Gå til innhold

Vekt i svangerskapet


Førstegangsgravid88

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 18. Jeg har nå lagt på meg 7 kilo allerede, og lurer på hvor mye som er vanlig å ligge på seg i svangeskapet? Jeg er ganske tynn i utgangspunktet og fikk derfor tidlig "gravidmage". Hvor mye har dere lagt på dere-? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det "vanlige" er vel 10-16 kg tror jeg.

 

Jeg la på meg 27 (!) , men 5 av de siste uken (var 13 dager på overtid), mye var nok vann. Jeg hadde lagt på meg 10 kg ca ved uke 14-15.

 

Har gått ned igjen det meste da (12 forsvant allerede på sykehuset!), men silter med de siste 4-5 kg enda, han er 17 mnd nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 18, og har lagt på meg 5. Verken lege eller jordmor har reagert på dette. Snakka med jordmor om dette med vekt, og ho sa at så lenge man spiste sunt, ikke proppet seg med sukker og junk, så skulle en ikke bekymre seg :-) Jeg har kvidd meg til dette med vekta, for jeg har hatt problemer med overvekt tidligere. Gikk ned en god del et år før graviditeten, men hadde fremdeles noen kilo til overs da jeg ble gravid. Nå har jeg bestemt meg for å prøøøve å ikke bekymre meg for vekta så lenge jeg spiser godt og sunt, og føler meg bra ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira 1+1 underveis ♥

Jeg er nå i uke 17, og har kun lagt på meg 2 kilo..... men vet av erfaring at vekten kun går en vei fra nå av;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp sinnssvakt masse i forrige graviditet, ca 45 kg totalt, og mener at kiloene kom fom uke 16 og utover. Jeg gikk opp 20 kg bare den siste måneden (mye vannvekt da pga svangerskapsforgiftning). Jeg hadde da medisinske komplikasjoner som kan forklare den ekstra vektøkningen, men det var likevel utrolig tungt for kroppen min å bære de ekstra kiloene. Jeg er derfor litt ekstra obs på vekta denne gangen (har de samme komplikasjonene nå) - men er klar over at det ikke er alt jeg kan styre. Jeg tenker at årsaken til kiloene er viktigere enn hvor mange de er. Har du lagt mye på deg fordi du har sittet i sofaen hele dagen og spist sjokolade så er ikke det nødvendigvis så bra, men om man lever et sunt liv så er de kiloene som kommer nødvendige graviditetskilo - og de vil gå greit å miste igjen etterpå.

 

Den første delen av svangerskapet er det forresten ikke noe mal på hvor mye som er vanlig å gå opp, men mener at jeg har sett/hørt noe om en oversikt fom uke 17. Husker ikke i farten hvor da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå i uke 17 og lagt på meg 7kilo. Dette er mitt andre svangerskap. Mitt første svangerskap var for 15år siden. Da la jeg på meg ca 12 kilo til sammen og alt fosvant uka etter han ble født. Spiser mer søtsaker denne gangen og drikker mye brus,som jeg ikke har likt tidligere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ingenting jeg. Er i uke 19 nå,og har ikke gått opp et eneste gram.. Jeg begynte nesten å gråte når jeg gikk på vekta hos jordmor idag. Jeg syns faktisk det er flaut,av en eller annen grunn.

Jordmor begynner å bli bekymret og tror ikke jeg spiser nok. Men jeg spiser virkelig helt normalt!,jeg bare har ingen økt matlyst enda.

Heldigvis har barnet vokst som det skal.

Grunnen til at dette bekymrer meg er fordi dette er min nr 2,og med første barnet mitt så la jeg på meg helt ifra begynnelsen. 30 kilo totalt,mye var vann da fordi jeg hadde svangeskapsforgiftning.

Egentlig så er det vel ingenting å være urolig for så lenge barnet har det bra og jeg er normalvektig,men jeg skulle ønske jeg kunne gå opp noen kilo snart. Da hadde det føltes mere normalt på en måte...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 18uker og denne uka har jeg gått opp min første kilo!! :) men har jo hatt mage i noen uker allerede, så skjønner ikke helt hvordan magen kan vokse, uten at jeg har gått opp noe i vekt:S er lita og nett fra før, så det syns fort med magen, men ikke på vekta.. men livmorsmåling hos legen, så vokser ungen bra, mulig jeg t.o.m er lenger på vei enn jeg tror.. ultralyd til onsdag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabell for gjennomsnittlig vektøkning:

 

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

 

jeg for min del går litt opp å ned men har lagt på meg ca 3 kilo. er i min 18 uke nå. men jeg har litt ekstra fra før så hvis jeg ikke går opp mer så ligger jeg veldig godt ann til å ha en god bmi etter svangerskapet. er 1.70 høy og veier nå 78 kilo. syns det er mer enn nok, å får mer og mer panikk når jeg nærmer meg 80 off!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 20 nå, og har lagt på meg ca 2 kg. Jeg hadde 5-6 kg til overs fra forrige svangerskap, så synes det er deilig å ikke ha lagt på meg mer enda. Håper å ikke gå opp mer enn 12-13 kg denne gangen, da jeg gikk opp mellom 25 og 30 kg sist :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 20 og har lagt på meg 7 kg. Det varierer litt fra dag til dag, om det går opp eller ned 1 kg. Som dere skjønner så veier jeg meg hver dag, og det er IKKE sunt!

 

Jeg er slank med en BMI i på 18,5 før graviditet, og har generelt ganske dårlig matlyst. Når jeg er gravid ser det ut til at kroppen min går i skikkelig sparemodus og sist gikk jeg opp nesten 20 kg. Da møtte jeg meg selv skikkelig i døra, så jo, jeg bryr meg om at jeg legger på meg, selv om jeg alltid har sagt at jeg ikke bryr meg om vekt.

Jeg blir også veldig glad i søtsaker, og selv om jeg ikke spiser hver dag, og blir det jo flere ganger i uka, inkl cola, som er min store svakhet.

 

Det skal sies at jeg gikk ned 24 kilo etter at Junior var født, og antakelig har jeg bare godt av å legge på meg noen ekstra kilo så jeg har noe å gå på. Blir ikke noe mindre å gjøre etter fødsel nå!

 

For meg er vekten under svangerskapet et skikkelig mental utfordring og jeg håper at jeg klarer å balansere "galskapen" :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uke 19 her og lagt på meg ca 2-3 kg (så langt;) i forrige svangerskap la jeg bare på meg totalt 9 kg så er nok heldig på en måte, men så hadde jeg også hyperemesis i første trimester sistgang. fortsatt slank, og høy men er jo blitt 6 år eldre siden sist så antar vekten vil øke mere denne gangen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som en lenger oppe sier. Tror årsaken til kraftig vektøkning er viktigere å ta tak i enn å henge seg opp i antall kilo. Samme gjelder når vekta går krafig ned. Vi er jo så forskjellige alle sammen. Jeg har gått opp 3 kilo og er i uke 16 nå.

Gikk opp 17 kilo forrige gang, og det er mye for min kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg uke 21+4 og har gått opp 3 kilo:) veldig glad for det for gikk veldig mye å fort opp med første mann! Trener Zumba 2 dager i uka, så satser på det er med å holde det nede;) men noen kilo til må vel få slippe til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt stor fra før, men er i uke 19 og har gått opp ca 4 kg. Mye ligger nok på brystene, da de har gått opp to str og er ikke små fra før hehe. Også litt på og rundt magen. Men merker ikke noe annet sted at jeg har gått opp. så har nok ikke lagt på meg noe særlig fett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 19 og har gått ned 4 kg, men det skal sies at jeg har vært kjempe dårlig og ikke fått i meg så mye mat. Venter to, så jeg regner med at vekta kommer til å gå en del opp etterhvert, spesielt nå som matlysten er tilbake =) og jeg har sluttet å kaste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei eg er 21 og har gått ned 1,2 kg. Har ikke kastet opp,men kvalm som pokker og svimmel til tider. Magen vokser godt. Verken legen eller eg er bekymret da babyen tar den de trenger uansett er oss mødre de går utover mest. Er mitt 3 svangerskap første gjekk eg opp 30 kg svangerskapforgiftning og nr 2 gjekk eg opp 27 kg. Og mye av dei sitte på enda uheldigvis. :-( men satse på de forsvinne med ammingen ijen denne gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 uker og har gått opp 4kg håper ikke det blir så mye totalt, men vet jo at fler kg kommer på fra nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Eg er i uke 22 og dei første 3 mnd gikk eg ned ca 8 kg.. no har eg vel klart å få tilbake ca 4 kanskje 5 av dei om eg er heldige...

 

Siden eg i utgangspunktet var ganske tynn og lett ( 55 kg ) så har eg vore litt bekymra for om lillegutten har fått da han trenge, blei veldig glad når sf målet hos jordmor var rett over den røde linja og ikkje under som eg var redd for... :) Så eg har da vel kanskje litt anna enn dei fleste, håper på å hvertfall passere 60 kg før februar :)

 

Føler da er litt merkeligt å håpa på å legga på seg ein del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet til uke 23 og har lagt på meg 4,5 kilo. men nå begynner tiltakene å sitte inn, det er sågodt som ingen brus drikking, fiber knekkebrød, activia og fullkorns middager ute å går :P siden jeg som sagt tidligere har noen kilo fra før (drømmer) jeg om å komme ned i trivselsvekt etter fødsel. håper bare så inderlig at jeg skal få til amming. prøver å få til skogsturer hver dag nå. ikke alltid motivasjonen er å finne når det regner som værst i bergen. Min samboer har vært med å gjøre disse tiltakene med meg så han ikke skal friste meg med noe.

Det merkeligste med dette svangerskapet er at jeg har vært kjempe allergisk mot appelsin siden jeg ble født. nå spiser jeg MYE appelsiner og drikker mye appelsin juice og jeg bare klør litt her å der, det er så super herlig :D håper det står bra til med dere andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 24 nå, og gikk i starten bare ned. Gikk først ned 8 kg, og har vel nå gått opp igjen 3-4 av de. Så sånn fra startvekt da jeg ble gravid ligger leg på -4 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er jeg i uke 27 og har gått opp 5 kilo.

Er ganske fornøyd med det:)

Har virkelig prøvd å holde meg aktiv i dette svangerskapet og

ikke noe overspising som det ble mye av sist gang. Hehe..

Hvordan ligger det ann med dere andre? :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...