Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #1 Skrevet 3. september 2011 Min sønn er i den kinkige perioden hvor han er midt mellom alt av seter Han er 16 kilo og 92 cm (har fylt 3 år for en stund siden), så strengt tatt kan han sitte i 9-18 seter en stund til, men de virker små og trange til ham, han sitter ikke godt. Nå har han HTS BeSafe Comfort, og det begynner å bli snøtt. Jeg synes han er for liten til 3 punkt sele, men regelverket sier jo at barn over 15 kg kan bruke 3 punkt, og barn OVER 18 kg SKAL bruke 3 punkt. Jeg vet ikke hvor lenge det er til han er over 18 kg, han er i en vokseperiode nå, har strukket seg masse på kort tid (liten 3 åring) og føler som sagt at Comfort setet begynner å bli snøtt, han klager over at det er trangt også. jeg bruker ikke masse klær når han er i setet, joggebukser eller ullribb og genser, ikke jakker eller ytterklær av noe slag, så han får ikke brukt mindre klær i setet. Jeg har sett på Akta Graco Nautilus, han sitter godt i det setet, men 5 punkt selen vil nok bli for liten ganske fort, for de er korte. Kan jeg da bruke 3 punkt? Jeg synes feste til 3 punktselen var god i dette setet, men alikevel, han er jo så liten Han fyller jo kravene for vekt og sitter godt i setet, men det virker så voldsomt. Han er jo lille gutten min Og han kan ikke bruke bakovervendt, han får panikk. Prøvd opptil flere ganger, og han hyler i panikk hele kjøreturen.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #2 Skrevet 3. september 2011 Dersom han sitter framovervent er det bedre med 3 punkt enn 5 punkt visst nok. Vår eldste satt i vanlige beltestol fra han var vel 2,5 år, og det var ikke noe problem. Han var da 100 cm og 18 kg. Ellers så er det feil at de skal sitte i 3 punkt sele etter 18 kg. Om de sitter bakovervendt, skal de sitte i 5 punktsele, og de kan sitte bakovervendt opp til de er 25 kg.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #3 Skrevet 3. september 2011 Ja det blir jo selvsagt riktig Tenkte bare ikke over at jeg skulle ta med det når han ikke kan sitte bakovervendt Takk for korreksjonen HI
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #4 Skrevet 3. september 2011 min 3 åring sitter i en maxi cosi rodi med 3 punktsæler =) justerbart i ryggen og god støtte ved sidene! kan ta bort ryggen når han skal begynne med bare pute om noen år.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #5 Skrevet 3. september 2011 sitter de stødig i 3 punktseler, eller er det mye slækk da? Og hvordan er det med det faktum at de selv kan ta av seg selen? Var det er stort problem, eller tok de poenget rimelig fort?? Jeg vurderer sterkt Nautilus setet med 3 punktseler, men er ikke helt trygg på tanken Har jo også sett tester som viser at barn i 5 punkt fremovervendt får mye større skader enn hvis de bruker 3 punkt (ihvertfall i hodet/nakke), men det virker som sagt så voldsomt når han er den lille pjokken min
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #7 Skrevet 3. september 2011 Akta Graco Cosmic kan du bruke lenge med 5-pkt seler. Jeg ville aldri gått over til 3-pkt seler på en som er så liten. Selen vil fort komme feil plassert på halsen..
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #8 Skrevet 3. september 2011 Cosmic comfort skal ikke brukes med 5 punkt fra 18 kilo det heller :/ Så da er man like langt i grunn Bakovervendt frem til 25 kilo, men siden han ikke kan sitte bakovervendt, så blir det hipp som happ på de to setene Mulig Cosmic har lengre belter slik at de ikke blir for korte like fort som Nautilus da, men om 2 kilo skal han jo stengt tatt bruke 3 punkt. Jeg så på cosmic når jeg sjekket Nautilus, men syntes ikke like godt om Cosmic, det virket ikke like komfortabelt, pluss at det virket så pløsete i trekket, altså at fyllet ikke var nok, og da får jeg litt negative tanker. HTS setene vi har hatt har alle vært helt stramme i stoffet og fyllet har vært "hardt", mens på cosmic virket det som om noe av fyllet var mykt om du skjønner?? Ang selenes posisjon, så ble det riktig med de beltebanene som er på setet, så det er ikke noe problem. Takk for svar Bare å komme med andre seter som kan være bedre enn Nautilus altså! HI
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #9 Skrevet 3. september 2011 i begynnelsen når hun oppdaget selene så tok hun dem av et par ganger, men det fikk jeg jo med meg så jeg stoppet og tok dem på igjen. forklarte at selene måtte være på, ellers så kunne hun ikke få sitte på bilen mer. hadde en stund problemer med at hun smatt skuldrene ut av 5 punktselene også, og hun syntes det var trangt og sutret av at de var vonde. men med det nye setet ble dette bedre =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå