Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #1 Skrevet 1. september 2011 Jeg har etter ferien fått en dårlig vane med å drikke sukkerholdig brus hver dag, og spise ofte sjokolade.. Har nok ikke trodd det var så gale, men var i går hos jordmor og hun fant ut at jeg hadde for mye sukker i urinen. Hun anbefalte meg å kontakte legen min for å ta en glukosebelastning. Har fått time hos legen på mandag der jeg skal ha med urinprøve. Det jeg lurer på er om sukkerinnholdet i urinen kan ha sunket til da, slik at det ikke er fare for svangerskapsdiabetes? Noen som vet? Håper på svar... :-)
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #2 Skrevet 1. september 2011 Mange som spiser mye sukker, men om kroppen virker som den skal får man ikke sukker i urinen likevel. Om det er noe galt, så brytes ikke sukkeret ned i kroppen som det skal. Jeg spiste stooooore mengder sukker i mine svangerskap, men det var aldri noe galt med glukosebelastningstestene (to i begge svangerskap).
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #3 Skrevet 1. september 2011 Så du mener at det ikke kommer til å hjelpe at jeg ikke spiser noe usunt frem til legetimen?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #4 Skrevet 1. september 2011 Nei, det hjelper ikke. Om du "bare" har en vanlig legetime kommer du heller ikke til å ta glukosebelastningen da, det må gjøres på fastende mage. Antagelig får du en ny time til den testen og da må du komme om morgenen for å ta blodprøve før du spiser eller drikker den dagen. Så må du drikke sukkervann, vente 2 timer og ta en ny blodprøve. Da ser de hvor mye av sukkeret kroppen din har brutt ned. Hva du har spise av sukker tidligere i uken har ingen betydning på den testen. Men bryter kroppen ned sukker for langsomt må du begynne tenke på hva du har i deg hver dag.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #5 Skrevet 1. september 2011 Vet jeg ikke skal ta testen på mandag, men hadde håpet at verdiene var nomale slik at jeg slapp å komme tilbake for å ta test... Men takk for svar! :-)
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #6 Skrevet 1. september 2011 Tror du har misforstått litt, alle må ta to blodprøver, uansett hva den første er på. Du skal komme fastende, ta blodprøve, drikke sukkervann, sitte rolig i to timer (ta med en bok) og så ta en ny blodprøve for å sjekke hvor mye sukker kroppen din bryter ned på to timer. Det er det som er en glukosebelastningstest. Ingen slipper blodprøve nr to...
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #7 Skrevet 1. september 2011 Jeg mente at det ikke var for mye sukker i urinen på mandag, slik at jeg ikke trengte å komme tilbake for glukosebelastning en annen dag. Har jo ikke fått beskjed om å faste, så jeg skal ikke ta den nå første time.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå