Gå til innhold

Under 500 kroner i måneden i mat??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en tråd på KG, lurer jeg på om dere kunne ha levd en person på under 500 kroner i måneden i mat, og samtidig hatt et fullverdig kosthold som ikke ga mangel på vitaminer etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI :)

da måtte de føste kr gått til sanasol og tran flaske. kanskje da hadde en klart å dekke de meste av vitaminer og mineraler.

har du en link til hvor du fant noe om dette?

Skrevet

Aldri. Vi bruker ca 600 kr på mat i uka, medregnet frukt og noe snacks til lørdagskvelden. Kunne aldri klart oss på noe mindre.

Skrevet

Vi er forresten en voksen og en gutt på 2 år. 19:47

Skrevet

Aldri i verden.

Har budsjett på 8000/mnd på mat og bensin, og går stort sett over budsjett hver måned.... :-)

Vi er to store og to små

Skrevet

Vi bruker 800 på mat og andre ting som kjøpes på daglivare foretning ( som toalettpapir, tannkrem etc)

Og det er traaangt!

Handlet for neste uke i sta, middager for 5 dager for 200 kr. Så har jeg 70 kr til overs for uforutsette mat utgifter. (Heldigvis får mini lunch i barnehagen)

Og jeg vet sannelig ikke om den maten er så næringsrik, men det er nå i det minste mat.

1 voksen og 1. barn

Skrevet

eg har regnet på dette!

mitt utgangspunkt en 30dager mnd, 1 person

brød 10kr - 2 skiver hver dag. = 30kr mnd

havregryn 150g og 2 dl melk 1gang daglig= 144kr i mnd

bønner til middag 10dager= 45kr i mnd

ris(2dl) sei/torsk (150g) 1/4 brokkoli 10 dager = 89.5 kr mnd

ris (2dl) tunfisk 1boks, 1/4 brokkoli i 10 dager = 95.3kr i mnd

da har du middager + frokost og kveld -pålegg i 1 mnd.

=403.8

da må de resterende 96.3kr brukes på melk/frukt/pålegg/lunsj for 1 mnd

så ja det går, men næringsrikt... nei.

Skrevet

Hadde aldri klart det! Budsjett på 8000 til mat, bruker hver eneste krone hver måned. To voksne + to barn.

Skrevet

20.33

Med dette kostholdet hadde det vel ikke gått mer enn et halvt år før man hadde pådratt seg alvorlige mangelsykdommer:-(

Skrevet

20:33 : Du må ta med i regnestykket ditt at mange bor på små steder der billigkjedene ikke har butikk og man må handle på de som er litt dyrere. Da koster et brød fort over 20,- og feks. brokkoli er rådyrt.

Jeg har levd på et husholdningsbudsjett på 600,- i mnd. på et lite sted med kun Joker som nærbutikk og jeg kan si at jeg levde på brød (stort sett uten pålegg), havregrøt, spagetti og ris med grillkrydder på.

Brukte rundt 350,- i mnd. på mat og ca. 250,- på tannkrem, såpe, dopapir, bind etc.

Skrevet

Aldri i verden!

Vi har hatt dårlig økonomi og det er svært vanskelig å komme under 800kr uka (gjennomsnittlig) for 2 voksne. Da er det ikke bare mat, også andre husholdningsprodukter som vaskemiddel med i regnestykket. Dette er da om man skal spise litt frukt og grønnsaker, brødmat og enkel middag. Vi spiste rimelig, men er avhengig av å spise noe grønt til middag. Og vi spiste nøkternt og passet på å utnytte alt vi kjøpte. F.eks at en brokkoli holder til flere middager. Kastet ingenting.

Skrevet

som de fleste av dere andre kunne også jeg klart det ja. Når dere skriver at 2 voksne spiser for 800 blir det 400 for en, som var spørsmålet.

Vi bruker i overkant av 1000 i mnd på mat, 2 voksne og 2 barn. Dere som regner 20 kr pr brød, det kan gjøres langt billigere enn dette. Bak selv, så kan du ha det så grovt du vil. Klart det går ann, men det krever litt. Man kan ikke spise noe særlig ute, fjordland funker ikke.

Jeg ville ikke ha noe problemer med dette. (les mat, ikke tørkepapir, tannkrem osv)

Skrevet

Nei, det kunne jeg ikke. Forutsatt at jeg ikke dyrker, eller får, noen produkter selv.

Skrevet

21.37 Nå tuller du med tallene ikke sant. Man kan ikke leve 4 mennesker for 250 kroner i uka. Det er isåfall på grensen til omsorgsvikt overfor barna.

Skrevet

400 kr for en i uka ja. Ikke i mnd. Det er komplett umulig å ha et næringsrikt kosthold for under 500kr i mnd.

Skrevet

Jeg tror det er teoretsk mulig, men jeg har ikke lyst til å forsøke. Om du fisker og jakter selv samt har en hage du bruker aktivt er det nok relativt greit.

Skrevet

jeg har tatt utgangspunkt i priser på rema. evt kiwi har endel billigt.

brokkoli/gulerøtter ca 15kr.

dette er jo nesten studentmat. en får fort mangelsykdommer ved et sånt kosthold. så tran og sanasol bør jo vere endel av dette kostholdet.

budskjettet gir iallefall mulighet for fisk Dvit, og proteiner i bønner + Bvitaminer i brød og havregryn gir mye kcal og ulike mineraler. grønnsaker gir et lite tilskudd på vitaminer. ris er bare tømme kcal men med et sånt budskjett trenger man det.

så om de siste 96kr må brukes med omhu.

en kan altså leve billigt. har selv gjort det. egentlig det jeg syns er vanskelig er å fø et mannfolk som krever mat med kcal og proteiner fordi han trener og har fysisk arbeid. dette er dyrt!

Skrevet

MEN du snakker om omsorgssvikt, hvorfopr trenger enkelte å ha et slikt budskjett? jeg har levd på ris og tunfisk og bønner i lang tid fordi jeg har vert blakk. ingen som hjelper og ingen penger å ta av. en gjør det beste. og har en litt kunnskap + en bhg som en får alle måltider i så kan en fint se hva et barn trenger og dermed kjøpe mat deretter.

dyre produkter- som du sikkert tenker på i helhet som kjekts, chips dyre frukt/grønnsaker, luksus pålegg er overflødig og gir lite. viktigste er brokkoli og gulerøtter, proteiner, brød, Dvitaminer.(en får tran på hs om en spør gratis) Cvit. + alle mineraler.

det går iallefall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...