Gå til innhold

Hvorfor IKKE flytte til Sverige??

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det mange minus med å bo i Sverige istede for norge (evt jobbe i norge) ?. Var noen som sa at ALT var bra med Sverige ,Luxus skoler og billige barnehageplasser osv,osv..

Videoannonse
Annonse
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Vanskelig å få jobb og dårligere lønninger.

Sverige er med i EU, og for meg er det helt klart en god nok grunn til å skygge banen.

Skrevet

Billigere å bo,billigere mat osv og varmmat hverdag på skole..men har en i familien feks omgansyke,så må alle i familien være hjemme i 48t etter at den som er syk,kastetopp el hadde diare siste gang.

og barnehager er billig,men definitivt sære regler der..

man får ikke lov å ha barna i barnehagen,fra barnehagen åpner og til den stenger,man får heller ikke låv å ha barna i barnehagen om en av foreldrene har fri,har mann satt opp at barna kommer feks 830,så får man ikke komme inn i barnehagen 825,da må man vente til 830.

å om du bryter reglene,så mister man barnehageplassen.

dette vet jeg,forde jeg er tante til ett barn i barnehage og ett barn i skole i sverige.og der har den ene av foreldrene gått på skole,og de dagene det har feks vært lese dager til eksamen,så får de ikke dra på butikken,ikke jobbe i hagen,ikke stå å prate med naboer osv..

de får riktignok varmmat hverdag i barnehagen også,og barnehagen er åpen til kl 18,men det er svært sære regler for bruk av plassen.

Skrevet

Er det ikke dårligere ordninger når man blir syk? Feks at man kan bli sykmeldt 1/2 år hvis man får kreft (i Norge er det 1 år), og diverse annet.

Skrevet

Det er høy arbeidsledighet og lønningene tilsiser at man har dårligere råd enn hva man har i tilsvarende jobb i Norge.

Hører også at det er dårlig barnehagedekning mange steder, og det er ikke vanlig og EIE hus/leilighet, men leier...Iallefall til man er gift og har fast jobb og har kontrollerte/organiserte forhold både på jobb/økonomisk og privat.....Det er vel stort sett i Norge alle har "rett til" og kjøpe seg leilighet når man skal flytte hjemmefra.....Man sier det er vanskelig for nyetablerte og kjøpe bolig i Norge, men da bør man se i andre Europeiske land....

Skrevet

Jeg har bodd i Sverige i tre år, så kan svare på litt :)

Det er veldig billig med bhg og varmmat er et stort pluss både i bhg og skolen. Men som ny i vestfold skriver, så er det veldig strenge regler. Man får bare ha barnet i bhg den tid man jobber eller studerer + reisetid. Dvs, man får i teorien ikke gå i butikken, ikke dra til frisøren, ikke dra til legen mens barnet er i bhg. Og absolutt, hvertfall ikke, ha barnet i bhg mens man har fri! Noen bhg skal til og med ha kopi av arbeidstidene fra jobben, andre bhg er litt slækkere og stoler på at foreldrene skriver de korrekte tidene på skjemaet. Et pluss igjen derimot, er at bhg er åpen fra kl 6-18, så man må ikke ha en 8-16-jobb..

Når man er arbeidsledig, hjemme med yngre søsken eller sykemeldt får man i de aller fleste kommuner ha barna i bhg 15 timer i uka. Noen kommuner fordeler det på tre dager, ca fra 8.30 til 13.30. Andre kommuner fordeler det på fem dager, ca fra 8.30-11.30. Da misser barnet både frokost og lunch i bhg og kommer ikke akkurat inn i gruppa. Om den ene forelderen jobber skift og feks må levere kl 15.30 og den andre forelderen henter kl16.30, så får barnet bare være i bhg denne ene timen. Om ikke bhg er veldig fleksibel og ser barnets behov i det hele, men det er dessverre de færreste...

Hvis man skal reise bort feks fra fredag til søndag og besteforeldre skal passe barna, så får barna i utgangspunktet ikke være i bhg den fredagen. Til og med hvis man skal bruke noen feriedager på å pusse opp huset, får ikke barna være i bhg.

Man jobber lengre dager i Sverige. 9 timer arbeidsdag. Samboeren var borte fra kl 6- 17 i visse perioder pga reisetid og jobbetid. For meg var det veldig slitsomt, men alle svensker takler det jo.

Skolene er vel omtrent som her egentlig. Eller, de er nok hakket flinkere med barn med spesielle behov, men det kan jo også være store forskjeller fra skole til skole akkurat som her.

Ja, det er billigere mat, men huspriser er omtrent som her hvis man skal bo litt sentralt. Og lønningene er MYE lavere. Så vi følte ikke at vi satt igjen med mer penger i Sverige enn her, til tross for billig bhg og billigere mat. Jobber man i Norge blir vel dette hakket bedre.

Jeg liker bedre det norske helsesystemet. Det var plundrete å få hastetime når man var syk, og måtte da oftest heller oppsøke "akuten" på kveldstid. Ergo - sitte i kø i opptil timer.. Der jeg bodde fikk man ikke prate med noen i tlf når man ringte legen. Man kom først til en tlf-svarer også ble man ringt tilbake senere på dagen. Ikke så kult om da sitter på bussen... "Hei, jeg vil ha en gynekologisk undersøkelse..."

Tja, hva mer.. ;) Som du skjønner, så syns jeg livet i Sverige var sinnsykt tøft. Så nærme, men likevel så annerledes.

Skrevet

Ja, det er veldig vanlig å leie. Det finnes ikke noe privat marked som her. Det er store firmaer som leier ut boliger og man må stelle seg i kø når man vil ha leilighet. Altså kan man ikke være så altfor kresen på hva man skal ha, for man må nesten bare ta det som blir ledig. I store byer kan det være veldig lang ventetid.

Skrevet

Det er nok dårligere ordner der ja. Det var veldig mye diskusjoner rundt det da jeg flyttet fra Sverige igjen. Det var noe om at svenske nav ville ha alle sykemeldte til å prøvearbeide, altså helt uavhengig om du hadde sterk angst eller kreft, eller ms. Og de som nektet, mistet sykepengene sine. var mange debattinnlegg den gngen om hvordan försäkringskassan/ fk (svenske nav) ødela livene til mennesker. Videre kan fk "gi avslag" på en sykemelding gitt av en lege, fordi fk mener at det ikke finnes grunn til sykemelding uten å ha møtt pasienten!

Skrevet

Jeg er svensk, men flyttet hit for ca 10 år siden. Min mor fikk tykktarmkreft for et par år siden og var sykemeldt i 8 uker!!! 4 av dem var før operasjonen... En uke etter operasjonen (hun hade akkurat kommet hjem fra sykehuset) ble hun ringt opp av Førsækringskassan som lurte på om hun var frisk nok til å jobbe. Da hadde de ikke analysert svulsten og hun visste ikke om hun måtte på cellegift... Umenneskelig...

Mine foreldre er i starten av 60- årene og går av med pensjon ved 65. De har jobbet fulltid siden vgs begge to, i "vanlige" jobber (vekter og sekretær), og får ca 7000 i pensjon. De er skilt så kommer til å få det tøft økonomisk. Mamma eier leilighet, men leien er på nesten 5000...

Min bror jobber fulltid innen industrien, jobber 7-16 hver dag og får utbetalt litt over 10 000 i mnd og har en datter.

Vi har det veldig bra i Norge. Mulig det er bra for de som har en god utdannelse og jobb i Sverige, men tilhører man "arbeiderklassen" er det rimelig stramt økonomisk. Billig mat veier på ingen måte opp for høy arbeidsledighet, billig mat og bhg! Når det er sagt synes jeg det er langt hyggeligere og triveligere i Sverige enn i Norge (Østlandet med Oslo/Bærum). Det er mer avslappet og folk er venneligere! Ta butikken for eksempel, både kunder og de ansatte er mye venneligere i Sverige!!! Så penger er kanskje ikke alt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...