dupp.. Han får ikke noe sørlig kos når han våkner. Jeg sitter på sengekanten og ammer til han er ferdig. Og når han våkner uten å være sulten, så tar jeg han bare opp om det blir gråting.. Noen gnager våkner han ved 5-6 tiden på morningen og er helt våken og da må jeg innrømme at jeg tar han inn i senga for å kanskje få en times tid ekstra søvn. Tror egentlig løsningen må være å få han til å sove mer på dagen, men aner ikke hvordan.. Prøver å legge han så fort jeg ser litt tretthetstegn og kar det gå maks to timer..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. september 2011 #20 Skrevet 9. september 2011 Nå er jo ikke jeg noen søvnekspert akkurat, men jeg synes kanskje at 1,5- 2 timer våkentid mellom hver blund på dagtid hørtes litt lite ut for en 5 mnd gammel baby...? Begge jentene mine har ihvertfall vært avhengig av å bli skikkelig gode og trøtte for at de skal sovne kjapt og lett til blunden/ kvelden, og for at blunden skal bli lenger enn bare en halvtimes tid (og for at ikke leggingen skal bli en kamp, med mye hyl og skrik). De gikk begge ned til bare 2 blunder om dagen da de var ca 5,5 - 6 mnd gamle, og jeg husker det var deilig med to lange blunder om dagen, istedet for 3 korte. Men dette vil nok variere litt fra unge til unge, så man må jo bare prøve seg litt frem og se... lykke til:)
tessass Skrevet 10. september 2011 #21 Skrevet 10. september 2011 Ja, det kan jo hende det ja, men nå har han jo sovet så dårlig så og si alltid (bortsett fra første mnd). Men får prøve å ha litt mer tid mellom hver økt på dagtid. Å legge han på kvelden er uansett ikke noe problek selv om den siste duppen finner på å være til halv syv. I går sov han til litt før fem, og da ble han så overtrøtt at det var vanskelig å få i han mat og litt verre å legge.
Hera_75 Skrevet 10. september 2011 #22 Skrevet 10. september 2011 Følger denne tråden med interesse, da vi har fått et lite troll her i den siste tiden.. Dagsøvnen: Jeg har ofte ventet på trøtthetstegn (gni seg i øynene), men det er kanskje feil - da er han kanskje altfor trøtt? Er i hvertfall vanskelig å få til å sove, og våkner lett etter bare 20 min.. Mitt spørsmål til deg, Skaubinna, hvor mye fikk du vite at babyer på den alderen (min er også 8,5) skal sove på dagen? Jeg har trodd at dårlig soving på dagen skyldes at han blir eldre og har mindre behov for dagsøvn.. Merker godt at dårlig dagsøvn gir dårlig nattesøvn.. igår var det nesten ingen soving på dagen, og i natt var han våken hver 1 1/2 time hele natten. Jeg er gravid igjen og trenger all den søvn jeg kan få.. Sa søvn-Karin noe om hvor tidlig man skal legge dem på kvelden? Håper forresten at solskinnet fortsetter hos dere!!
Skaubinna Skrevet 10. september 2011 Forfatter #23 Skrevet 10. september 2011 Hera75, hei:-) Du har rett i at når vi ser trøtthetstegn på babyene, er de allerede egentlig for trøtte ja. Hun sa det Karin Naphaug (heretter KN) at det er vanskelig å se tegnene når babyene er så store som våre, noe som resulterer i at de holdes våkne lenger og lenger som igjen fører til at de får stadig mer manko på søvn. Det blir som en dårlig spiral. Nå er jo hvert barn ulike og de er jo ikke roboter slik at hva de forskjellige trenger, er jo variabelt. Derfor er nok dette med å kontakte KN selv mest riktig slik at man får en evaluering av sitt eget barn med henne og dermed også et opplegg basert på ens eget barn med dens forhistorie. Men tips man se på babyer som "lider" av for lite søvn er at de blir grinete, klengete, uopplagte, urolige, aktive, får dårlig appetitt, nedsatt konsentrasjon og et dårlig samspill med andre barn. Det at de er aktive og tilsynelatende våkne, betyr ofte det motsatte, at de er overtrøtte. (nå snakker jeg om babyer som sover generelt lite og har soveproblemer). Som svar på spm ditt Hera75 så fikk jeg vite at babyer mlm 6-12 mnd skal sove 1-3 timer 2 ganger daglig og 10-12 timer på nettene. De skal legges senest 1830 for kvelden. Det kan være lurt å føre sovelogg for en lettere oversikt. Søvn avler søvn sa hun. Vet ikke om det var noen hjelp...? Lykke til og gratulerer så masse med ny baby i magen!
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 10. september 2011 #24 Skrevet 10. september 2011 Frøkna her har aldri sovet så mye på dagtid som de liksom skal gjøre. Akkurat nå har hun valgt å ha to dupper daglig på ca. 20-25 min hver. Noen ganger skipper hun gjerne den ene duppen.. For en liten stund siden varte duppen 45-50 minutter og da var det bare den ene hver dag. På natt sover hun nå sammenhengende i ca. 9 timer. Med pupp et par ganger på morgenkvisten (etter 05), så kan vi trekke det ut noen timer til.. Hun er ellers våken og opplagt på dagtid, kan være litt sutrete på ettermiddag/kveld når hun blir sliten. Mulig hun sover litt for lite alt i alt, men det er det hun VIL sove.. For en stund siden hadde vi noen mnd hvor hun våkna opptil 10 ganger hver natt. Da var vi frynsete så det holdt alle sammen, men det gikk seg til etter hvert. Ikke akkurat noen tips fra meg, men bare en erfaring. :-) Håper det retter seg for dere snart også!! :-)
littlefairy Skrevet 10. september 2011 #25 Skrevet 10. september 2011 Hihi så bra at det fungerer!! Hadde akkurat tenkt å logge inn å lese innlegget ditt og så svare, da jeg nettopp har vært gjennom en sånn slags "lære-å-sovne-av-seg-selv-kur" opplegg, og som har fungert så utroolig bra, uten at baby skriker seg i søvn. men litt gråting? jepp det har det vært, men det har fungert uansett, da han aldri er alene når han gråter, og vi heller ikke tar han opp/duller/styrer/eller tar han inn i senga vår når han gjør det! Prøver også å få han til å sove rundt 2-3 timer pr dag fordelt på to, og noen ganger 3 lurer alt ettersom hvor lange lurene har vært. (han er 8,5mnd) Leste litt i boka fra hu svenske Anna wahlgren (hvis jeg husker riktig navn) og hun også sier at en baby mellom 7-9mnd bør ha ca 14,5 timer pr døgn. og da regner jeg ut hvor mye han bør sove etter hvordan natten har vært, den er som regel rundt 11-12 timer. En annen ting jeg har lagt merke til her inne på forumet, er at folk er livredde for at baby skal gråte. Men likevel henviser de andre til nettsider som barnogsovn og sovlillebaby etc, og hvis man leser alt der, inkludert at de ikke anbefaler skrikekurer, så sier dem også at "Gråt sammen med noen er ikke farlig!" La for all del barnet bli trygg i sengen sin, at dere er der for dem, men ikke driv med all dullingen når barna gråter, og ikke ta dem opp! (når du selvfølgelig vet de er mette, har tørr bleie, ikke er syke etc) Når man tar barnet opp når de gråter, eller bærer det ut av rommet så føler dem jo at de blir "reddet" ut fra det som er skummelt, som altså er sengen/rommet sitt. Så vær bestemt på en trygg og rolig måte, vis barna at her er det trygt og godt, og mamma/pappa hører deg når du gråter, men det er natta, det er ikke noe som skjer, de blir ikke tatt opp/ut etc. Egentlig er det veldig enkelt og logisk, men fyy søren å vanskelig det er også! Men jeg har aldri sett gutten sove så godt å trygt i sengen sin som nå, og sover fint 11-12 timer med kanskje 1-2 oppvåkninger, hvor han kun får smokk/bamse og sovner videre, og daglurene har gått fra 30min til 1-2 timers-lurer. Lykke til videre Skaubinna, fint å høre at det bedrer seg for dere også!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå