Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #1 Skrevet 2. september 2011 Jeg syns det er et evig utlegg hele tiden. Bokbind, gymsko, arrangementer, turer osv nesten hver eneste mnd. Er det fleste foreldre enige i at dette er greit, eller tar skolene seg til rette og så lar vi oss presse fordi det er blitt etablerte holdninger?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #2 Skrevet 2. september 2011 For ikke å snakke om de første årene når man MÅ ha sfo til de. Hvem sender en 6-åring hjem alene da?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #3 Skrevet 2. september 2011 Og skal man på jobb, må man ha fulltidsplass, for det er alltid 1-2 ganger i uken hvor de begynner litt senere.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #4 Skrevet 2. september 2011 skolegangen til barna er gratis det er den, men det er utstyret som koster og det velger foreldrene selv hvor mye dere vil legge i. SFO er også valgfritt ingen tvinger dere til og ha barna på SFO. Men skole og SFO skal ikke ha formange aktiviteter som koster, turer skal være gratis eller valgfritt.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #5 Skrevet 2. september 2011 Da jeg var liten, fantes det ikke SFO. Da sendte alle foreldre barna hjem etter skolen. Så kunne de leke sammen en stund før de måtte begynne å skrelle potetene sånn at det var klart. Men med dagens oppdragelsesnorm fantes det nok ikke en eneste lykkelig barndom før årtusenskiftet ) Hilsen 81-modell
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #6 Skrevet 2. september 2011 Det er ikke valgfritt om man skal kjøpe feks gymsko eller ikke, det kreves. Veldedighetsdager er det 2-3 ganger i året, og disse er obligatoriske å delta på for elevene. Første året barna mine gikk på denne skolen, fikk jeg en regning da de kom hjem. Det var en såkalt SOS-dag. Man kan sikkert innvende at "det er jo ikke så store summer", men det er mangen av dem. I tillegg er jeg prinsipielt uenig.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #7 Skrevet 2. september 2011 Sos- dag 2-3 ganger i året? Aldri hørt om...eller har jeg gått glipp av noe? Da jeg var liten, så var det sos dag 1 gang i året...hvis jeg husker riktig.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #9 Skrevet 2. september 2011 Sant? ) Men nå skal alle arrangere en sånn dag hver. Skolen skal ha det en gang, SFO en gang og da vil jo ikke FAU være noe verre. Og det er et minimumsbeløp som er obligatorisk å gi. De kommer faktisk etter deg og minner deg på det.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #10 Skrevet 2. september 2011 Selv om gymsko kreves, så er det opp til deg om du kjøpe billige eller dyre gymsko.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #12 Skrevet 2. september 2011 Men er ikke disse arrangemangene valgfritt?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #15 Skrevet 2. september 2011 Deter bare tull. du er på ingen måte forpliktet til å gi penger til slike arrangement. Skolen., SFO og FAU har ingen myndighet til å pålegge deg det.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #16 Skrevet 2. september 2011 Og dere begynte sannsynligvis på skolen som 7-åringer.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #17 Skrevet 2. september 2011 ta et par gammle joggesko da eller så koster ikke slike gymsokker mye rundt 70 kr tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #18 Skrevet 2. september 2011 Helt enig. Og om det ikke kan slås i bordet med at det er obligatorisk, så er skolen helt glimrende i utøvelse av emosjonell utpressing, for man må jo tenke på hvor lei seg barnet blir.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #19 Skrevet 2. september 2011 Hos oss har også skolen kommet med flere slike arrangemanger. Også i skoletiden, men da er det altså valgfritt. Dem har et eget program for dem som ikke da har lyst til å bli med på disse arrangemangene.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #20 Skrevet 2. september 2011 Fra mamma begynte å jobbe utenfor kommunen da lillebroren min begynte på skolen, var vi til og med hjemme alene på ukens fridag. Vi ble vekt av mamma da hun dro på jobb, og sendt på vei til skolen da far dro på jobb (hadde da 45 min til skolen begynte, og 20 min skolevei) og var alene fra vi var ferdige på skolen og fram til kl 1615. Dette var regelen for alle barna i nabolaget, og ingen snakket om barnemishandling. 83-modell
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #21 Skrevet 2. september 2011 Jeg er klar over at jeg ikke har noen juridisk plikt for det. Saken er at barna får lage ting som de kan kjøpe. Dette er veldig gjevt. Hvis du ikke betaler for det, får de ikke lov til å ta det med hjem. Det første året vi bodde her, var jeg ikke klar over ordningen. Jeg var heller ikke til stede på SOS-dagen, men da han kom hjem fikk jeg en faktura.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #22 Skrevet 2. september 2011 Skolen kan skaffe sko selv dersom de krever spesialsko som ikke kan brukes i andre sammenhenger.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #23 Skrevet 2. september 2011 Hvorfor kan ikke skolen kjøpe bokbind?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #24 Skrevet 2. september 2011 Men vi som gikk på skolen i gamledager, var nå 7 år da vi begynte på skolen. Selv om jeg var 7 år da jeg gikk i 1. klassen, så hadde jeg dagmamma som ventet på meg hjemme da jeg og søskene mine kom hjem. Både mamma og pappa jobbet.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #25 Skrevet 2. september 2011 Tåpelig av skolen. Men det er jo litt dumt av deg å skrive at dette er obligatorisk, det er det jo ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå