Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #1 Skrevet 4. september 2011 Venter barn nr 2, og sitter allerede og bekymrer meg over hvordan jeg skal klare å lage middag hver dag med to små (hun jeg har nå blir 2 når neste kommer). Har lyst på en vannfast plan for middagslaging, slik at jeg slipper dette planleggings-styret og stressingen. Har dere noen tips? Vet jo at det går an å lage ukes-meny, men synes ikke det heller er bra nok. Skulle nesten ha fantes en ferdig ÅRS-plan for middag, der alle matvarene du trenger kommer på døra hver dag... Tips mottas med stor takk! PS er glad i å lage mat mest mulig fra bunnen, men kan jo godt variere med litt halvfabrikata iblant...
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Ukesmeny er nok antageligvis det beste. Sett deg ned hver fredag, f.eks., planlegg neste ukes middager, og handle inn på lørdag. Du sparer masse tid, og ikke minst penger, på det! Du kan også forberede neste dags middag kvelden før - sett frem alt du trenger, tin kjøtt/fisk osv. Må bare være litt kreativ :-)
Helann og lillebror Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 Jeg har tre tips: Planlegging, planlegging og planlegging...! * Vi har en middagsliste som går over 6 uker, og så begynner den på igjen. Har noen superkjappe, noen mellomkjappe og noen "luksus"-middager innenfor hver uke og stokker om ettersom det passer seg. Vi er to som går turnus, så når den ene er på vakt går det i lettvinte middager. Hvis en har fridag kan vi unne oss litt mer luksus. Eldstejenta vår har vært allergisk for egg og melk inntil nylig, så vi lager det meste fra bunnen. * Av og til går vi ut og spiser, men det blir ikke så veldig ofte. * Vi handler inn 1 gang i uka. * Enkelte middager lager jeg store porsjoner av og fryser ned det som blir til overs, så har vi en lettvint middag en annen dag. * Jeg har en 1-åring og en 3-åring. Eldstejenta står gjerne ved kjøkkenbenken og hjelper til, eller jeg setter henne i gang med perling, tegning e.l. på kjøkkenbordet, hvis hun ikke er innstilt på å leke for seg selv. Minstemann leker fint på gulvet hvis han ikke er for sulten. Er han det, setter jeg ham i Ikea-stolen og gir ham noen agurk-/tomatbiter e.l. * Vi skjærer av og til opp grønnsaker kvelden før og legger det i bokser i kjøleskapet. * Skal vi ha poteter til middag, koker jeg dem opp under frokosten, skrur av plata og lar dem stå der til vi kommer hjem fra jobb. Statens Ernæringsråd ville sikker hatt noe å si på det, men... Da trenger de iallfall bare et kjapt oppkok og så er de ferdige - og smaken er den samme! Du finner nok dine egne triks etter hvert - det kommer til å gå så bra, så!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå