Gå til innhold

Noen som kjenner systemet i Bup-Ppt?? ang feil diagnose...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er prematur og ble utredet i 1.klasse. Jeg ante ikke så mye om ppt-bup da, men selve utredningen var "fort gjordt". Og han fikk diagnosen Adhd. Det var snakk om mild type. Har fått tilrettelagt Individuell opplæringsplan og jeg er enig i at han sliter med konsentrasjonen, men han finnes ikke hyper overhodet. Det er både vår følelse- og læreren. Han sitter stille og er meget rolig gutt.

Er det da riktig at han står med denne diagnosen da tenker jeg- kan det ha noe for han å si på sikt ??

Er nå blitt stemor til et barn som blir utredet for adhd nå- og det jeg ser nå- en grundig utredning så kjenner jeg at jeg føler det hele gikk veldig "raskt" med sønnen min.

Noen som har opplevd noe lignende, hva mener dere jeg bør gjøre.

Ikke misforstå. Jeg er enig i at han har konsentrasjonsproblemer og trenger ekstra hjelp på den biten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første som slår meg,er om det ikke kan være ADD istedet? Konsentrasjonsproblemer uten hyperaktivitet?

Er han stille, rolig, glemsom, litt distre, "surrete"?

Hvis du oppriktig mener at han er feildiagnostisert, ville jeg tatt ny kontakt med PPT

Skrevet

Dersom ppt ikke har avsluttet "saken" kan dere kontakte de, og be om en ny henvisning til bupa. Dere kan også ta kontakt med fastlegen direkte for ny henvisning til Bupa. Det er Bupa som setter diagnoser, og ppt vil derfor ikke kunne gjøre noe annet enn å gjennomføre en ny grunnutredning for en eventuell revurdering hos Bupa. For de fleste barn med ADHD diagnose består en utredning i: samtale med foresatte, observasjon på skole ( ca 2 timer), utfylling av ulike atferdsskjema og en evnetest. Samtalen med foresatte består i et anamneseopptak/ utviklingshistorie. Dersom ditt barn medisineres vil han kun være under medikamentell behandling dersom han har diagnosen. Om barnet ditt har ADHD eller ei vet ikke jeg, men mye tyder på at utredningen ikke har tatt hensyn til at foresatte har hatt behov for å være i en prosess, samt være trygge på de beslutninger som er tatt.

Skrevet

man setter ikke add-diagnose lenger, alt blir diagnostisert som adhd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...