Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Jeg er 23 år, og har ingen utdanning, snart tobarnsmor. Nav nekter meg å gå vanlig skole før jeg er 25, og jeg vil helst unngå lånekassa, da jeg har hatt problemer med dem (tok opp et lån, når jeg skulle nedbetale, fant de ingen papirer eller noe på meg der, og de mente persjonnummeret mitt ikke eksisterte) Tengte nå å høre med NAV om hjelp til nettstudie, men vet jo ikke en gang om dette er noe som funker? Jeg tenkte om jeg kunne låne saldoen (25 000) av dem, om det er mulig? For i såfall kunne jeg jo fått meg en utdanning nå, og fått meg jobb når ungene skal i barnehage! Slippe å måtte gå gjennom studie når ungene startet i barnehage, og måtte vente enda lengre på å komme meg ut i jobb.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Har kranglet med nav i 3 år om utdanning, men ingenting har funket:( Nå jobber jeg, men innser at jeg ikke klarer målene som nav har satt seg, så jeg blir nok sykemeldt når det er gått 6 måneder her jeg begynte, bare for og tjene opp nye rettigheter.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #3 Skrevet 6. september 2011 Ja fikk høyskole når forrige regjering styrte, 3 år lang utdannelse men måtte søke for hvert år, fikk 2 år før AP kom i regjering da vart det stopp gitt
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #4 Skrevet 6. september 2011 øh, så fordi du ikke vil ha noe med lånekassa å gjøre så mener du det er bedre at MINE skattepenger skal finansiere DIN utdanning?? om du vil ha utdanning MÅ du forholde deg til lånekassa eller jobbe ved siden av så du har råd til det.. Er du under AAP eller eneforsørger siden NAV liksom skal hjelpe deg med å finansiere utdanning?? Skal mye til å få deket utdanning på AAP, men er du eneforsørger er det enklere om du ikke har noe utdanning i det hele tatt..
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #5 Skrevet 6. september 2011 Om du er aleneforsørger så er overgangsstønad ment som enten et supplement til lønnet inntekt eller som en "lønn" mens man studerer og får seg en utdannelse. Og mottar du ikke os nå så vil du få det for neste barn og da kan du bruke dine 3 år + 1 år ekstra med os til å studere.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #6 Skrevet 6. september 2011 Nav nekter deg å gå på skole?Det er ca det dummeste jeg har hørt! Og det at du vil unngå lånekassen er jo helt latterlig-NAV er ingen utdanningsinstitusjon,lånekassen er for alle for at man skal ha mulighet til å gå skole. Du får ikke lån/gratis utdanning hos NAV så lenge du har muligheter gjennom lånekassen. Kanskje du burde prioritert annerledes fra starten av..
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #7 Skrevet 6. september 2011 hvorfor forventer dere at nav skal betale utdanningen deres?Hva er det som gjør at dere ikke kan ta lån i lånekassen slik de fleste faktisk må! Er oppriktig nyskjerrig på dette..Vet om mange som forventer det, og når de ikke får så er det jævla nav-hva med å ta ansvar for eget liv??
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #8 Skrevet 6. september 2011 Jeg blir faktisk litt sur når du skriver på denne måten. Du får faktisk OS, og meningen med denne er at du skal kunne bruke tiden på å kvalifisere deg til yrkeslivet. Du får ikke låne noen penger til noe utdanning av noen andre eller lånekassen. Dette gjorde jeg selv da jeg tok høyere utdanning, men du har jo faktisk OS som du får i stedet for lån. Du kommer ikke til å få noen utdanning med nav om du er over 26 år heller, med mindre du har en sykdom som gjør at du må omskoleres. Makan til frekkhet synes jeg...
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #9 Skrevet 6. september 2011 HI her. Om du ser over innlegget mitt, så ser du at jeg forventer ikke at nav skal betale utdanningen min, jeg spør om det er mulig å få lånt penger av dem, som jeg tilbakebetaler når jeg kommer i jobb. Og jeg har også skrevet hvorfor jeg ikke vil bruke lånekassa, men om du finner det vanskerlig å lese: Jeg tok opp lån hos lånekassa for et "friår" på folkehøgskole, var skolelei. Når jeg skulle ha startet å betale på lånet, hørte jeg ikke noe fra lånekassa, så jeg ringte inn der, MED kundenummer og persjonnummer, og de mente jeg ikke eksisterte.. Det gikk da 4 år uten et pip fra dem, å jeg ringer dem val ca 12-13 turer iløpet av de årene å spør om de har sett på saken min. Da de 4 årene går, kommer en regning på hele beløpet i posten min, da har jeg ikke fått regninger eller noe annet av dem, så jeg ringer inn igjen, nok en gang sier de jeg ikke er registrert i systemet dems. Likevel betalte jeg hele beløpet til dem, bare for å være ferdig med dritten. Vil ikke måtte oppleve den igjen, er ikke så lett når du får en regning på 47 000 i posten. Hadde heldigvis spart opp penger til å betale dette lånet i en smell.. HI
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #10 Skrevet 6. september 2011 Sier ikke jeg skal få dekket utdanningen min, sier jeg gjerne vil få et lån hos NAV, så jeg får tatt utdanningen, og tilbakebetale.. Les før du svarer du... HI
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #11 Skrevet 6. september 2011 Om du er under NAV kan du få opptil 100 000 kr i støtte til utdanning. Jeg har gått 2 år på privatskole. ca 55 000 kr til sammen. En vennine av meg gikk NKI..hun fikk også dekket.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #12 Skrevet 6. september 2011 Jeg får ikke OS, hvor tar du det ifra?! Står ingen steder at jeg har OS.. Herregud hvor vanskerlig det skal være for dere dib/bim damer å lese da... HI
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #14 Skrevet 6. september 2011 Takk for et litt mer vettug svar 20:05! HI
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #15 Skrevet 6. september 2011 Ok, du er ikke enslig, men da får du søke lån i lånekassen eller egenfinansiere på andre måter. NAV dekker ikke studier for de som er under 26 år, og ikke har du skrevet noe om at du har noen form for sykdom eller skade som skulle tilsi at du ikke kan ta arbeid med den utdanningen du allerede har. NAV nekter deg ingen ting, det er opp til deg selv om du vil ta utdanning, men du får finansiere det selv, slik som de fleste andre av oss faktisk også har gjort. Du vil IKKE under noen omstendighet få dekket noen utdanning av nav, ikke bare mtp at du er under 26, men at det faktisk ikke feiler deg noe som tilsier at du skal få dette. selv for de som er syke er det bare noen få unntak som gir rett til utd under 26 år. Om du er ordinær arbeidssøker kan du helt sikkert få AMO- kurs av ulike slag. Hvorfor forventer du at nav skal sponse utd for deg i det hele tatt??
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #16 Skrevet 6. september 2011 Jeg sier jo ikke at NAV skal dekke studie for meg, og jeg har forklart dette med lånekassa.. Forventer ingenting, spurte bare om det fortsatt går ann for meg å ta opp lån hos nav, så jeg får tatt utdanning! Min mor fikk lån av dem for 4 år siden, og tilbakebetalte beløpet innen et år når hun kom seg ut i jobb, var hun som nevnte det for meg.. HI
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #17 Skrevet 6. september 2011 PS: Du får ikke lån med NAV heller, det er ikke slik prakis NAV har. Så glem, NAV du får fikse dette selv. Men om du har tilbakebetalt, får du ikke lån igjen hos lånekassen da?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #18 Skrevet 6. september 2011 Ok, ingen har fått noe lån med nav til utdanning hos oss i allefall. Det må evt. være nav sosial hun har hørt med? Det er i allefall ikke vanlig praksis, så mye kan jeg si.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #19 Skrevet 6. september 2011 Men hvilken skole tenker du ta da? Hva har du av skole/praksis fra før av?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #20 Skrevet 6. september 2011 NAV er ikke en BANK! Det er ikke slik at du kan komme til nav bare fordi du ikke vil låne av lånekassen. Da kan du heller dra til en bank for å låne penger, evt spare penger og ta utdanningen etterpå. Det er måte på hva en kan forvente av nav. Hilsen fra ei trøtt navdame
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #21 Skrevet 6. september 2011 Nei, nav ter ikke lån til å finansiere utdanning. Det vil de heller ikke gjøre etter du er 25, det med 25 (eller rettere sagt 26) år går på de som får innvilget utdanning som er omskoleringsløp på AAP. Så er faller du utenfor uansett, så å si at nav nekter deg utdanning vblir bare teit.. nav nekter deg ingenting, du har rett og slett ingen rettigheter hos nav.. Det er en gang slik at det er lånekassen som er der forå hjelpe med studielån.. at du ikke ønsker å bruke de er på en måte bare ditt problem.. Ja, kjip opplevelse du hadde med dem men.. ingen som derav gir deg rettigheter på studielån andre steder. før i verden kunnne sosialsentrene i visse tilfeller yte lån på dette, men da var det kun om folk ikke FIKK lån i lånekassen pga betalingsanmerkninger eller noe..
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #22 Skrevet 6. september 2011 Litt vanskerlig å spare penger når man ikke har penger å spare.. NAV neketer meg så mye som sosialstønad, fordi sammboeren tjener "for bra" (han tjener mellom 3-13 000 pr månde).. Og ingen vil gi meg jobb, fordi jeg har vært arb ledig i 4 år (grunnet psyken).. Så sitter fint i det forstår jeg.. Men takk for hjelp uansett... HI
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #23 Skrevet 6. september 2011 1. NAV gir ikke lån til skolepenger 2: NAV kan i visse tilfeller "gi" deg utdanning. Da må du komme inn under ordning A) omskolering eller Aleneforsørger med rett til overgangsstønad NAV nekter deg selvfølgelig ikke å gå på skole:) Du kan ta den utdanningen du ønsker når du måtte ønske det. En utdanning finansieres enten via egne midler eller via lånekassen.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #24 Skrevet 6. september 2011 mellom 3 og 13.000 da bør han rett og slett få seg en annen jobb.. og du får alltids en liten jobb om du VIL. .kassa på butikken, ekstrahjelp på sykehje, vaskehjelp e.l.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #25 Skrevet 6. september 2011 Det var da svært hvor mye NAV nekter deg! Dessuten tviler jeg på at du får avslag på sosialstønad om samboeren din tjener mellom 3. og 13.000. Sosialtjenesten skal vel egentlig ikke vurdere deres økonomi sammen når dere ikke er gift, dette kun i de tilfeller der det er urimelig å yte sosialstønad grunnet samboers høye inntekt synes jeg å lese noe om i et rundskriv eller noe. Dere har barn, og utgifter i denne forbindelse, sikkert også utg til hus og strøm etc. Greier ikke tro på deg når du sier du fikk avslag pga samboers inntekt, i tilfelle kan dere ikke ha utgifter... Dersom vedtaket er urimelig så bør du klage.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå