Gå til innhold

Arv og sånn....egne barn og stebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far har meget god økonomi og jeg vil arve relativt mye penger. Selv trenger jeg ikke pengene da min mann og jeg også har god økonomi. Ønsker at mine barn skal arve fra deres morfar, men hva med min manns datter? Hennes mor har det trangt og det har besteforeldrene hennes og. Min manns familie har heller ikke penger.

Er det urett ferdig å la mine barn arve, og min stedatter ikke?

Synes dette er vanskelig! Noen med erfaringer eller tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din stedatter har verken arverett etter din far eller etter deg. Og det er selvfølgelig ikke urettferdig at hun ikke får noe av arven.

Om barna er umyndig så regner jeg uansett med at de ikke får penger rett i handa så da vil det ikke vises i hverdagen at dine barn har arvepenger på konto og man trenger ikke gjøre noe stort nummer av det.

Skrevet

Selvfølgelig skal ikke din stedatter arve din far. Men du kan jo når den tid kommer, gi henne noe hun trenger til hus, eller skolegang.

Skrevet

Din stedatter har ingen arverett og jeg syns det blir feil å nevne dette for din far såfremt ikke han på eget initiativ ønsker gi noe til henne. Du sier at du og din mann har god økonomi så hun er vel noe sikret vil jeg tro.

Det er ikke urettferdig men jeg må bare si at det er veldig fint av deg å tenke tanken...om du skjønner;)

Skrevet

Din datter kan arve 470 000 skattefritt etter din far hvis du fraskriver deg arv. Din stedatter må eventuelt skatte av en arv da hun overhode ikke har noen arverett etter din far. La din datter arve sin morfar og sørg heller for din stedatter på andre måter er mitt tips også. Det er jo ikke sikkert at faren din vil at din stedatter skal arve heller? Evnt kan han jo skrive et testamente hvor hans ønsker er ivaretatt. har akkurat arvet selv, og jeg fraskriver meg en del til mine barn. smart måte å gjøre det på, men overformynderiet kommer inn og blander se så midlene blir jo låst, men det får gå.

Skrevet

Enig med de som har skrevet tidligere.

Må bare få si som anonyme 21:35 nedi her - for en fin tanke ovenfor stedatteren din. Du høres ut som en flott, rettferdig stemor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...