Gå til innhold

tykktarmskreft...

Anbefalte innlegg

Skrevet

med/uten spredning

Noen med erfaringer eller historier? Uansett utfall mottas med takk :)

en litt tung dag i dag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde en tante som døde av det, men hun fant det ut når kreften var på stadie 4, som er det siste.. hun døde rimelig kjapt etter diagnosen ble satt.. ellers vet jeg av flere som som har blitt helt friske etter operasjon, hvor kreften ble funnet på et tidligere stadie..

Er vel mange som blir friske av tykktarmskreft.. her er kosthold veldig viktig!!

Har du fått diagnosen?

Skrevet

Uff, ville bare sende deg en klem!

Håper ikke du har fått det, og hvis du har det, håper jeg de fant ut av det tidlig.

Lykke til :)

Skrevet

Faren min døde av det.

Men han hadde merket plagene en stund før han gikk til legen.

Levde et år etter diagnosen.

Skrevet

tusen takk for svar :)

Det er min mann som er rammet. Prøver å google minst mulig, men den er nok på stadie 4 så vidt jeg har funnet ut. Kirurgi er dessverre ikke mulig, da det er såppass mye spredning. Det ser ikke lyst ut nå, men min mann er heldigvis i meget god form, og har egentlig vært det siden diagnosen ble stilt.

Og takk for klemmen, 19:25 :)

Skrevet

Hva slags plager hadde din far, 19:46? Og fikk han cellegift etter diagnose ble stilt?

Min mann har gått på cellegift i 8 måneder, og har hatt dianosen i snart 1 år.

Skrevet

Hvor har han spredning? Til leveren?

Skrevet

19:51: Spredning til lever og lymfer

HI

Skrevet

Så vidt jeg vet var det smerter og blod i avføringen.

Han hadde også spredning til leveren etterhvert, var denne som ga etter først. Ble da gul i huden og da var det ikke mange dager igjen.

Gikk fort da det første skjedde. Snaket med han om kvelden og da var han uvanlig kvikk og munter. Natten etter døde han.

Lykke til, kreft er en grusom sykdom.

Skrevet

Man skal aldri gi opp håpet, men det er nok ikke veldig realistisk å tenke seg at man kan bli helbredet av tykktarmskreft når den har spredd seg så mye. Men man kan leve flere/mange år med kreften. Men jeg er kun en kreftpasient med litt erfaring, og ingen lege. Så jeg støtter meg kun til det litteraturen sier. Hva som skjer med mannen din, vil kun tiden vise.

Jeg håper dere får nok informasjon fra sykehuset, slik at dere føler dere har kontroll. Hvis ikke, krev den informasjonen dere trenger!

Jeg har god erfaring med opphold på Montebellosenteret på Mesnalia. Kikk inn på deres sider om det er noe av interesse for dere der.

http://www.montebello-senteret.no/

Skrevet

Hva er symptomene på tykktarmskreft? Kan man ha hemoroider?

Skrevet

Søstra av ei vennine døde av tykktarmskreft, ca 1 år fra diagnose til hun døde, bare 32 år gammel.

Skrevet

huff ja...... sykdommen har jo kommet langt hos min mann før det ble oppdaget.... og nå begynner realiteten å komme for en dag.. Har absolutt ikke gitt opp, men man må være realistisk også.

Tusen takk for svar fra dere alle :)

HI

Skrevet

Er enig i at dette realistisk sett ikke kan helbredes. Med spredning til både lever og lymfer er det dessverre nok bare et spørsmål om hvor lenge man klare holde ut. Det er meget individuelt.

En ting jeg har oppdaget er at legene er meget åpne om hvordan tingene ser ut. De skjuler intet. Spør om det dere trenger få svar på. Mannen din er vel ofte til samtale med onkologen.

Om dere trenger ytterligere generell informasjon kan Varde senteret på Radiumhospitalet i Oslo hjelpe. Der kan man snakke med psykolog, pasienter og rådgivere.

www.vardesenteret.no

Klem til dere fra en som er i samme situasjon som din mann (brystkreft)

Skrevet

Jeg har jobbet på kreftavdeling og desverre så så vi mange unge menn og kvinner som kom inn med denne diagnosen altfor sent. Den type kreft kan gi i mange tilfeller få symptomer i tidlig fase.

Hadde også ei på 18 år som hadde hatt blod i avføringen og gikk til fastlegen sin. Han tok henne ikke på alvor selv om hun selv spurte om det kunne være kreft. Hun kjempet en lang kamp for å få en diagnose. Og når det ble bevist var kreften spredd seg. Hun kom da inn til oss for å få lindrende behandling. Hun var veldig opprørt og sa at om legene hadde tatt henne mer alvorlig så hadde hun kanskje vært en normal 18 åring nå. Ikke en 18 åring som lå på en kreftavdeling og fikk palliativ behandling og egentlig bare ventet på å dø. Det gikk desverre ikke mange uker før hun døde. Kommer aldri til å glemme henne.

Kreft er en forferdelig sykdom og for meg er hver pasient med uhelbredelig kreft en tragedie. De har alle en historie.

Skrevet

vil bare gi deg en god klem! kreft er en forferdelig sykdom. jeg mistet nettopp min bestefar til kreften. det var ikke tykktarmskreft vel og merke. men det er forferdelig å se noen man er såå uendelig glad i ha det vondt. ta godt vare på hverandre i tiden fremover. aldri mist håpet og nyt hver eneste dag sammen. ønsker deg og mannen din masse lykke til. sender gode og varme tanker til dere. KLEM

Skrevet

Tykktarmkreft er en kreftform med ganske gode prognoser dersom den oppdages før spredning. Det er lett å operere tarmer da vi har så enomt mye av det. Det tar også litt til for svulsten og vokse seg gjennom tarmveggen så man har ofte symtomer før spredning.

Symtomer er dårlig fordøyelse, problemer med å gå på do, blod/slim i avføringen o.l. Tykktarmkreft gir ofte disse symtomene før svulsten har vokst gjennom tarmveggen så det gjelder å ta kroppens signaler på alvor.

Tykktarmskreft kan i noen tilfeller forveksles med hemoroider.

Kreftformen er som noen nevner kostholdsrelatert, men det finnes også en arvelig variant som ikke har så mye med kosthold å gjøre. I min familie har vi den arvelige varianten og både min mor og onkel har hatt det. Sistnevnte er død, men min mor lever i beste velgående og det er nå åtte år siden hun fikk diagnosen.

Hun er nå stomipasient, litt slitsomt og ekkelt, men for henne er det dessverre ikke mulig å operer tarmen tilbake. Prisen er likevel verdt det med tanke på hvor ille det kunne gått.

Kreft med spredning er alvorlig uansett hvor modersvulsten sitter.

Riktig god bedring til din mann!

Skrevet

Tusen takk til alle for tilbakemeldinger :)

Min mann hadde ingen symptomer som tydet på kreft da han først oppsøkte lege, og han er fortsatt i kjempegod form som han alltid har vært. Legene er overrasket over hvor god form han er i, tross i mange cellegiftkurer det siste knappe året.

Nye meldinger fra St.Olav i dag gjorde at ting plutselig ble litt mer alvorlig, og at nå kom realiteten for en dag. Vi har fra dag èn skjønt at dette er alvorlig, men har vært optimistisk hele veien.

Nå er det vel bare å håpe at min mann får så mange gode år foran seg som overhode mulig - så får vi se hva framtida bringer...

Føler med alle som er i lignende situasjon - med denne fryktelige sykdommen.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...