Gå til innhold

Heisan mars2012 damer, jeg er nytt "medlem" i klubben deres...


tassetussa

Anbefalte innlegg

Heisan alle sammen!

Da melder jeg meg inn i denne Mars2012 gruppa... :o))

 

Ser det er både hyggelige og triste meldinger her idag og i respekt for de som har tøffe dager vil jeg bare kort fortelle om meg og så blir vi forhåpentligvis bedre kjent etterhvert...

Jeg er 39 år og 1. gangs gravid, har tittet litt innom her de siste ukene og meldte meg inn nå ikveld, tenkte det blir hyggelig å tasteprate med andre i samme situasjon :o)

Har hatt litt bekymringer ifht til svangerskap pga alderen min og evt feil ved nurket, men etter genetisk veiledning og u.l på Rikshospitalet (duotesten) er jeg ganske beroliget da risikoscore ble bra

Imidlertid fikk jeg ny bekymring da jeg hørte fra legen idag om at jeg er rhesus negativ, noen som vet mer om det?

Velvel, nattinatt, og håper jeg blir kjent med noen hyggelige damer her :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! :) velkommen inn til oss, hvor langt er du på vei? og gratulerer så mye! :) Vet lite om rhesus generelt, men du kan kansje søke på nettet? Lykke til videre, og kos deg med magen som etterhvert vil komme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milla med 1 Jente og Spire

Gratulerer så mye med graviditeten! :-)

Synes det var hyggelig å lese om deg, for jeg har ei svigerinne på nesten 37 år som har prøvd å bli gravid i 2,5 år uten vellykket resultat enda, men ingen av oss har lyst til å gi opp!

 

Håper du får et fint svangerskap! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen inn.

 

Dessverre så er det lite jeg vet om Rhesus negativ da jeg er positiv selv.

 

Eneste jeg kan huske å ha hørt er at du må få noen sprøyter. Iallefall rett etter barnet er født, men om det er underveis også.

 

Velkommen iallefall.

 

Hvor langt er du kommet og når tid er din termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Så flott at det er flere som er litt voksne her inne:) Jeg er 35 selv, men venter mitt tredje:) Det er alikevel 10 år siden sist jeg gjorde dette, så det er veldig nytt alikevel. Min mor var rhesus, og hun måtte bare få en sprøyte/ vaksine rett etter fødsel. Det er ikke grunn til bekymring når legen og sykehset vet om det:)

 

Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig melding, milla

Må være vondt å ønske seg barn og ikke få det til

Jeg ble overraskende gravid, ikke planlagt svangerskap (prevensjonen sviktet) men, gleden over dette er ikke mindre av den grunn! Gleder meg og er spent på tiden framover! Har "unnsluppet" den verste morgenkvalmen har jeg skjønt, bare vært veldig uvel, "uggen" og supertrøtt.... Svimmel også de sist ukene

Håper alt utvikler seg bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link :), har akkurat fått vite at jeg har dannet blodtype anti-stoff (anti-e) med titer 2, så prøver å finne ut mer om det nå og hva det innebærer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei katdan!

Ja, godt vi er noen i øvre del av 30 åra her :o)

Regner med de følger meg godt opp på sykehuset, har dannet noen blodtypeantistoffer jeg prøver å finne ut hva er mens jeg venter så krysser fingre for at alt går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei rose-3

Er ca 14 uker, foreløpig termindato er 7.mars 2012 :o)

Snakket nettopp med min legen og skal følges opp med oftere blodprøver innimellom de "ordinære" svangerskapskontrollene, og så "ta det derfra"... Spent og litt småbekymret, men det følger vel med svangerskapet naturlig det.... krysser fingre iallfall og satser på at det ordner seg når lege og sykehus vet om det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen tassetussa...ser at vi har samme termin, spennende......jeg har også ekstra oppfølging...men det er pga overvekt og svangerskapsdiabetes......er i toppform og alt ser bra ut, men jeg må passe mat og trimme daglig.....blir spennende å høre fremover...det er ikke gøy når det er noe ekstra...men det positive er at sykehus og legen følger med på "oss". ....så lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølgingen er god nå:) Når alle bodprøver er tatt er det meste i orden fremover. Når hadde du termin? Jeg har egentlig 3 mars, men regner med at det blir i slutten av februar en gang, fordi jeg skal ta keisersnitt.

 

Lykke til med antistoffer som de finner ut av:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei, jeg er lege og kan prøve å forklare litt. Alle blodceller har overflatemarkører, proteiner som er festet i cellemembranen. Det at du er rhesus negativ betyr at du ikke har rhesus festet på blodcellene dine. Ca 15% i Norge er rhesus negative, min mor inkludet :) hvis barnet ditt også er rhesus negativt vil det ikke bli komplikasjoner i det hele tatt. Hvis barnet blir rhesus positivt vil noen av barnets blodceller komme over i ditt blod og kroppen din vil da reagere på rhesus som ukjent (rhesus er et antigen), det vil da dannes antistoffer mot rhesus. Antistoffene kommer fra hvite blodceller og enkelte av disse kan krysse placenta og således angripe barnets blodceller.

 

Rhesus er ikke noe stort problem i starten av svangerskapet, i uke 12 er det bare en screening for å kartlegge hvem som er negative. Dere blir fulgt opp videre rundt uke 20-22 hvor man måler mengde antistoff i blodet til mor, dette kalles titer. Lavt titer betyr liten risiko for barnet. Titer stigning følges nøye opp og er spesialistoppgave. Du bør altså følges opp av lege med spesialkompetanse innenfor fødselshjelp :) Om rhesus skulle bli er problem kan det være aktuelt med tidligere forløsning, men dette er ekstremt sjeldent. Det som er vanlig er at du etter fødselen får en sprøyte med rhesus immunoglobulin som binder til de fostercellene som fortsatt finnes i ditt blod, og "renser" slik at du ikke angriper det neste fosteret som eventuelt er rhesus negativt i neste graviditet :)

 

Oppsummert: hvis man ikke har vært gravid før og dermed har hatt mulighet for å danne antistoffer mot rhesus blir det så og si aldri et problem å være rhesus negativ. Før man fikk sprøyten etter fødsel ble det ofte komplikasjoner med de påfølgende barn fordi man da hadde lagd stoffer i kroppen som angrep de nye fostrene på et tidlig tidspunkt. Dette er heldigvis det slutt på nå, og vi har en glitrende fødselsomsorg i landet :)

 

Håper dette ble sånn passe forståelig og litt oppklarende! lykke til, spennende tider dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig god info Camillok :o) Setter jeg stor pris på :o)

Venter fortsatt på å høre fra sykehuset, men da hører jeg nok kanskje ikke noe før om noen uker, hvis det skal følges opp fra uke 20... Fastlegen henviste meg så blir vel "tatt inn" når jeg skal :o)

Og har foreløpig stor tillit til helsevesenet så betryggende å bli tett fulgt opp av de proffe

Foreløpig går det eller greit, forts veldig sliten og kvalm, begynner jo å bli vant nesten nå, håper det bedrer seg utover i 2.trimester :o)

 

Ha en finfin dag, får gå og bruke stemmeretten min idag!

 

tassetussa :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja godt med litt voksne her katdan :o) Spennende med en tredje da, er veldig spent jeg siden dette er første! Du er nok proff iforhold til meg hehe, trenger nok bare litt oppfriskning, jeg føler jeg skulle tatt noen kurs, er jo så mye nytt og spennende å lære seg :o)

Leser bok av Gro Nylander nå, veldig godt skrevet !'

 

Lykke til videre du også !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ninikka!

Så artig vi har samme termin :o) Ekstra oppfølging er betryggende, samtidig gjør det jo det hele litt vel ekstra spennende, prøver å ikke tenke "hva hvis" men heller "dette går bra" :o) For oss begge :o)

Godt å ha proffe som følger oss opp! Er det din første også?

 

Vi får holde hverandre oppdatert, lykke til til deg også!

 

tassetussa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Har 7. mars foreløpig, regner med sikker dato blir satt på den ordinære ultralyden for de på riksen sa 10.mars.... Uansett, blir en spennende mars!!

Satser på at antistoffenenivåene holder seg lave og ikke skaper noen komplikasjoner for lille sommerfuglen der inne :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...