Gå til innhold

jobb og permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg få meg en ekstra jobb og jobbe mens jeg er i permisjon fra min egentlige jobb? Er det lov?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du i foreldrepermisjon har du ikke anledning. Har du permisjon fra din vanlige jobb av andre grunner, så spørs det jo på hvorfor vil jeg tro. Du er jo borte, så de regner ikke med deg likevel.

Skrevet

Nei ikke uten videre. Er du i foreldrepermisjon så kan du ikke jobbe uten å inngå avtale med nav om gradert uttak - du vil da ikke få foreldrepenger for de dagene du jobber men lønn gra jobben og utsetter da permisjonen med tilsvarende antall dager som du jobber.

Er du i permisjon av annen årsak (ulønnet permisjon for å være hjemme med barna f.eks) så vil nok arbeidsgiver ha litt å si. Du har jo da permisjon for å ta deg av barna - ikke for å prøve deg i en annen jobb.. Vil du ha permisjon for å jobbe i en annen jobb må du søke om dette og arbeidsgiver bestemmer da om de vil innvilge den eller ei..

Skrevet

Nei, det kan du ikke.

Jobber du samtidig som du mottar penger fra nav er det trygdesvindel og straffbart. Du må si ifra til nav så du får trekk i foreldrepengene for tilsvarende mange dager som du har vært på jobb den måneden. Er en super måte å forlenge permisjonen på da, for de dagene du får i trekk legges på slutten av permisjonen så den blir lenger.

Har du en jobb du har permisjon fra (uansett grunn) må du ha tillatelse fra hovedarbeidsgiver før du tar deg jobb et annet sted.

Skrevet

Du kan ikke jobbe ved et annet arbeidsforhold enn det du har permisjon fra og utsette foreldrepengeperioden.

Skal du ta gradert uttak med kombinasjon av jobb og permisjon må du gjøre dette med det arbeidsforholdet du har permisjon fra, og ikke en annen arbeidsgiver.

Du kan uten problem jobbe i dette nye arbeidsforholdet når du har permisjon, men må gi beskjed til nav så du får redusert foreldrepengene dine i forhold til det du jobber. Men du får altså ikke utsatt permisjonen tilsvarende det du jobber. Det vil si at for at det ikke lønner seg økonomisk å ta denne jobben.

Nav-dama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...