Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #1 Skrevet 1. september 2011 Jenta mi er 5 mnd og går fint opp i vekt. Jeg har kun fullammet. Jeg trives med dette. Kan jeg fortsette med fullamming, om jenta mi fortsetter å legge på seg/vokse?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #2 Skrevet 1. september 2011 Du kan jo det, men etter ca 6 mnd så trenger barna jern, og det er det lite av i puppen. Sånn i teorien så kan du fullamme til konfirmasjonsalder om du vil men det er kanskje ikke det gunstigste. Jeg ammet begge mine til de var litt over året, men begynte med fast føde rundt 6 mndr. Du skal se at når du først har begynt med vanlig mat så føles det litt friere, selv om du fortsatt får nærheten og gitt den gode næringen fra melken en stund til.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #3 Skrevet 1. september 2011 Ja, jeg fullammet til min var 9 mnd. også forsatte jeg til han var 1,5 år.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #4 Skrevet 2. september 2011 Jeg fullammet min til og fra i perioder til han var ett år gammel. Var ikke mitt ønske, men han var ikke interessert i fast føde. Det gikk helt gint sa helsesøster.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #5 Skrevet 2. september 2011 Syns det høres rart ut at man kan fullamme så lenge. Trodde de trengte ekstra jern og andre næringstoffer fra 6 mnd jeg. Bør i alle fall følge godt med på vekta til babyen om man fullammer. Det var faktisk en gutt på elleve mnd som døde tidligere i år fordi foreldrene mente at puppen holdt, men han var nok underernært.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #6 Skrevet 2. september 2011 Det går fint, bare gi jerntilskudd. Neo fer - du får den på apoteket. Be om en sprøyte. Den er praktisk å bruke når du skal gi barnet det. Pass på at det ikke blir søl på klærne - det er vanskelig å få vekk. Anbefaler deg at du begynner med litt smaksprøver også.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #7 Skrevet 2. september 2011 Babyer på over 6mnd bør få annen kost i tillegg. Melken endrer seg, og inneholder ikke like mye næring som den gjorde i begynnelsen, dessuten er jernlageret som barnet er født med tomt ved 6mnd alder. Det var en sak i Frankrike for en liten stund siden om et barn som døde av underernæring fordi moren innsisterte på å fullamme..
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #8 Skrevet 2. september 2011 Hør med helsesøster framfor å høre på de her inne. Jeg tenkte sånn, det går sikkert bra, men så vet jeg ikke om det kanskje er noen vitaminer/mineraler babyen trenger som den ikke får gjennom amming som noen har foreslått, så ring helsesøster og spør, hun eller han vet iallefall helt sikkert.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #9 Skrevet 2. september 2011 de gjør jo det i U-land, men av de grunner at de ikke har annen mat. Jeg ser ikke poenget med å gjøre det lengre. Barnet må jo starte med mat, og jeg synes det er egoitstisk av deg å ikke gi barnet mat. Enn den dagen det MÅ ha mat, men vil ikke ha noe annet enn pupp... Jeg ammet mine til de var 6 og 8 mnd.. den ene friskere enn den andre. Mat fikk de fre de var 4-5 mnd og. Det er fullstendig ammehysteri, og jeg mener mødre må slappe av litt. Det går bra med barnet om det får mat og...det sis faktisk at Obama himself fikk MME forresten... gikk bra med han kan man si...
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #10 Skrevet 2. september 2011 Ro ned litt 09.19! Det var et spørsmål. Folk må slutte å fabulere rundt det jeg skriver og lage egne historier. Takk til de som svarer ordentlig :-) Tror nok jeg begynner med fast føde ved 6 mnd.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #12 Skrevet 2. september 2011 Du må jo tåle at folk svarer deg uten å bli sur når du spør om noe. Det var faktisk en gutt i Frankrike som døde på grunn av at han kun fikk morsmelk for ikke lenge siden. Ingen som har lagd noen egen historie ut av det.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #13 Skrevet 2. september 2011 Det handler vel ikke bare om hva du trives med, men også om barnet. Kanskje kan barnet fullammes fortsatt, men er det ikke lurere å venne det til å smake forskjellige ting og ikke gjøre det totalt avhengig av mammaen sin til enhver tid? Jeg synes egentlig det er litt egoistisk å ønske og fortsette fordi det er noe mamma trives med... du kan jo fortsatt amme selv om barnet i tillegg får smake andre ting.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #14 Skrevet 2. september 2011 Naturen forteller oss når en fase er over og den neste begynner. Idet barnet har fått tenner å tygge med, forteller naturen at det er klart for å innta fast føde. Kroppen ber om det.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #15 Skrevet 2. september 2011 10.55: litt forskjell på å svare på det jeg spør om og dra inn ting som ikke har noe med saken å gjøre. Hva har mme, ammehystteri, og obama med innlegget mitt å gjøre? Hvor har jeg skrevet at jeg ikke vil det beste for mitt barn? Jeg skrev kun at jeg trives med det, fordi jeg i begynnelsen slet med ammingen. Hvor har jeg skrevet at jeg ikke ønsker det beste for mitt barn? Det er en annen som skriver her at jeg må gi ungen mat. Jenta mi får mat hver dag ho. Den gutten i frankrike var yngre enn jenta mi og hvor har jeg skrevet at jeg har tenkt til å fullamme så lenge? Enkelte må slutte å fabulere rundt det jeg faktisk skriver. Dere forestiller dere ting utenom det jeg har skrevet. Og det var et spørsmål. Ho er ikke 6 mnd enda og jeg er da ikke så dum at jeg ikke sørger for at barnet får den næringa barnet mitt trenger!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #17 Skrevet 2. september 2011 Gi jerntillegg. Min helsesøster sa at pasientene som er Smiths venner pleier å fullamme i et år (som prevensjon) og at de sjekker nivåene jevnlig for å se om det blir lite jern. Er lagrene god, bare fortsett. Alle mine ble fullammet i 7 mnd.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #18 Skrevet 2. september 2011 KANSKJE det muligens er noe annet litt spesielt med den historein? Hva vet f esk vi om spedbarnskontrollene i frankrike? og gikk mora på oppfølging? eller døde ungen, og hun forsvarer seg i ettertid med at fullamming skal være nok (og så er hun kanskje et dophue som ikke eier system på amminga).
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #19 Skrevet 2. september 2011 Jeg fikk klarsignal fra helsesøster om at det var ok å fullamme til barnet var 8 mnd. Jeg begynte likevel med fast føde etter 7 mnd. Mine grunner var ikke at jeg ønsket å fullamme lengst mulig, men det var andre faktorer som spilte inn. Men jeg ville hatt en vurdering av helsesøster. Mitt barn var født etter termin og var stort. Derfor kunne vi gå ut fra at jernlagrene var bra ved fødsel. Helsesøsteren var erfaren og oppegående, noe som også var avgjørende for at jeg kunne stole på hennes råd. Et minus ved å fullamme lenge, er at barna risikerer å bli kresne. Det har mitt barn blitt, men er ganske sikker på at barnet er født kresent, og ikke ble det pga fullamming i 7 mnd Når du starter med fast føde, er det lurt å gi mat med mye jern.
Omnipakk Skrevet 2. september 2011 #20 Skrevet 2. september 2011 Eg fullamma til barnet mitt var 7-8 månader. Hugsar ikkje akkurat når; men introduserte smaksprøvar så smått i den perioden, det tok lang tid før vanleg mat vart populært. Har lese nokre stader at barn er meir mottakelege for å like ny mat når dei er 5-6 månader, så kanskje det er greitt å forsøke litt tidlegare enn eg gjorde. Men dei fleste barn kan leve godt på morsmelk i 8 mnd i alle høve. Om barnet sluttar leggje på seg eller viser andre teikn på mistrivsel, må ein sjølvsagt revurdere.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #21 Skrevet 2. september 2011 Jeg fullamma til nesten 9 mnd, og det var fordi hun ikke var interessert i fast føde. Prøvde med både middag og grøt, men etter ei skjei kom det meste ut igjen,
Omnipakk Skrevet 2. september 2011 #22 Skrevet 2. september 2011 I praksis var det det samme eg gjorde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå