Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 jeg bør ikke få et barn til. Det er egentlig helt umulig. Jeg er 38 år og gift med manne jeg elsker over alt på jord. MEN økonomien vår er ikke av den beste, det traff meg plutselig i dag at den er katastrofal. Vi er ofte nødt til å bruke kreditt for å overleve. Jeg har ikke vist hvor ille det har vært før på morran i dag, da fortalte mannen min det. I bilen på vei til jobb gikk det opp for meg at det er galskap og få et barn til. Og å satse på å få orden på økonomien og så få barnet går ikke. Det er vi for gammle til, det er jo ikke noen hemmelighet at vi ikke er direkte unge lengre. Så nå sitter jeg her og tenker på hva pokker vi gjør. Ikke shopper vi noe særlig, ikke fester vi, ikke reiser vi. Men ser jo at noe må vi gjøre. Tips mottas med stor takk.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 Klipp kredittkortet. Sett deg ned med de siste mnds kontooversikt, og se hvor pengene går. Sett opp matbudsjett, og andre budsjetter. Hold deg til det. Gå over alt dere bestiller- Tlfabonnoment, forsikringer, avis, osv. Se om du kan få det billigere. Noe du mest sannsynlig kan. Pengene må jo gå et sted, viktig å finne uta det, og fikse det. Er det mulig å jobbe litt ekstra en periode og tjene opp litt mer?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #4 Skrevet 5. september 2011 Få hjelp av nav til å sette opp budsjett, evt sette opp betalingsplan ol. Har fått stor hjelp av de selv!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #5 Skrevet 5. september 2011 Barn fortjener kun det beste. Jammen bra du oppdaget at du ikke har råd til å ha flere barn. Skaff deg bedre økonomi så du klarer å fø på de ungene du allerede har.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 Det første dere må gjøre er å sette opp et skikkelig budsjett. Alle penger inn og alle penger ut, da ser du fort hvorfor dere går i minus. Ta vare på alle kvitteringer fra matbutikken i en måned, sett deg ned og gå gjennom dem med markeringstusjer. Marker det dere MÅ ha med en farge, snop, brus og øl men en annen farge, vaskemidler med en tredje. Da får du oversikt over hva dere bruker penger på i matbutikken. Kan ofte være penger å tjene på å handle stort andre steder, vaskemidler på Nor-Engros f.eks. Gå gjennom forsikringene og send forespørsel til flere selskap, ofte kan en prute ned prisen ganske mye. Kutt alt av abonementer, ukeblader, bøker osv en periode, bruk biblioteket. Dere har vel billigste abonement på telefon, ofte har man bare det abonementet som fulgte med en telefon, ikke det som passer bruken din best. Ring og spør teleselskapet dere bruker, og hva med fri familie, dere har vel det? Fyll bare bensin på søndager, da er det billigst. Handle mat bare en gang i uka og planlegg godt. Handle på tilbud og fyll frysa, men ikke glem å bruke det! Mange ting en kan ta tak i...
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #7 Skrevet 5. september 2011 Gå gjennom kontoutskriftene deres for det siste året. Lag et skjema hvor du skriver inn hva som gikk hvor. F.eks klær, mat (en for matbutikk og en for mat som dere har spist ute), apotekvarer, osv. Da ser du hvor pengene går. Jeg ble overrasket over hvor mye jeg brukte på klær, f.eks. Selv om jeg ikke har mange fine klær handlet jeg en del på salg osv slik at jeg hadde mange plagg som jeg egentlig ikke brukte så mye eller matchet hverandre. Så er det lurt å ta kontakt med NAV, slik som ble nevnt og få et budsjett hvor dere setter bort samme summen hver mnd, slik at dere ikke får dere en overraskelse når f.eks strømregningen kommer. Håper at det ordner seg for dere.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #8 Skrevet 5. september 2011 Du kan jo få barn til du er ca 45, så dere har det jo ikke så travelt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå