kirsty*2barnsmamma Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 Har 3 ting jeg ikke skjønner: 1. far skal utsette fedrekvotyen siden jeg har lang lærerferie når min perm slutter. Vet han skal søke om det på eget skjema, men på selve perm skjemaet mitt må vi skrive opp når fedrekvoten er. Skal vi da skrive ned datoene for når den egentlig begynner (rett etter min) og så etterpå søke på eget skjema med nye datoer, eller skal vi skrive inn når han har tenkt å ta de? Nav vil vel da kanje lure på det store gapet på 2 mnd mellom min og hans? 2. På punkt 19: "Her fører du opp inntektsgivende arbeid og/eller krysser av for likestilt aktivitet med arbeid i løpet av de ti siste månedene fram til datoen for uttaket av foreldrepengene eller fedrekvoten" - Er det min eller hans lønn som skal føres opp? 3. Må jeg sende med mine 10 siste lønnslipper? aner ikke om jeg har alle engang... og hvordan finner de ut hva min mann har tjent, står ikke noe om at han skal sende med sine... Håper noen kan hjelpe meg, jeg er så forvirret, og ganske stresset siden det bare er 5 uker til perm... uff. Søkte hos arbeidsgiver for en måned siden da, så utbetalingene blir ikke forsinket, men arbeidsgiver maser om at jeg må sende inn til nav, og jeg har som mål og få det inn denne uken...
miepia30 Skrevet 7. september 2011 #2 Skrevet 7. september 2011 1) jeg har akkurat fyllt ut min søknad, og på min søknad kunne jeg ikke forstå det slik at jeg måtte føre opp når fedrekvoten skal taes. Bare når jeg starter min permisjon. Det er slik jeg har forstått det på fars søknad at det skal føres opp når far skal ta kvoten sin 2) på ditt skjema din lønn, på hans skjema, hans lønn. 3) nei du må ikke sende inn lønnsslipper, du skal legge ved det skjemaet om innteksopplysninger. Der kommer det frem hva du har i mnd lønn. Han må sende inn sitt eget skjema med sin søknad. Dere skal fylle ut to separate mapper, og den som skal ha perm først må søke først, altså deg. Har du ikke brukt den skjema veilederen på NAV? Det gjorde jeg og der svarer man først på endel spørsmål og utfra det får man opp en smørbrødliste over hvilke skejma man må sende inn, for meg ble det, -førstesiden -bekreftelse på termin -søknad om foreldrepenger -inntektsopplysningsskjema fra arbeidsgiver for pappan ble det; -førstesiden -søknad om foreldrepenger -innteksopplysninger fra arb.giver vil tro det blir lignende for dere og i tillegg et skjema om utsettelse av fedrekvoten. I det skjemaet søknad om foreldrepenger var det flust av piler, og jeg skulle hoppe over veldig mange spørsmål, de som var relatert til far stort sett, ettersom jeg skal fylle ut for meg, og han skal fylle ut for seg.
MammaAskepott Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 I fyrste omgang er det som miepia30 seier, kun du som skal søke. Far søker seinere, og om han skal utsette permisjonen, søker han om dette. Haster ikkje, men gjer det før permisjonstida di er over. Når det gjeld arbeidsinntekt, fører du opp f.eks månedslønn. Skatt -og inntektsopplysninger sender arbeisgiver inn. Du har fylt ut skjema til arbeidsgiver tidligere går eg ut i frå? I tillegg har NAV alle opplysninger frå "skatteetaten". De er og veldig behjelpelige på NAV, så det er berre til å ringe de =) 81581000.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 7. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 7. september 2011 Tusen takk for svar Jeg får bare opp et skjema... skal da far bruke samme skjema som mor når han skal sende inn sitt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå