Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #1 Skrevet 4. september 2011 Er det egentlig så galt? Hvorfor er det et problem for de ansatte at noen ikke vil at barnet skal sove maks 30 min f.eks? Jeg har sett en del debatter her og på andre forum om nettopp dette, og det slår meg at det er svært ofte førstegangsmødre eller mødre som har fått en attpåklatt som syns det er helt i orden at barnehagen lar det skure og gå med søvnen. Selv er jeg mor til tre tette og det kan bli relativt fatalt om jeg kommer klokken fire til en sovende unge. Det er ikke fordi jeg ikke liker å være sammen med barna mine, men som mor til tre har jeg et ansvar for at alle barna mine fungerer optimalt, og jeg har også et ansvar for at JEG fungerer optimalt - og ærlig talt; jeg fungerer ikke optimalt om jeg ikke får noe som helst "voksentid" på kvelden fordi barnet har sovet i barnehagen. Mine barn kan ikke sove lenger enn deres "tilmålte" sovetid i barnehagen. At ansatte skal gå rundt å snakke om dette syns jeg er direkte usmakelig. Dere må huske at disse barna dere lar sove for lenge og når DERE syns de blir slitsomme fordi de er litt slitne, - dette er barn dere ikke ser før dagen etterpå igjen, mens vi som foreldre må sitte igjen med dette barnet som kanskje skal være oppe til 2330 fordi det ikke får sove. Og da igjen er dette barnet utrolig trett dagen etterpå og sirkelen blir verre. Heldigvis har vi en barnehage som HØRER på oss, og jeg tviler på at de mener vi er direkte kontrollerende med søvnen, det har aldri vært et problem for de at barna våre ikke skal sove mer enn 60 og 30 min. Dersom de ansatte går rundt og snakker om oss fordi vi ønsker å ha en familie som fungerer - vel, da er det noe riv ruskende galt med barnehageansatte rundtom. Vår første gikk i en familiebarnehage hvor alle barna sov fra 11 og litt utover. Mitt barn sov ikke. Dette var et lite problem for eieren så hun la ofte barnet vårt allikevel. Resultatet ble et "helvete" i form av en unge som aldri ville sove på kvelden. Og jodajoda, koselig med tid med ungene, men det handler litt om prinsipp og også om trivselen til barnet. Vi tok henne fort ut. Jeg tror nok mange som mener det bare er å la det suse og gå med søvnen har barn som enten ikke blir negativt påvirket av for mye søvn eller som kun har ett barn, eller ikke har noen store problemer med å ha ungene rekende oppe til langt på natt. Flott for dere, men dersom dette er noe som blir sett "negativt" på i barnehagen så er det VELDIG sjokkerende.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #2 Skrevet 4. september 2011 Hei. Jeg jobber i barnehage på småbarnsavd. Det er IKKE et problem for oss at barna, bare får sove 30 min. ell. Så lenge det er "greit" for barna! Det er virkelig ikke gøy, når barna(t) er så trøtt at det sovner ved matbordet. Bliver lagt og må vekkes igjen etter den avtalte tid (som vi synes er alt for lite) barnet er umulig og vekke, skriker og gråter sårt. Da skulle jeg virkelig ønske at foreldrene kunne se barnet!! Vi har selvfølgelig snakket med foreldrene til barna, men de bestemmer. De barn hvor det ikke er et problem og vekke de etter den avtalte tid, er selvfølgelig ikke et problem for oss. Vi er jo på jobb!! Tror mange foreldre sliter med at legge barna, hvis de ikke nesten "besvimer" når de blir lagt?
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #3 Skrevet 4. september 2011 Tør jeg spørre hvor gammle barna dere snakker om er ? Jeg har en datter på 18 mnd , hun sover mellom 60 til 120 min i bhg pr dag. De sover fra kl tolv. Her hjemme legger hun seg kl 19:00 Masse tid til voksentid da. Jeg henter henne ca kl 15 i bhg. Jeg er førstegangsmor og blir andregangs i januar . Høres rutinen gal ut ??
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #4 Skrevet 4. september 2011 Vi har sagt at de kan styre søvnen selv, dette fordi hun blir veldig ekstrem når hun er trøtt. De merker det veldig godt og legger henne da med en gang. Ofte ligger hun bare og hviler uten å sovne helt. Hun er 18 mnd og har akkurat begynt i barnehagen, det blir sikkert annerledes når hun blir større. MEN hvis hun sover for lenge eller for sent i barnehagen er hun våken til senest 21.00 så det er ikke stor krise. Men har ei venninne med en datter på 13 mnd som også akkurat har begynt i barnehagen. Hun er sliten hele dagen i barnehagen fordi hun får for lite søvn. Dette har min venninne sagt til meg altså. Hun ene som jobber i barnehagen har sagt til min venninne at datteren får altfor lite søvn og pleier å sitte på fanget å gråte i opptil en time og gni seg i øya. Men hun får ikke lov til å sove lenger enn så så lenge. Og det eneste som skjer hvis hun sover litt for lenge er at hun våkner litt tidlig (en halvtime tidligere) enn hun pleier og kan holde på helt til 20.00. Så der syns jeg det blir helt feil av min venninne. Syns synd på datteren hennes
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #5 Skrevet 4. september 2011 Jeg forstår at det er slitsomt for personalet at barna blir slitsomme på slutten av dagen. Min erfaring som trebarnsmor er at denne slitenheten går over når vi kommer i bilen. Jeg pleier også legge barna mine 1900 men når de sover for lenge så er de våkne til langt på natt. Jeg selv legger meg 22 og når en unge har sovet i bhg for lenge, så vil stort sett ikke de andre sove fordi den ene er våken, og da kan de holde det gående lenge.. Ikke ønskelig hos oss i alle fall. Og jeg er et voksent menneske som jobber, så er far, så vi har ikke stort annet valg enn å hente 1530-1600 - og det skulle bare mangle at de ansatte klarer å "holde ut" med barna til det. Heldigvis: har aldri vært noe problem
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #6 Skrevet 4. september 2011 Som førskolelærer lærer vi at barna er født med evnen til å styre sine biologiske behov selv.. Må d bæsje gjør det det, er det tørst, sulten, trett eller har behov for kroppskontakt, så gir det uttrykk for det . Vi er trent i å ta barnas behov på alvor, og dekke deres behov, slik at utvikling og læring kan skje.. Derfor synes jeg det er fælt med foreldre som setter egne behov for voksentid, fremfor et barnas primære behov først. Og vi vet at unger som er overtrette har liten utbytte av læring og annen stimuli, fordi et av de grunnleggende behov ikke er dekt! Ja det er slitsomt å ha småunger og man blir som voksen ekstremt sliten og føler seg uttygd og utspytta, men ungene blir da større og vil etterhvert klare seg selv, og bli trygge gode og veltilpassede barn, om du tar deres behov på alvor! Barn som får styre sin søvn, sitt matinntak osv selv, lærer seg å ta kroppen og egne behov på alvor, de lærer seg å stole på seg selv og sine føleleser og behov!! Hilsen en snart 4 barns mamma som lar barna sove når de vil, og har aldri hatt problemer med unger som er oppe halve natten av den grunn!!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. september 2011 #7 Skrevet 4. september 2011 Jeg vet ikke om intensjonen din er å provosere, i så fall, gratulerer, du klarte det! Jeg er veldig glad for at ikke du jobber i bhg til barna mine... Som snart firebarnsmor, og som småbarnspedagog, så burde du bedre enn noen vite at barn er ulike, og at det slett ikke er alle barn der det man lærer på et studie passer til. Faktisk finner jeg det skremmende at en som kaller seg pedagog og har tre unger ikke har skjønt såpass enda... Det er faktisk ikke alle barn som klarer å regulerer søvnen sin selv på en slik måte at det lar seg kombinere med et normalt familieliv. Noen barn gjør det, to av mine har klart det ganske bra selv, mens to av de andre har vi måttet overstyre. Vesla har vært så vrien her at vi oppsøkte søvnpsykolog. Hun MÅ overstyres, eller går det utover hele familien, også de andre barna våres som jo tross alt fortjener å sove godt. Eller gjør de ikke det anonym 20:00? Og når en søvnpsykolog som er ekspert på søvn mener det er helt riktig av oss å vekke henne etter gitt tid for å få orden på søvnen hennes, så fatter jeg ikke helt hvordan en bhg-ansatt skal føle seg bedre rustet til å mene det er galt? Jeg pleier normalt ikke ønske vondt over andre, men vet du hva anonym 20:00, jeg håper du får en unge som vår minste på søvn. Da skal du pent få spise i deg hvert eneste lille ord :-) Vi har nemlig hatt en del nattevåk med de tre første barna våres, men vi ante ikke hva virkelig trøbbel med søvnen betydde før hun kom. Det å være en erfaren mamma og pedagog (er pedagog selv) er ikke alltid til så mye hjelp...
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #8 Skrevet 4. september 2011 Hva faan vet vel du om jeg jobber i barnehagen til din unge eller ikke ???? Så en søvnpsykolog vet bedre enn både erikson, piaget og vygotsky tilsammen er det det du mener ?? Når jeg begrunner hvorfor jeg er imot å drive å vekke ungene, er det begrunnet i teori som er utarbeidet av psykologer og forskere over år, og vi hadde ikke bestått noe som helst eksamen om vi var på bærtur, og dessuten har jeg da yrkesstolthet, så klart jeg har tro på å oppdra ungene utifra det forskningen sier er best for dem ja ,vi er også trent i å se om utviklingen til ungene ikke er innenfor normalen, og derfor samarbeider vi i barnehagen med instanser som ppt, habilitering, helsestasjon osv. Nei ta deg heller et oppgjør med deg selv du, og ditto tilbake til deg sier jeg bare, du er ei fæl, ond kjærring og jeg forbanner deg like myw tilbake ***!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #9 Skrevet 4. september 2011 Nei så fremt det ikke er snakk om store avvik i utvikling pga sykdom, misdannelse eller andre medfødte feil, skal jeg da klare fint å få ungen til å sove, nettopp fordi jeg tar ungens grunnleggende behov på alvor, ergo null problem Alva! Anonym 20.00
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. september 2011 #10 Skrevet 4. september 2011 Fordi ingen i bhg til mine unger venter barn nr 4, derfor vel! :-P Nå er det nå en gang slik at det finnes mange forskere, og noen mener at barn i perioder må ha hjelp til å finne gode søvnvaner. Søvnpsykologen jeg gikk til bygger kanskje sitt grunnlag på andre enn Erikson, Piaget og Vygotsky? Som en naturlig del av å studere, har i hvertfall jeg lært meg kildekritikk, og å ikke sluke en eller flere teorier rå som rene fakta. De er jo nettopp det de er, teorier. Og deres teorier fungerer ikke på alle barn. Noe som fører til at man kanskje ser seg om etter andre teorier. Beklager, men du gir ikke akkurat et bedre inntrykk av deg selv slik du svarer her.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #11 Skrevet 4. september 2011 Ingen vet at jeg venter nr 4 - bare så det er sagt! Og til din opplysning er det de samme utviklingspsykologiske teorier i førskole og lærerutdanningen i dag som det var for 30 år siden. Man kan mene hva man vil om dem, men i hele verden er det disse som gjelder på barns utvikling, som da går i ulike stadier, og som har ulike syn på det å tilrettelegge for barns lek og læring. Og som nevnt over her, ikke alle barn har evnen til å styre seg selv, derfor har man ulike hjelpeinstanser med spsialpedagoger som kan komme å utrede om det finnes utviklingsavvik på barnet, og legge til rette for god og riktig utvikling ut i fra nivå. Uansett, det var ikke det som var poenget mitt her til å begynne med, poenget var foreldre som nekter ungene sine de grunnleggende behov fordi de er qavhengige av å ha voksentid, selv om det går ut over ungene ( fratar dem grunnleggende behov for søvn) Fordi de selv skal legge seg ti, og er avhengige av å få ungene i seng så tidlig at de får sine tilmålte timer med "alenetid" I mitt hode er det bedre å la ungen få sove i barnehagen, for så å være oppe til 21 på kvelden, legge seg trygg og fornøyd fordi ungen sitt behov har blitt tatt på alvor! Jeg er imot å holde ungene våken i barnehagen bare fordi at foreldrene vil ha de seng senest 18.30, så de får ha sin alentid, når ungen fint hadde kunnet tatt en hvil i barnehagen ( fått dekt sine behov) og vært opp til 21 og lagt seg etter å ha vært trett !! Hva tror du poden føler, når kroppen sier den er trett - men vi voksne gjør alt vi kan for å holde de våken fordi det er for sent på dagen ?? Uff nei, får helt vondt av de ungene jeg!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #12 Skrevet 4. september 2011 For et svar 20:58! Vanskelig å få øye på noe som helst profesjoalitet gjennom disse skrevne ord! Jeg vet som alle andre her ikke noe om hvilken barnehage du jobber i, men jeg tillater med å håpe på at det ikke er i den barnehagen barna mine går i.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #13 Skrevet 4. september 2011 Vi har et motsatt "problem". Vårt barn på litt over året liker godt å sove to ganger om dagen, og det gjør han i helgene og ellers når han er hjemme med oss. Det er forsåvidt greit at barnehagen prøver å la han sove bare en gang, men jeg synes det blir for lite søvn i barnehagen. Det blir ofte litt sent etter lunsj før han blir lagt,og så vekker de han igjen til tsiste måltid (noe han greit kan klare seg uten siden han får tidli middag), dvs ganske kort tid etter legging (blir maks 1- 1 1/2 time) Ja han sovner veldig raskt om kvelden da, men det er ikke viktig. Jeg synes det er mere kos med en opplagt og happy unge som legger seg i 8-9-tiden, en en som er trøtt og sur hele ettermiddagen.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #14 Skrevet 4. september 2011 En begrunning ville jo vært fint da, og begrunn utifra relevant teori gjerne? 20.58
Gjest Skrevet 4. september 2011 #15 Skrevet 4. september 2011 20.58 :Det her syns jeg var et unødvendig og stygt svar. Det lyser ikke akkurat hyggelig pedagog av deg. Har jobbet i barnehage i 14 år og kan bare si at vi som jobber med barn er IKKE trent til å se alle deres behov. Jeg har stor tro på god dialog med foreldrene og finne et opplegg som passer for alle parter. Foreldrene er de som kjenner ungene best og sånn er det bare. Utrolig glad for at jeg ikke jobber sammen med deg for det vet jeg at jeg ikke gjør!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #16 Skrevet 4. september 2011 Barenhagen min følger mitt barns behov, og legger han når han et trøtt, men ikke etter kl 15.00. Han har som regel to lurer. Av og til får han en når han kommer hjem også. Slike Nazi- tendenser som å ikke la barn sove når de er kjempetrøtte, eller vekke de før de er uthvilt, nei det har jeg absolutt ikke troen på. FY SKAM!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #17 Skrevet 4. september 2011 Vet du Alva, merker at du har en haug med barn og er sliten og lei, for surere kjerring skal man lete lenge etter....
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #18 Skrevet 4. september 2011 I bgh der tulla mi går får hun sove alt hun vil frem til kl.15. Da vil jeg helst at de ikke legger henne. Jeg vil at hun skal ha det godt både i bhg og hjemme også. Så hvis de prøver å legge henne klokka tolv og hun ikke vil sove da, kan de legge henne litt seinere istedet! Dattera mi er 2 år + jeg har unger på 5 og 7 Mannen reiser ekstremt mye, så jeg er stort sett alene med dem. Men det stopper ikke meg i å ønske at ungene også har det bra i bhg, hvor de tross alt er mesteparten av dagen...
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #19 Skrevet 4. september 2011 Klart man skal finne en løsning som passer alle, men vi i barnehagen skal tenke på barnas beste, sånn er det, og en ansvarlig pedagog vil snakke med foreldre som nekter ungene sine grunnleggende behov som beskrevet i et innlegg over her ! Men ja, begrens gjerne til ingen dupp etter 15. Regne med du er en assistent, ettersom du ikke kan argumentere med meg uten å kalle meg teit å dum utofra faglig teori?
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #20 Skrevet 4. september 2011 Glemte å si at vi som er førskolelærere er drillet i å se branas grunnleggende behov og viktigheten av dette i utviklingen!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #21 Skrevet 4. september 2011 Ja, for du som er pedagog er jo virkelig inne på noe i ditt forsøk på å få oss andre til å skjønne poenget!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #22 Skrevet 4. september 2011 Det var i hvertfall et saklig svar *rister på hodet* Hva er det av det jeg sier du er så uenig i da, klarer du å komme frem til det?
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #23 Skrevet 4. september 2011 20.00 Vær så snill og si at du tuller!! Hvor har du tatt førskolelærerutdannelsen din? Jeg er også førskolelærer og spesialpedagog og jeg er veldig uenig med deg!! Det finnes selvfølgelig tilfeller hvor barnet kanskje burde få sove litt lenger, men at barnet skal få styre søvnen helt selv er jo absolutt ikike rett for alle. Dersom du jobber som ped.leder bør du jobbe litt med deg selv og det å se utenfor din egen sfære. Selv om dine barn har kunne sove så lenge de vil uten å kludre til nattesøvnen så vil ikke det si at det gjelder alle barn. Det er jo ikke bare for foreldrenes del, men først og fremst for barnets del at det er viktig med en god og lang nattesøvn. Å skulle møte alle intrykk i barnehagen og begynne dagen med å være trøtt er ikke bra for noen barn.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #24 Skrevet 4. september 2011 Hva du har bestått og eventuelt ikke bestått av eksamener havner langt bak i rekken av det som fremstår som vesentlig med en mamma/pedagog/barnehageansatt som forbanner andre mødre, og kaller dem for onde, fordi dem har gjort seg andre erfaringer enn det du selv har gjort.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #25 Skrevet 4. september 2011 22.01 Jeg tipper du er "førskolelærer" 20.00. Og etter å ha lest videre nedover på svarene dine så håper jeg ikke du jobber i barnehage. Kan ikke se hva Alva har skrevet her som skulle få deg til å reagere på denne måten...Hjelpes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå