Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #1 Skrevet 2. september 2011 Jeg begynte på sykepleierstudiet i år. Har nå gått der i tre uker. Jeg forstår faktisk ikke systemet i fag og hvordan jeg skal gå fram for å lese. Hvilke bøker, hvilken rekkefølge osv... Hittil har jeg kun fokusert på innholdet av forelesninger. Jeg føler meg skikelig dum nå. Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg litt i gang. Jeg går rundt meg selv og vet ikke hvor jeg skal begynne. Er mega stressa. Jeg har så lyst til å få til dette her! Dette ble litt rotete, men hodet mitt er så fullt av kaos at jeg ikke greier å sette noe i system... Noen som gidder å hjelpe meg??
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #2 Skrevet 2. september 2011 Kommer ann på hvilken skole du går? Er det HiOA ?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #3 Skrevet 2. september 2011 Har dere ikke en fagplan/anbefalt litteratur, obligatorsik litteratur o.l?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #4 Skrevet 2. september 2011 Du må lese modulprogrammet og se hva som er pensum for hver modul. På timeplanen står det vel tema på toppen? så går du inn på mordulprogrammet og ser hva som er pensum i det temaet. Bøker som er pensum står også i modulprogrammet. I noen bøker er kun noen sider pensum men det står spesifisert. Mens andre bøker er hele boka pensum. Tok litt tid før jeg skjønte meg på modulprogrammet, men når jeg først kom inn i det er det veldig lett å forstå hva man skal lese på til hver forelesning. Men du må også huske at ikke all pensum blir presentert på forelesning, det er også mye du må lese på egenhånd. Derfor er det viktig å finne ut hva du må lese selv, som faktisk er pensum. Det holder ikke å kun følge forelesningene. Ble du litt klokere nå? hehe Hilsen 2-års splstudent
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #5 Skrevet 2. september 2011 Ja, det er HIOA. Tusen takk for svar! Dere er så snille Forstår litt mer nå, men hvor finner jeg modulprogrammet? Jeg synes det er overaskende lite informasjon å få for oss nybegynnere. Jeg har tilogmed møtt opp på frivillig ekstraveiledning i studieteknikk. Der var det overfyllt med studenter og alle snakket i munnen på hverandre og veilederen ble stressa. Kom ikke så mye ut av det heller. Andre greier det jo. Hvorfor ikke jeg? HI
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #6 Skrevet 2. september 2011 På skolens hjemmesider så skal du ha mulighet til å logge inn med brukernavn og passord. Vet ikke hva slags program skolen din bruker, men min bruker hvertfall its learning. Der ligger alle timeplaner, modulprogrammer, og det er der vi leverer alle studiekravene vi har. Synes det var litt dårlig informasjon du har fått ja. Vi fikk beskjed om dette andre dagen tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #7 Skrevet 2. september 2011 vent til du er ferdig med første studieoppgave.. husk å øve på medikamentregning kontinuerlig og les mye anatomi og fysiologi. lurt å holde seg oppdatert på mikrobiologi/hygiene også! ) fks Wyller.. drit i å les deg ihjel på det der hvis du ikke forstår det. Poenget er ikke å kunne gjengi med fremmedord men å redgjøre for forståelsen )
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #8 Skrevet 2. september 2011 Det er heldigvis ikke bare meg. Alle andre førsteårsstudentene jeg snakker med har det på samme måte. Jeg føler at tiden er knapp frem til eksamen og da vil jeg så gjerne komme godt i gang. Har timeplan, men finner ikke noen modulprogrammer. Får lete litt. Er nok nødt til å avtale spesialtime med veilederen slik at hun kan gi meg dette inn med teskje. Det er vel også en del av jobben hennes?? HI
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #9 Skrevet 2. september 2011 Første eksamen din er vel anatomi, fysiologi og mikrobiologi? Den hadde vi i desember. Så hadde vi praktisk prøve+ sykepleie 1 eksamen i januar. derfor måtte vi jo lese på begge eksamene på en gang. Stress! Men det er viktig å begynne å lese tidlig på anatomi eksamen, ikke vent til november. Du holder vel å snakke med en vanlig lærer kanskje? De legger jo ut all informasjon elektronisk, så de har jo peil på dette regner jeg med.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #10 Skrevet 2. september 2011 "drit i å les deg ihjel på det der hvis du ikke forstår det. Poenget er ikke å kunne gjengi med fremmedord men å redgjøre for forståelsen )" Knallbra tips! Jeg leser så det griner, Da kan jeg fokusere litt anderledes. Er så usikker på om jeg leser i riktig retning. HI
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #11 Skrevet 2. september 2011 Et annet tips er å skaffe deg en studiegruppe man lærer veldig mye av hverandre og man kan diskutere ting man ikke forstår. Mye bedre å få det forklart enn å lese til seg alt i boka. Vi er en gruppe på 4 studenter som møtes etter skolen og på studiedager. Veldig nyttig Også ved eksamenstider
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #12 Skrevet 2. september 2011 Jeg leser på og løser gamle eksamensoppgaver!!! Da vet du litt mer om hvilke oppgaver du kommer til å møte, og hvilke ting du må lese på. Anatomi har hele boken som pensum, iallefall på HINT.. Les studieplanen, og se hva det er forventet at du kan! Vi bruker Fronter og alle forelesninger blir lagt ut der på forhånd. Da leser jeg gjennom og leser meg opp på frmmedord osv. Etter forelesning leser jeg gjennom notatene mine og leser meg opp på mer om temaet. Bruker gjerne en time etter siste forelesning på å gå gjennom det jeg har hørt om den dagen. Lykke til:-D dette er kjempegøy, selv om det er mye jobb:) Hilsen enda en 2 årsstudent:))
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #13 Skrevet 2. september 2011 Tusen takk for gode tips! Kjør på hvis det er flere som kan bidra med noe. Jeg tar imot ALT!!! (Litt smådesperat nå. hehe) HI
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #14 Skrevet 2. september 2011 Ja, det er gøy. Føler at jeg er på riktig sted iallefall Det er ikke noe annet jeg heler vil studere. Jeg er bare så forvirret nå i begynnelsen. Er det lurt av meg å søke ekstra veiledning for å få ting litt i system? Tusen takk til dere som har tatt dere tid til å svare meg
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #15 Skrevet 2. september 2011 dytter litt i håp om at noen har flere gode tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå