Gå til innhold

Hvor blir det av gratis skolegang til alle barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det kan du si. Og for det om det ikke er obligatorisk, så har jeg ikke lyst til å en gang prøve å se min datter inn i øynene og si at du må la de tingene du har laget bli igjen mens den ene etter den andre henter sine ting. Da legger jeg heller igjen summen på kr 150 sammen med en underforstått spydig kommentar.

Ja, vi var 7 da vi begynte på skolen. Men det innebar jo at året fra 6 til 7 år var dyrere for våre foreldre, for vi trengte jo barnehageplass det året. Og barnehagen kostet mer på 80-tallet enn i dag bare i rent kronebeløp, og lønna var omtrent det halve.

Synes at det å dra SFO-utgifter inn i diskusjonen om gratis skolegang er skivebom...

Klær og sko må barna ha uansett om de går på skolen eller ikke. Hvor mye penger man vil legge i det er opp til foreldrene. Det er synd at mange føler de må kjøpe det dyreste, men det kan gjøres ganske billig om man ønsker det.

Bokbind trenger ikke koste noe. Det beste lager du av gråpapir (embalasje) eller fravokst tøy.

Annonse

Ingen kan tvinge deg til å betale penger til en SOS dag, uansett om det er en ellertre ganger i året. Ofte er det meningen at ungene skal jobbe for pengene, men da må de selvfølgelig finne en jobb som noen er villige til å betale for.

Regelverket i dag er helt greit. Problemet er at mange, både barn, foreldre og lærere har forventninger om at foreldre betaler en del ting for enkelhets skyld.

Når det kommer det du mener er urimlige krav så ta det opp. Si fra at dette er ikke noe du ønsker. Da må som regel skolen ordne det på andre måter.

Jeg mener jo at samtlige krav er urimelig med den begrunnelse at skolegangen er ment til å være gratis, og det er meningen at det skal være inkludert i skatten vi betaler.

Jeg kunne tenke meg at det ble tatt et oppgjør med dagens ordninger på landsbasis hvor det ble vedtatt at absolutt alt som kreves til den utdanningen staten tilbyr, ble kjøpt inn på skolenes regning. Først da kan vi snakke om gratis utdanning.

PS: Jeg har forresten sagt i fra om SOS-dagen og måten de arrangerer denne på. Jeg fikk tilbakemelding om at de hadde diskutert det før og var klar over at det kunne anses som problematisk, men de hadde kommet frem til at dette var sånn de ville gjøre det.

Annonse

klag ikke på skolene, men heller politikerne hvis man ønsker at alt skal betales av skolen. skolene sliter med dårlig økonomi, så tenk dere kostnadene hvis de skulle i tillegg f.eks kjøpe inn gymsko og skolebind til alle. ting må prioriteres og synes ikke dette kommer høyt opp på listen.

Som jeg sa til en under her; jeg har råd til mye og mangt, jeg kunne sikkert kjøpt bøkene og en pc også...kunne sikkert slengt med en pakke kritt og en svamp til læreren også. Betyr det at jeg bør gjøre det?

Som jeg sa til en under her; jeg har råd til mye og mangt, jeg kunne sikkert kjøpt bøkene og en pc også...kunne sikkert slengt med en pakke kritt og en svamp til læreren også. Betyr det at jeg bør gjøre det?

Hehe...nei, jeg ser ikke på staten som en gammel grisk mann som bare skal sope mest mulig inn i sekken sin. Staten er oss alle, og vi er alle med på å betale skatt for at barna skal få gratis skolegang, det er akkurat det...

Vi vurderer å bo et år i Tyrkia. Da ville det blitt privatskole på min sønn. Da vil han få 3 måltid om dagen på skolen, skolen har basseng, egen stall med hester, pc-lab, kjemilab osv., all undervisning vil foregå på engelsk og han vil bli hentet hjemme på døren om morgonen og leverer han på ettermiddagen. Så i stede for å betale sfo 2600,- for de få timene han er der hver dag så kan vi heller betale 4500,- og heller få med mye ekstra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...