Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Jeg har endel problemmer. Blandt annet med at jeg er mye sliten, og ikke har energi til ting. Hvorfor vet jeg ikke, utenom at jeg har stort jernmangel. Har i flere perioder gått på jerntabeletter, men føler ikke at de hjelper noe, så har kuttet de ut. Jeg sover veldig mye og lenge på dagtid, sover også på natta men har dårlig søvn på natta. Er utolmodig med barna og små kjefter mye. Jeg legger alt over på mannen min. Han gjør så og si alt med barna, det meste med huset, han får aldri sovet ut da jeg alltid sover lenge. Jeg sliter med å ha barna alene, da jeg føler at alt er slitsomt. Jeg er veldig utolmodig med de, og små kjefter for den minste ting de gjør. Konsekvensene av alt dette er jo at mannen min blir utslitt, vi små krangler endel oss i mellom. Ungene blir irriterte fordi jeg små kjefter hele tiden. Og det virker som at de gjør alt for å irritere meg innimellom. Klart vi har jo perioder om dagen da vi koser oss, leker og finner på ting. Men det virker som at alt det negative har fokuset. Dette er utrolig slitsomt og jeg vil jo ikke ha det slik. Jeg vil kunne være med barna uten og føle at alt er ett slit. Jeg vil kunne gi mannen min avlasting slik at han kan slappe av. Jeg vil at vi skal kunne kose oss sammen som en familie isteden for at jeg bare er sliten og ligger å sover. Jeg vil kunne fungere normalt! Mannen min jobber ikke da han er uføretrygdet, jeg jobber heller ikke men søker jobber som bare det. Har noen små oppdrag innimellom. Barna går ikke i barnehage men hjemme sammen med oss. Nå har jeg planer om å være oppe i natt og rydde huset. Har også planer om å klare og holde meg oppe, være med barna i morgentidlig slik at mannen får sove ut litt. Men vet ikke hvordan jeg skal klare å fullføre det. Ender vel med at jeg legger meg på morran og sover halve dagen, og det vil jeg jo ikke! Noen som kan hjelpe meg med råd og tips på veien?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #2 Skrevet 7. september 2011 Dette kommer nok av at du mangler jern. Synes du skulle prøve enda mer. Om tablettene plager deg, på noen måte, går det an å bytte merke. Der har jeg gjort noen ganger. Også viktig at du står opp tidlig og legger deg i rett tid. Jeg merker selv at når jeg klarer å snu døgnet rett så har jeg mye mer overskudd. Litt trening ( gå, jogge, fjelltur etc.) hjelper også veldig godt på overskuddet, når du har kommet deg gjennom den første uka. Men først og fremst, kom deg til lege, få nye tabletter og ta også blodprøver for å se om du mangler noe mer.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 Hvilke jern tabletter har du prøvd(alle merkene). Har du prøvd flytende mixdurer med jern? Hvilke gr.saker spiser du som inneholder jern?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #4 Skrevet 7. september 2011 Har brukt hemojern nå den siste tiden. Men når man har brukt det i alt fra 6 mnd til 1 år i strekk og det ikke hjelper noe så blir man litt oppgitt. Men har tenkt på å prøve noe som heter pluss jern, skal vist være endel mer i den. Jeg la meg kl halv 5 i dag, da ville snuppa i senga vår så jeg la meg litt ved siden av hun. Og der sovna jeg, og våkna nå. Blir bare helt oppgitt over meg selv alltså....
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #5 Skrevet 7. september 2011 Hvis du har påvist jernmangel over lengre tid og jerntilskudd ikke hjelper må du finne grunnen til jernmangel. Jernmangel, følelsen av konstant mangel på energi og stort søvnbehov er blant de vanligste symptomene på cøliaki. Kontakt legen og få tatt en utvidet blodprøve eller ta en hjemmetest som du får på apoteket,
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 Har du et sundt og tilstrekkelig kosthold? Har du vært hos legen og sjekket deg for mangler? Både jern og D-vitaminmangel kan så vidt jeg vet gi slike utslag som du beskriver. Det kan sikkert andre ting også. Trener du? Ofte vil en løpetur om kvelden gjøre at du sover bedre og dermed kan stå opp til vanlig tid som igjen kan føre til at dagen fungerer bedre. Har du forsøkt i en ukes tid å legge deg klokka 22.00 og ha vekkeklokka på klokka 07.00 for eksempel? Noen ganger kan man komme inn i en vond sirkel der man bare må venne kroppen til å sove til riktig tid. Bruker du noen former for medikamenter? Kansje det hjelper å ta dem på en annen tid av dagen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå