Gå til innhold

Hva kan og sier barna deres på 15 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min har gått siden han var 13,5 mnd, han spiser brødskivene sine selv, men klarer ikke å bruke skje ennå. Har prøvd men det blir sååå mye klin da han ofte vender skjea feil vei..

Han sier ennå ikke mamma og pappa:( Men han har en del ord, men de er ikke så tydelige..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min gikk mer eller mindre nøyaktig da han var 1 år og han er veldig flink til å gå og er utrolig rask/smidig. Han er ikke så fryktelig flink til å spise selv, men det har kommet seg mye de siste par ukene. Spiser en del med skje nå, men selvsagt går det mye på gulvet ;-) så vi hjelper til med middagen (men han SKAL selv vettu). Vanlig glass går ganske greit, men når han ikke er tørst lengre snur han glasset opp ned- så jeg gir han som regel tutekoppen fremdeles... Orker ikke tørke opp hele tiden. Alt til sin tid tenker jeg.

Han har mange ord etterhvert, men de kommer og går litt. Noen ord har han glemt ut igjen, mens andre henger i. Det går mye i vov, pipp, mamma pappa, se, der, der borte, bang (ball/ballong), ba, bade, tutt, æææsj, hei, hade, hallo, henne (som i hvor), mer. Var det jeg kom på i farten.. Uttalen er ikke like bra alltid da men det er ikke vanskelig å forstå han.

Språket er veldig individuelt i denne alderen og ikke alle sier så mye. Jeg opplever som nevnt også at det går i rykk og napp, så om barnet ditt ikke sier så mye enda skal du ikke bekymre deg! Det er helt normalt at ordene først kommer ved 18-20 måneders alderen.

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Min blir 15 mnd neste uke.

Han begynte å gå rett før han ble 14 mnd. Han spiser selv, men bruker hendene 99% av tiden.. Skje fungerer dårlig, så vi bruker barnegaffel. Han prøver seg på denne, men ender alltid opp med å spise med hendene likevel (vi mater han selvsagt hvis vi f.eks. har gryterett til middag. Da får han gjerne en egen skje og prøver litt). Å drikke av kopp har vi gitt opp en periode nå. Håper han lærer seg det i barnehagen.. ;-)

Han sier mamma, pappa, der, bade, boka og "botte" - bø! Han har sagt noen flere ord, men det er disse ordene som har festet seg. Han er veldig pratsom. Han tar mobiltlf. vår opp mot øret og holder en lang "samtale", men i slike situasjonen så kommer det ingen rene ord ut. Men det er artig for oss foreldre å lytte til! :-) Ellers så peker han heller på alt han ser og sier "der", fremfor å si hva han ser eller hva han vil ha.

De er egentlig i en litt artig alder nå! Det skjer mye..

Skrevet

Tiden flyr! Min lille gikk da hun var ca 12,5 mnd. Nå for noen uker siden har hun endelig fått dreisen på å reise seg opp midt på gulvet (tidligere måtte hun trekke seg opp etter våre bein eller møbler) Hun bøyer seg ned, plukker opp og har fått farten opp! Klatrer ikke noe særlig enda, opp i sofa f eks. Setter pris på det enn så lenge;) Hun sier en del ord, men ikke veldig mange: mamma, pappa, hei, heihå se, den/denne, pus, bæ mø, voff, nei, baby er de jeg kommer på i farten. Det jeg syns er veldig gøy er at hun begynner å skjønne så mye av det vi sier i forskjellige situasjoner rundt påkledning, bleieskift, gå ut, legge seg, spise osv.

Det er en spennende tid!

Skrevet

Min gikk når han var 14,5mnd. Nå har han begynt å hoppe og løpe. :) Han spiser brødskiver selv noen ganger. Kan spise halvveis med skje.

Han kan jo mye mer som le, krabbe, åle seg, snu seg, trasse osv, ikke lett å huske alt i farta.. :P

Babler masse, bare noen ord som vi forstår enda. (Mamma, pappa, spettz som er et forsøk på å si navnet til katten. Hadet, og noen ganger hei)

Han er akkurat blitt 16mnd.

Skrevet

Lille frøkna mi på 15 mnd går ikke enda. Hun har en diagnose som gjør henne motorisk forsinket. Men krypinga er det full fart på nå, og hun reiser seg over alt:)

Språklig er jeg veldig imponert og stolt av henne, hun kan mer enn 50 ord og dyrelyder kom vi frem til for ikke så lenge siden:) Det er jo veldig individuelt med språket i denne alderene, men for oss er det utrolig gøy ettersom diagnosen hennes kunne ha skadet språket også - men det har gått over all forventning:) Så håper jeg hun knekker gå-koden snart også:)

Skrevet

Jenta mi på 16 mnd, har gått siden hun var 12 mnd. Hun begynte å spise brød selv da hun var 8 mnd, og siden 11 mnd, har hun drukket av glass. Hun tar slike praktiske ting utrolig fort,og spiser yoghurt med skje selv, og middagsmat med gaffel alene. I helgen bæsjet hun på do for første gang, så tror kanskje hun er langt fremme for alderen. Slik går jo i perioder, forventer ikke akkurat en bleiefri jente på maaaaange mnd enda :P men moro når de klarer sånt, og så stolte de blir!

Eller snakker hun som en foss, bare for å nevne noe: mamma,pappa, tante, Theodo®, vovva, mat,banan, bjø(brød),namnam, vann, melk, ost, bleie, bæsj, tiss, ned, mer, hade, hei, baby... Ja, kommer ikke på flere ord i farta, men hun kan mange!

Hvis jeg spør hun om hvor ulike kroppsdeler, peker hun så fint. Alt fra tå til hår :P Hun klarer også å si øye, øre, pupp og mage.

Vi har fra veldig tidlig alder, vært bevisste på å ha ei selvstendig jente, så det meste får hun lov til å gjøre selv, selv om det ofte har blitt klin og gris.

Alle unger er forskjellig, og på et stadie tar de hverandre igjen :)

Skrevet

Mini går ikke ennå, men slipper seg tidvis. Står fjellstøtt, men tror han er litt pysete, hehe :) Mini her "snakker" også i telefonen - kjempemorsomt :) Han sier mamma, ja, nei, hadet, "tit-tit" (pusen), "gaga" (klokka), "prrrrrrt" (traktorer og biler). Så kommer jeg ikke på mer, men han babler ivei heele dagen, det er aldri stille, men hva han snakker om må Gudene vite, hehe :) Han eter skive selv (når han gidder), drikker selv, og eter litt med skje selv, men griser masse da.

Skrevet

Ved 15mnd mistet jeg oversikten over antall ord. Jeg hadde satt meg fore å skrive ned de etterhvert som de kom frem til en viss alder, men den alderen kom fort. Snuppa mi er nå 19mnd og babler i vei. Setter sammen enkelte ord, kan ikke ord med 3 stavelser enda, men hun suger til seg alle ord hun hører, gjenntar de og bruker de korrekt. Da hun var 16mnd brakk hun armen og da folk spurte hva som hadde skjedd svarte hun: stige, datt, aua der og pekte på armen. Fortsatte med mann, dame, gifs. Gips ble vanskelig ord, men hun ville fortella at mann og damen på sykehuset satte på gips. Jeg er overrasket over hva hun kan. Vi trener ikke spessielt på det, men henger oss på hennes interesser. Hun er super interessert i tall og bokstaver for tiden. Kan mange bokstaver og det er rett før hun kan å tell. Hun vet forskjellen på bokstaver og tall.

• 1 måned senere...
Skrevet

min sønn er 16 mnd, de eneste ordene han sier er "der" og "mamma". Han er pappagutt, men kaller pappa (og alle andre) for mamma. Han er veldig motorisk og kvikk, men snakkingen - den drøyer han med. Vi leser bøker sammen og synger, men ordene kommer ikke. Jeg er ikke bekymret, jeg vet at det varierer veldig fra barn til barn og at spesielt gutter ikke utvikler språket så tidlig.

Skrevet

Nå har han hatt en kjempeutvikling forresten. Lærer mye i barnehagen!

Nye ord: Skoa, sokka, traktor, bilen, klokka, sjøen, pappa. Og så sier hen en setning: Ka de e? (Hva er det)

Og nå eter han med skje selv og så GÅR han! Hurra :)

Alt dette på en måned!

Skrevet

Ka de e? :D

Er det nordnorsk eller vestlandsk?

Er spent på hvilken dialekt min får siden han er omgitt av forskjellige språk og dialekter.

Hans nye ord er bæ, lurer på om det har en sammenheng med æsji bæsji og det har blitt til bare bæ :)

Skrevet

Hehe, det er vel nordmørsk ;) Ja, og så sier han "sauen", han har et lite lammeskinn som han kaller sauen, hehe :)

Mini har meg som sunnmørsmamma, men regner med han blir nordmøring da :)

Gjest poäng har fått baby <3
Skrevet

Min er 14 måneder. Begynte å gå littegranne for tre uker siden, men krabber fortsatt aller mest.

Han kan klatre opp på de merkeligste plasser.

Han har oppdaget at hvis han dytter krakker og andre egnede saker, til andre saker, så kan han klatre opp der for å nå helt nye saker.

Han sier mamma, pappa, dadda, natta, hei, hadet også babler han hele tiden i tillegg, mens han gestikulerer med hele seg. Han har masse å fortelle!

Han synger, dog uten ord, men han har en melodi.

Han har nettopp begynt å klappe.

Han tramper hardt med beina når han er sint.

Han spiser skiver og alt annet med hendene, skjeen øver vi med, men det blir mye klin.

Skrevet

Mini her er 16 mnd og har gått siden han var 14.

Han kan hva kua,hesten,hanen,kanina,sauen,hunden,katten,anda,apekatten,mamma,ugla og bilen sier. (det jeg kom på i farta) sier mamma,pappa,baby,voffa,der,sko,klokke,bad,sko,kork,nei,ja,tiss,bæsj,hei,hade,sokk,bukse.

Han forstår så og si alt vi ser til han. Og svarer ja og nei ettersom hva han har lyst til om jeg spør han om han feks vil bade.

Han drikker fint vann av kopp,ikke saft for det er så godt at da går det litt for fort:)

Spiser litt med skje selv,og seff brødskiver osv selv. Han kan klappe,blåser i fløyte/munnspill. Han er utrolig løsningsorientert og prøver hele tiden å dra stolen bort til benken,klatre i skuffer,drar frem badevekta så han blir høy nok til å pelle i hyller osv.

Kjempeflink til å hjelpe til med å hente ting til meg,putte poteter i kjelen,ta ut tøy av tørketrommelen,rydde leker osv.

Vet hvor tissen,nesa,puppen øyet munn og navelen er.

Han gjør seg stort sett forstått ved kroppspråk der verbalt mangler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...