Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #1 Skrevet 2. september 2011 jeg og min samboer er forstegangsforeldre og gleder oss utrolig mye til å bli foreldre. moren hans er helt ok, verken mer eller mindre. men det som irreterer meg grenseløst er at hun blander seg i alt. f.eks vi har enda ikke vært å sett på babyutstyr da jeg bare er 16 uker på vei. men det har svigermor, og ikke nok med at hun bare har sett, hun plukker ut ting som HUN syns vi må ha. da blir jeg litt sånn "det skal vi ihvertfall ikke ha". og en ting til som irriterer meg er at for hver uke kan man jo lese utviklingen til fosteret i magen. dette gjør hun, noe som er helt ok. men så ringer hun min samboer og forteller at nå kan barnet ditt høre, i denne uken skjer det, nå er skjelettet ferdig utviklet osv osv. så når samboer kommer hjem fra jobb og jeg har lyst å fortelle han alt dette så vet han det jo fra før, for svigermor har allerede opplyst han. dette syns jeg skal være noe mellom meg og samboer. jeg forsåt at svigermor gleder seg, men det er så irriterende. en siste ting er at hun vet best når det gjelder barneoppdragelse. derfor gruer jeg meg litt til barnet kommer ettersom jeg føler hun kommer til å overkjøre alle rutiner og "regler" vi har fordi hun vet best. huff..
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #2 Skrevet 2. september 2011 hun hørtes skikkelig slitsom ut. du må prøve å gi beskjed på en litt *fin* måte:)
Bellissima Skrevet 2. september 2011 #3 Skrevet 2. september 2011 Ja huff og huff, tenk å ha en svigermor som gleder seg til å bli bestemor!!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #4 Skrevet 2. september 2011 greit nok at svigermoren gleder seg. men det er forskjell på å glede seg og overkjøre slik som svigermoren i dette tilfelle ut fra mitt syn gjør. HI, du må prøve å gi beskjed, ihverfall sette klare regler når barnet kommer. lykke til
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #5 Skrevet 2. september 2011 Hun høres veldig oppspilt ut , men det er vel ren glede over babyen? Kanskje mannen din kan si på en pen måte at "Ja, mamma, vi følger også med på fosterutvikling og alt mulig, men det er altså samboeren min som er gravid og ikke du. Så du trenger ikke gjøre oss oppmerksom på det hele fra utsida - vi har det på nært hold her hjemme." Når hun foreslår utstyr HUN syns dere bør ha, skal dere ha et standardsvar på lur begge to, f eks "Den er sikkert fin den, men vi har ikke helt bestemt oss for hva vi vil kjøpe ennå. Vi faller nok ned på en løsning vi vil trives med til slutt." Gjenta samme svar, uten variasjon, hver eneste gang. Det vil langsomt sige inn!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #6 Skrevet 2. september 2011 Er det rart det er krig i verden...? Vær glad du har en bestemor som bryr seg.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #7 Skrevet 2. september 2011 12.19- der er forskjell på å bry seg og overstyre...
har fått lita pia Skrevet 2. september 2011 #9 Skrevet 2. september 2011 syntes å hun virket som litt av et gnagsår...hehe men gleder seg vel bare visst hun mener dere bør ha ditt og datt, kan vel bare hun kjøpe det da, så slipper dere så kan dere kjøpe det dokker har lyst på
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #10 Skrevet 2. september 2011 Vet du, litt slik hadde jeg det med min svigermor. Syntes det var veldig slitsomt, også den første tiden med barn i hus. Men så, etter et års tid, og særlig når nummer to kom ble det plutselig veeeeeeldig fint å ha en så engasjert sivgermor. Hun har litt ekstra fridager å ta av og stilte opp en del dager mens vi ventet på barnehageplass til minstemann. Hun har et av barna på besøk på en ukedag slik at de kan ha en kosedag og har de gjerne på overnatting. Vi spør ikke så ofte om barnevakt, men hun inviterer ungene på besøk og vi er ofte på middagsbesøk. Vi reiser også på ferie sammen en uke om sommeren. La henne glede seg sammen med dere og ta henne med ut å se på barneutstyr. Spør henne litt om råd og "overhør" de om det blir for mye. Det er en stor ressurs for dere og barna å ha engasjerte besteforeldre!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #11 Skrevet 2. september 2011 Hadde heller hatt svigermor som brydde seg (og blandet seg for mye) om barnebarna, enn ei som driter i dem og aldri tar kontakt, slik det er i denne familien her.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #12 Skrevet 2. september 2011 Jeg har hatt det likt som deg. Jeg slet mest etter fødsel med at hun ville så inderlig sitte barnevakt. Jeg fullammet og ville ikke ødelegge rytmen. Neste gang kommer jeg til å gjøre min svigermor klar over at jeg ikke kommer til å ha barnevakt på barnet før det har gått minst 6 mnd (med mindre jeg ikke må), men etter det så blir jo alt enklere. Men når det er sagt: Da barnet vårt ble 8 mnd, da ble jeg veldig klar for å få barnevakt fordi jeg trengte tid alene med mannen min. Da var derimot svigermor god å ha! Du skal være glad for at hun er ivrig, det betyr at hun sikkert kommer til å stille opp mye når ungen blir litt eldre. Bare gjør henne forberedt på at det ikke skjer de første mnd.
gullimagen Skrevet 2. september 2011 #13 Skrevet 2. september 2011 jeg syns det er bra at hun bryr seg. problemet mitt er at det er JEG som er gravid- ikke hun. det er flere småting også som sikkert gjør at jeg reagerer ekstra på dette. men hun bryr seg liksom litt i overkant mye. og overkjører oss med sine meninger. og ja, det er alltid greit å få andres meninger om utstyr og barneoppdragelse- men det er JEG OG SAMBOER som må bli enige om hviloket utstyr og hvilken oppdragelse vi vil ha. holder styr på legetimene mine, osv osv. moren min gleder seg også helt ekstremt mye- det er hennes første barnebarn. men alikevel klarer hun å styre seg på en måte som ikke overkjører oss. skulle bare ønske svigers også kunne gjøre det. HI
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #14 Skrevet 2. september 2011 Om du absolutt vil gjøre det motsatte av hva hun sier, så kan du faktisk ende opp med det helt motsatte av hva du også vil Ikke tenk så mye på hva hun sier, men tenk mer på hva du vil. Stemmer noe overens med det hun sier, så kan du late som om du har hørt på henne Gi henne gleden da. Det tar ikke fra deg gleden over din førstefødte likevel Det med utviklingen tror jeg du skal ta i rekordfart med din kjære, så ligger ikke bestemoren foran i løypa der Da er han klar over hva som er ståa her og nå, og de neste ukene fremover. Og sånn for å ha sagt det - den der med utviklingen er ikke hemmelig. Alle mødre vet dette fra dag en = det blir et barn med kropp, 2 armer, 2 bein og et hode av de aller fleste foster. Når det kommer til barneoppdragelse, så skal du hilse din svigermor og si at alle barn er ulike, og krever tilrettelagt oppdragelse AV FORELDRENE, og ikke besteforeldrene Det er litt det de sier om barn i skolen - tilrettelagt undervisning alt etter behov hehehehe.... Så der kan hun ikke få helt rett, samme hvordan hun vrir det
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #15 Skrevet 2. september 2011 Frøken Fryd: For mye av det gode er faktisk for mye av det gode. Ting kan bli gjort i den aller beste hensikt og allikvel være slitsomme.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #16 Skrevet 2. september 2011 Fortell mannen din dagen før svigermor pleier å ringe (det er vel ei gang i uka), så vet han det allerede.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #17 Skrevet 2. september 2011 enig med hun som syns denne svigermora var som et gnagsår:P hoho, den var god:) men fra spøk til alvor. overhør hennes råd så gjør du det du vil. det er ofte det beste
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #18 Skrevet 2. september 2011 Jeg må si meg enig med ei over her at jeg heller ville hatt ei slik svigermor enn ei som ikke bryr seg i det hele tatt! Du kan jo bare si fra at hun er litt for ivrig om du mener hun er det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå